یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام علی

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: پذیرفتن ولایت و امامت امیرالمومنین(ع) درک حقیقت شب قدر است، نزول سوره قدر فرصت مهمی بود که خداوند ولایت و امامت این حضرت را بیان کند.

طاهره حیدری مجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به ارتباط شب قدر با جایگاه امام علی (ع) اظهار داشت: شب قدر، شبی است که قرآن بر قلب رسول خدا(ص) نازل شد و مساله امامت مورد تاکید قرار گرفت.
وی افزود: سوال مطرح شده است که آیا شب قدر مخصوص اسلام است یا قبل از آن نیز وجود داشته است؟ باید گفت که طبق روایات و احادیث شب قدر در پیش از بعثت پیامبر در زمان انبیای الهی نیز بوده است انبیا و پیامبران نیز به موضوع شب قدر اشاره کرده اند اما پیامبر با نزول قرآن به منزلت و اهمیت شب قدر بیشتر پرداخته اند از این رو این شب ها در نزد مسلمانان بیشتر شناخته شده است.
این استاد حوزه، ادامه داد: در روایتی امام جواد(ع) فرمود: «خداوند شب قدر را در آغاز آفرینش جهان آفرید و در آن اولین پیامبر و نخستین وصی را هستی بخشید» همچنین پیامبر فرمود: «خداوند به امت من شب قدر را بخشید و احدی از امت های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند» این روایت نشان می دهد که در همه زمان ها بوده است ولی منزلت و برکت آن در زمان پیامبر برای مردم بیشتر شناخته شد که این شب در امت اسلام جلوه بیشتری داشته است.
وی تاکید کرد: شاید در گذشته عقل بشر به جایی نمی رسید ولی بعد ازنزول قرآن بر قلب پیامبر، ظرفیت این شب برای مردم بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
حیدری مجد، با اشاره به ولایت امام علی از زبان پیامبر اسلام گفت: در تاریخ آمده است که پیامبر مکرر سوره قدر را با سوز می خواندند و گریه می کردند که اصحاب از ایشان پرسیدند که چرا با سوز گریه می کنید؟ پیامبر فرمود قرآن در شب قدر بر من نازل شده و مقدرات شما بر من گفته می شود آیا بعد از من فکر می کنید این اتفاق می افتد در همین حال به امام علی(ع) اشاره کرده و می فرمودند که وجود ایشان انسانی است که تمام مقدرات الهی بعد از من بر قلب ایشان نازل می شود.
استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: همچنین پیامبر از ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در شب قدر خبر داده بودند، این وقایع را حضرت رسول(ص) در زمان حضور خودشان برای اصحاب بیان می کردند و برای اینکه امام علی(ع) در شب ضربت می خورد به شدت گریه می کردند در زمان پیامبر همه اصحاب و اطرافیان می دانستند که حقیقت شب قدر نزول قرآن و مقدرات بشریت و قبولی اعمال به درگاه الهی به محضر پیامبر می رسد و اکنون قبول داریم که همه اعمال ما به محضر امام زمان(عج) می رسد.
وی تاکید کرد: خداوند در واقع، اتفاق شهادت را برای شب قدر قرار داد تا خواست حقیقت این شبها را بازگو کنند اما بعد از رحلت رسول خدا عده ای امامت امام علی(ع) را انکار کردند.
استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه ارتباط ضرب خوردن سر مبارک حضرت علی(ع) در شب ۱۹ رمضان موضوع برای بیان بحث ولایت و امامت بود گفت: پیامبر نه فقط در عید غدیر و برخوردهای مختلف جریان ولایت را بیان و اثبات می کردند بلکه با نزول سوره قدر ماموریت ایشان آغاز شد.
وی گفت: ایشان بارها فرمودند که حضرت علی(ع) واسطه فیض خداوند و بندگان خواهد بود و خداوند با جریان ضربت خوردن این امام همام عظمت وجود ایشان و جایگاه ولایت را بیان کردند.بلکه این حقیقت بیان کننده حقیقت ولایت و امامت بود و کسی که امام علی(ع) را قبول می کند حقیقت قدر را درک می کند این یک حقیقتی بود که پیامبر در دوران رسالت خود بیان می کردند.
حیدری مجد به حدیث ثقلین اشاره کرد و گفت: پیامبر فرمودند: «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»
وی ابراز داشت: همچنین نقل شده است که پیامبر فرمودند: «علی با قرآن است و قرآن با علی است، آن‌ها از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند»، در شب های قدر قرآن صامت بر قلب پیامبر نازل شد و حضرت علی(ع) قرآن ناطق ضربه خورد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha