جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دلیل احیای شب قدر

حوزه/ در حقیقت همه چیز در آسمان است، برنامه ریزی را خدا می کند، پس باید ملائک به آسمان صعود کنند نه این که در شب قدر به زمین نازل شوند؛ می فرماید تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به جایگاه و ویژگی های شب قدر در روایات و سیره معصومین(ع)، گفت: برای شب قدر جایگاهی در نظر گرفته شده است. جایگاه اول آن عمومی و برای همه مسلمانان است، چرا که شب قدر، شب نزول قرآن و شب تقدیر امور است و به ما توصیه کردند برای خودتان از خدای متعال طلب عافیت کنید. در عین حال همه دعوت به توبه و استغفار و ذکر هم شده اند.

وی ادامه داد: جایگاه دوم شب قدر در ارتباط با اثبات حقانیت تشیع است، در روایات آمده است که با منکران امامت، با سوره قدر احتجاج کنید.«تفسیر نورالثقلین»؛ زیرا قرآن می فرماید تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ در این شب فرشتگان و روح (یعنی جبرئیل) به اذن خدا (بر مقام ولایت نبی و امام عصر علیه السّلام) از هر فرمان و دستور الهی نازل می‌شوند (و سرنوشت و مقدرات خلق را نازل می‌گردانند). از امام صادق علیه السلام پرسیدند: آیا روح همان جبرئیل است؟ فرمود: جبرئیل از ملائکه است و روح برتر از ملائکه است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ‌ ... تفسیر برهان.

با نزول فرشتگان بر قلب پیامبر و امام معصوم در شب قدر، ارتباط زمین با آسمان، مُلک با ملکوت و طبیعت با ماوراء طبیعت برقرار می‌شود. باید گفته شود که روح انواعی دارد و نوعی از آن روحی است که برتر از فرشتگان می باشد و شب قدر همراه آنان به زمین نازل می‌شود.

فرشتگان هر سال در شب قدر نازل می‌شوند. در زمان حیات پیامبر بر وجود شریف حضرتش وارد می‌شدند. پس از آن حضرت بر چه کسانی نازل می‌شوند؟

حجت الاسلام والمسلمین جعفری اضافه کرد: بعضی مذاهب مانند اهل سنت، شب قدر را قبول دارند و معتقدند که بعد از پیامبر شب قدر وجود دارد؛ حتی معتقدند که تقدیر امور اتفاق می افتد و مسائل سال نوشته می شود و ملائکه به زمین فرود می آیند، البته سؤالی مطرح می شود فرشتگان هر سال در شب قدر نازل می‌شوند. در زمان حیات پیامبر(ص) بر وجود شریف حضرتش وارد می‌شدند. پس از آن حضرت بر چه کسانی نازل می‌شوند؟.

وی بیان داشت: برای توضیح بیشتر ذکر این مسئله لازم است که اگر شب قدر، شب تقدیر و برنامه ریزی است و شما هم قبول دارید و پس چه نیازی است که ملائک روی زمین بیایند، در حقیقت همه چیز در آسمان است، برنامه ریزی را خدا می کند، پس باید ملائک به آسمان صعود کنند نه این که در شب قدر به زمین نازل شوند؛  می فرماید تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا؛

مدیر حوزه علمیه زنجان افزود: این سوالی است که دیده نشده که سایر مذاهب پاسخ قابل قبولی دهند، اگر شب قدر شب تقدیر و قبول است، چرا ملائک به زمین می آیند و نباید به آسمان پیش خدا صعود کنند؛ اما شیعه برای این سؤال پاسخ قانع کننده ای دارد و آن این است چون امام روی زمین،  معلم و راهنمای ملائک است و خدا هر چه مشیت کرده، به قلب امام وارد می کند. امام هم مشیت الهی را به ملائک ابلاغ می کند. نمی گویم امام خودش مستقل عمل می کند، بلکه در روایت آمده که قلب امام ظرف مشیت الهی است و روشن است که هر کسی نمی‌تواند میزبان فرشتگان الهی باشد و باید او همچون پیامبر، معصوم بوده و ولایت امور بشر به عهده او باشد و او کسی جز امام معصوم نیست که در زمان ما، حضرت مهدی علیه السلام می‌باشد و فرشتگان در شب قدر شرفیاب محضرش می‌شوند.

وی ادامه داد: شیعه معتقد است که امام مدیر جامعه و عالم است و ملائک، کارگزاران نظام هستی و مامور انجام فرامین خدا در اداره امور و گوش به فرمان امام می باشند و مشیت ها را از امام می گیرند؛ در قرآن برای هر دسته از فرشتگان ماموریت ونقش خاصی تعیین شده و با همان ماموریت نام گذاری شده اند. پس یک دلیل مهم برای اثبات امامت از قرآن و وجود همیشگی روی زمین، این آیه است. این که ملائک به زمین می آیند، نشان دهنده حضور امام روی زمین است و دقیقا عقیده شیعه مبنی بر وجود همیشگی امام روی زمین را اثبات می کند.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری گفت: شب قدر علاوبر شب تقدیر ونزول قرآن، شب مهم امامت و ارتباط با حضرت ولی عصر  است چراکه شب قدر شب فرمانروایی و فرماندهی امام عصر است. کسانی که شب قدر را درک می کنند، لازم است به امام عصر توسل و توجه داشته باشند چون آنکه در شب های قدر فرمان می دهد و مسئول اصلی مقدر شدن تقدیرات است، امام معصوم می باشد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha