جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عید سعید غدیر

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: واقعه غدیر بحث مساله امامت و ولایت که از مهمترین مبانی دینی ما در اسلام است را بیان می‌کند گفت: زیارت غدیریه یک دوره کامل امام شناسی است.

طاهره حیدری مجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت روز غدیر اظهار داشت: امام هادی(ع) با اینکه در دوران امامتش در شرایط خفقان و تحت حصر خلفای دورانش بود اما از طریق زیارت غدیریه به تبیین مساله امامت و ولادت و فضایل امیرالمومنین(ع) پرداخت.

وی افزود: این زیارت سند محکمی دارد و هیچ شبهه ای بر آن وارد نیست چرا که از یک امام معصوم به یادگار مانده است  و در کتاب مفاتیح الجنان نیز نقل شده است.

استاد جامعه الزهرا(س)  ادامه داد: سند این زیارت از بزرگانی چون نائب دوم و سوم امام زمان(عج) حسین بن روح نوبختی و عثمان بن سعید عمری از امام حسن عسکری(ع) از امام هادی(ع)روایت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این زیارت غدیریه در ۱۰ بخش دسته بندی شده است گفت: بخش اول اختصاص به آیاتی از شان نزول در خصوص انتخاب امیرالمومنین(ع) به عنوان امام و جانشین پیامبر است همچنین بخش دوم مربوط به فضایل و مناقب امام اول شیعیان است.
حیدری مجد گفت: آیاتی در مورد منکران، رشادت‌های تاریخی امام علی(ع)و فداکاری‌های آن حضرت در راه دین اسلام؛ لعن منکران واقعه غدیر، جریانات بعد از رحلت پیامبر و جریان سقیفه و فدک، دوران امامت امام علی(ع)، شهادت امام علی(ع) و سایر موارد از مهمترین بخش های این زیارت غدیریه است.

وی با اشاره به شان نزول آیه تبلیغ اظهار داشت: آیه ۶۷ سوره مائده جز آخرین آیات نازل شده قرآن بر پیامبر(ص) است. که بر اساس این آیه پیامبر اسلام(ص) موظف شد پیامی را به مردم ابلاغ کند که اگر در رساندن آن کوتاهی کند، رسالت پیامبریِ خود را به انجام نرسانده است.

استاد جامعه الزهرا(س)  افزود: امام هادی(ع) شان نزول این آیه را مطرح می کند که در این آیه هدف پیامبر بحث مسائل فقهی و احکامی نبوده است چرا که در طول ۲۳ سال آنها را به مردم بیان کرده بود از این رو بر اساس مستندات این آیه برای مساله غدیر و معرفی امام علی(ع) به عنوان امام و پیشوا بوده است.

حیدری مجد ادامه داد: این آخرین حج پیامبر بود که در مورد تعداد افرادی که در این حج حضور داشتند اعداد مختلفی عنوان شده که تا ۱۲۰ هزار مورد نیز اعلام کرده اند که این امر نشانگر حضور شاهدان عینی بسیاری است.

وی تاکید کرد: خداوند به پیامبر می فرماید «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» در اینجا پیامبر از سوی خدا مامور به ابلاغ هست که اگر ابلاغ نکند هیچ کاری انجام نداده ای. از این رو این آیه اصل امامت بعد از رسالت را بیان می کند.

استاد اخلاق با بیان اینکه اساس توحید در گرو ولایت و امامت است گفت: پیامبر دست علی(ع) را می گیرد و آن را به عنوان ولی و جانشین خویش معرفی می کند که بعد از این آیه اکمال دین نازل می شود.

وی اضافه کرد: بحث ولایت و امامت حقیقت دین است به گونه ای که امام رضا(ع) نیز در جریان سفر اجباری اش به ایران در طول مسیر کلمه توحید و مساله آن را به مردم بیان می کند و از اهمیت آن سخن می گوید.

استاد جامعه الزهرا(س)  ابراز کرد: توحید دارای شرایطی است که به بحث امامت و ولایت می رسد از این رو برای رسیدن به باطن توحید فهم و قبول دین از مبنای ولایت و امامت صورت می گیرد.

وی با اشاره به بخش های مختلف زیارت غدیریه در خصوص فضایل امیرالمومنین(ع) گفت: حضرت علی(ع) اولین کسی بود که بعد از پیامبر اسلام ایمان آورد و همچنین در آیه تطهیر از سوره احزاب قرآن کریم اشاره به پاکی اهل بیت محمد از هرگونه آلودگی و پلیدی دارد. شیعیان معتقدند این آیه دربارهٔ محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) ،حسن(ع) و حسین(ع) است 

استاد جامعه الزهرا(س) افزود: امام هادی(ع) در این زیارت کسانی را که منکران ولایت هستند را لعن و نفرین می کند و آمده است که پس خدا منکر ولایت و فرمانروایی تو را پس از اقرار و شکننده پیمانت را پس از بستن پیمان لعنت کند. از این رو کسانی که لعن شوند از رحمت خداوند دور خواهند شد.

وی تاکید کرد: امام علی(ع) برای دین اسلام رشادت های بسیاری را انجام دادند و کنار ایشان حضرت خدیجه(س) با ثروت و ایثار خویش خدمات ارزنده ای ارائه کردند.

حیدری مجد با اهتمام به جایگاه امامت در خطبه دوم نهج البلاغه گفت: قسمتی  از این خطبه درباره آل  پیامبر(ص) است که در آن آمده است: اهل  بیت رسول جایگاه  راز حق، و پناهگاه  امر یزدان، و ظرف  علم رحمان، و مرجع  دستور خدا و مخازن  کتاب های پروردگار،  و کوه های پشتوانه  دین الهی اند. به  وسیله آنان کجیهای  دین را راست، و لرزش  بدنـه آییـن را  آرام کرد.

وی افزود: همچنین در این خطبه آمده است:  کسی که از این امت را با آل محمد صلی الله علیه و آله مقایسه نتوان کرد و کسانی که ریزه خوار نعمت آل محمدند، با آن ها برابر نخواهند بود، آنان اساس دینند و ارکان یقین، غلو کننده به سوی آنان باز گردد و عقب مانده باید به آنان ملحق شود. ویژگی های ولایت از آنان است و وصیت پیامبر(ص)و وراثت او در میان آنان است، هم اکنون حق به اهلش (علی (ع) بازگشت و دوباره به جایی که از آنجا منتقل شده بود باز گردیده است.

استاد اخلاق همچنین به خطبه سوم نهج البلاغه در خصوص استدلال امام علی(ع) به انتخاب خلافت به خواست خود مردم می پردازد اشاره کرد و گفت: این خطبه معروف به شقشقیّه است و مشتمل بر شکایت در امر خلافت و سپس ترجیح دادن شکیبایی در برابر آن و آن گاه بیعت مردم با او می‏ باشد.

وی ادامه داد: در این خطبه آمده است: به خدایی که دانه  را شکافت، و انسان  را بهوجود آورد،  اگر حضور حاضر و تمام  بودن حجت بر من  به خاطر وجود یاور  نبود، و اگر نبود  عهدی که خداوند  از دانشمندان گرفته .علی که  در برابر شکمبارگی  هیچ ستمگر و گرسنگی  هیچ مظلومی سکوت  نمی نماید دهنه  شتر حکومت را بر کوهانش  می انداختم، و  پایان خلافت را  با پیمانه خالی  اولش سیراب می  کردم، آنوقت می  دیدید که ارزش دنیای  شما نزد من از اخلاط  دماغ بز کمتر است!

استاد جامعه الزهرا(س) با تاکید بر اینکه امام علی(ع) بالاترین حد مظلومیت را داشتند گفت: مسائلی که بر ایشان گذشت بسیار سخت بود به گونه ای که امامت ایشان را منکر،  فدک را غصب کردند، فرزند ۶ ماه اش را پشت درها به شهادت رساندند.

وی گفت زیارت غدیریه یک دوره کامل امام شناسی خصوصٱ زندگی علی علیه السلام اززمان حضور پیامبر تا شهادت امام علی علیه السلام  است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha