سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت:حضرات معصومین همیشه رعایت وحدت را داشتند؛ ولی هیچگاه آیاتی که در خصوص امام علی(ع) بیان شده و شان نزول آیاتی که پیرامون امام است را نیز پنهان نکردند؛ زیرا معارف شیعه هیچگاه در دایره تقیه قرار نمی گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه رسالت گفت: دو زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه از امام هادی(ع) نقل شده است که همه طلاب باید با این دو زیارت انس داشته باشند.

وی افزود: در زیارت غدیریه نکات اصلی مرتبط به مسئله امامت، استدلالات قرآنی مرتبط با مسئله امامت و ... وجود دارد؛ در این مجموعه القابی که برای امام علی(ع) وجود داشته؛ نکاتی که پیامبراکرم(ص) در خصوص امام بیان کرده و آیات ولایتی که در خصوص ولایت آمده است، جمع آوری شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان کرد: ائمه ما، در عین اینکه مسئله تقیه را مطرح می کردند؛ اما از بیان این معارف و حقایق نیز هیچگاه کناره نگرفتند؛ حضرات همیشه رعایت وحدت را داشتند؛ ولی هیچگاه آیاتی که در خصوص امام علی(ع) بیان شده و شان نزول آیاتی که پیرامون امام است را نیز پنهان نکردند؛ زیرا معارف شیعه هیچگاه در دایره تقیه قرار نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه غدیر ریشه قرآنی دارد، ابراز داشت: غدیر در وحی الهی ریشه دارد؛ طلاب باید تفاسیر متعدد مرتبط به آیه غدیر را مطالعه کنند؛ هرگونه که این آیه را تفسیر کنیم نمی توانیم به چیزی جز غدیر برسیم؛ طلاب باید در خصوص این آیات احاطه علمی پیدا کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: غدیر جزو حقایق ناب دین است و طلاب باید نسبت به این معارف تسلط پیدا کنند؛ این آیه در خصوص مسأله حکومت و ولایت امام علی(ع) است و این شرط، به عنوان شرط پذیرش رسالت پیامبر مطرح شده است؛ زیرا این مساله باید به قدری مهم باشد که خداوند چنین خطابی به پیامبر دارد و قطعا غیر از این مساله نمی تواند عنصری جایگزین آن باشد.

وی افزود: مهمترین چیزی که در روز قیامت از مردم سوال می شود، در خصوص مساله ولایت امیرالمومنین است؛ تبلیغ باید در حوزه دین ناب باشد و دین ناب قطعا چیزی جز مکتب اهل بیت(ع) نیست؛ طلاب باید خوشحال و خرسند باشند که جوانی خود را در بهترین مسیر گذرانده اند؛ در کنار تمام مشاغل و تمام علوم و صنایع، هیچ شغلی بهتر از طلبگی نیست و اگر کسی به این مهم توجه داشته باشند، مشمول عنایات الهی قرار می گیرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان کرد: در تفسیر آلوسی بیان شده است این مساله به حدی مهم است که در قیامت از انسان سوال می پرسند که آیا ولایت امام (علی) را پذیرفته ای یا خیر؟ هر کسی ولایت را بهتر بفهمد، دنیا و آخرت بهتری خواهد داشت و بالعکس آن نیز صادق است؛ در غدیر نباید به یک شیرینی و تبریک بسنده کنیم؛ بلکه باید خود را به حقیقت امام علی(ع) نزدیک نماییم؛ زیرا ولایت بزرگترین نعمت الهی است و باید از این ولایت در زندگی خود بهره مند شویم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha