پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد حاج ابوالقاسم دولابی

حوزه/ استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به تأثیر انس با قرآن در قدرتمندی امت اسلام، گفت: مسیری که قرآن برای زندگی ترسیم می کند متقن ترین و مستحکم ترین مسیر برای زندگی است و جامعه، خانواده، اقتصاد، فرهنگ و سیاستی که بر پایه قرآن بنا نهاده شود مستحکم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء نوزدهم قرآن کریم با موضوع عوامل قدرتمندی امت اسلامی، اظهار کرد: خداوند در آیه ۳۰ سوره مبارکه فرقان شکایت پیامبر(ص) نسبت به مهجور ماندن قرآن را بیان می کند زیرا امت اسلامی زمانی به قدرت دست پیدا می کند که کتاب خدا را قانون اساسی خود قرار دهد.

وی با اشاره به تأثیر انس با قرآن در قدرتمندی امت اسلام، گفت: مسیری که قرآن برای زندگی ترسیم می کند متقن ترین و مستحکم ترین مسیر برای زندگی است و جامعه، خانواده، اقتصاد، فرهنگ و سیاستی که بر پایه قرآن بنا نهاده شود مستحکم خواهد بود.

استاد تفسیر قرآن کریم با تأکید بر اینکه تنها راه حل مشکلات پناه بردن به قرآن کریم است، افزود: امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه فرمودند که قرآن زیباست، باطنش بسیار عمیق است، شگفتی های قرآن تمام شدنی نیست و ظلمت ها و تاریکی ها جز با نور قرآن برطرف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه قرآن بهترین نصایح و مواضع را دارد و سرچشمه علم و دانش است، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه فرمودند خداوند هیچ کسی را به چیزی مانند قرآن موعظه نکرده است؛ قرآن ریسمان مستحکم خدای متعال، بهار دلها و سرچشمه علم و دانش است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه خدای متعال به پیامبر(ص) دستور داده است که با قرآن به جنگ با مشرکان برود، افزود: این همان جهاد کبیر است که اصلی ترین دستمایه جهاد تبیین است که در ماه‌های اخیر بارها و بارها رهبر معظم انقلاب به آن تأکید کرده اند.

وی با بیان اینکه قرآن بدون اهل بیت(ع) نمی تواند مایه اقتدار امت شود، گفت: پیامبر(ص) فرمودند ای مردم! من در میان شما دو شیء گران‌بها گذاشتم که قرآن و عترتم هستند و اگر به این دو تمسک بجویید هرگز گمراه نمی شوید. بنابراین این دو در کنار هم ما را از گمراهی نجات می دهد و تفسیر قرآن نیازمند بهره بردن از علوم بی پایان اهل بیت(ع) است.

استاد تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه تعاملات امت اسلام باید با تمسک به قرآن باشد، افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند در آخر الزمان فقط به خطوط و رسوم قرآن توجه می شود و کسی به محتوای قرآن کاری ندارد وهمچنین در خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه فرمودند در حسرت برادرانی هستم که قرآن را خواندند، آن را حاکم کردند و فرایض الهی را بر پا داشتند.

وی ادامه داد: امروز وضعیت اسلام وضعیت متفاوتی است و قرآن در نزد برخی مسلمانان به کتابی تشریفاتی تبدیل شده که الفاظ آن را با صدای زیبا پخش می کنند و خطوط قرآن را برای تزئینات ساختمان ها و منازل خود استفاده می کنند و وقتی هم به قرآن استدلال می کنند هدفشان از این استدلال اثبات پیشداوری های خودشان است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: در این کشورها عده زیادی از جوانان و نوجوانان قرآن را حفظ می کنند ولی اندیشه ها و قوانین‌شان از غرب و شرق گرفته می شود، قانونشان هیچ نسبتی با اسلام و قرآن ندارد و قرآن برایشان پوششی برای خلاف کاری‌هایشان است.

وی با بیان اینکه هر وقت قرآن در مرکز تصمیم گیری و تصمیم سازی قرار گرفت حق آن ادا می‌شود، گفت: اگر اینگونه بود چند میلیارد مسلمان در ضعف و ذلت قرار نمی گرفتند و به جای گرفتن اسلحه ها به سوی دشمن برادر کشی به راه نمی افتاد.

استاد تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه برای بیرون آمدن قرآن از مهجوریت اول باید برای تعلیم و تعلم قرآن تلاش کرد، افزود: بسیار باعث تأسف است که فارغ التحصیلان مقاطع بالای دانشگاهی کشور توانایی روخوانی قرآن را نداشته باشند.

وی تدبر در قرآن را دومین راهکار بیرون آوردن قرآن از مهجوریت دانست و گفت: سومین راهکار تدوین علوم انسانی قرآن محور برای مدیریت کشور است، زیرا امروز سازکار مدیریت کشور در بسیاری از موارد برگرفته از آموزه های غربی است و به همین خاطر حرکت تمدنی نظام اسلامی را دچار اختلال کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha