یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شب قدر

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: شب قدر اوج بندگی و شناخت توحید و خداوند است انسان در این شب عمر و حیات خود را به مدت یکسال بیمه می کند.

طاهره حیدری مجد در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به فضیلت های شب های قدر اظهار داشت: شب قدر شبی است که فرشتگان زمین را به آسمان متصل و دل ها را نورباران می کنند، قرآن به یکباره به قلب پیامبر نازل شده و تقدیر انسان ها مقدر می شود.
وی افزود: شب های استجابت دعا و هوشیاری است، این شب ها تنها بیدار ماندن نیست بلکه بیدار شدن و کسب معرفت نسبت به معبود است.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه بعد از شب های قدر، زندگی تازه ای را پیدا می کنیم گفت: همه اعمال ما در شب های قدر مورد بررسی قرار می گیرد و بعد از این شبها انسان از اول زندگی را شروع می کند.
وی بیان داشت: شب های قدر فرصتی برای خودسازی و پاکسازی اعمال است و نهایت اوج بندگی این شبهاست.در این شبهاست که سال نو زندگی را رقم می زنیم و به حیات نو می رسیم.
این استاد، با بیان اینکه شب های قدر فرصت برای تقرب به خداست گفت: ماه های رجب، شعبان و رمضان تمام اینها از سوی خداوند ایجاد شده است تا با ما بتوانیم آماده برای ورود به شب قدر شویم، خداوند این ماه ها را فرصت خودسازی و دو دهه ماه رمضان را نیز این گونه قرار داده است تا نهایت قرب الهی و کمال را بیابیم.
وی ابراز داشت: در هیچ زمانی از زندگی انسان به اندازه این شبها فرصت نیست، سیر و سلوکی که امامان معصوم، اهل بیت، بزرگان دینی و علما داشته اند ویژه این شبها بوده است و در این زمان حال دیگری داشته اند.
حیدری مجد خاطر نشان کرد: امام علی(ع) می فرماید: رسول خدا(ص) [این چنین] بود که رخت‏‌خواب خویش را جمع می‌کرد و کمر [همّت برای عبادت] را در دهه آخر از ماه رمضان محکم می‌بست و همیشه این گونه بود که اهل و عیالش را در شب بیست و سوم بیدار نگه می ‏داشت و بر روی خواب رفتگان در آن شب آب می‌پاشید تا از درک شب قدر، و درک شب زنده‏‌داری محروم نشوند.
به گفته وی، همچنین نقل است که حضرت زهرا (س) به دلیل اهمیت این شب، در روز بچه‌ها را می‌خوابانید تا کاملاً استراحت کنند و غذای کمتری به آنان می‌داد تا بدین گونه زمینه و موقعیت بهتر و مطلوب‌تری از نظر جسمی و روحی برای شب زنده‌داری داشته باشند. ایشان به حدی در این کار جدی و قاطع بود که امیرالمؤمنین (ع) در این باره می‌فرمود: «فاطمه (س) نمی‌گذاشت کسی از اهل خانه در شبهای قدر به خواب رود به آنان غذای کم می‌داد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده می‌شد و می‌فرمود: محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد.
استاد جامعة الزهرا(س) با تاکید بر اینکه شب قدر، شب قرآن و عترت است گفت: خداوند برای چنین شبی سوره ای نازل کرده است با قرآن به سر گذاشتن نام چهارده معصوم را می بریم که این امر باعث اتصال به اهل بیت و بازگشتن به درگاه خداوند می شود.
وی گفت: این شب ها، شب تفکر و تعقل است و انسان از این فرصت استفاده می کند و جایگاهی را که از دست داده بود را پیدا کند تا با دعا به امام زمان خود را به عالی ترین مقام ها برسد، اعمال یک سال ما به محضر امام می رسد و سرنوشت یک سال ما از سوی حضرت ولی عصر(عج) مقدر می شود.
حیدری مجد عنوان کرد: باید در این شب ها رذایل اخلاقی و آلودگی ها را پاک کنیم و دشمنان درونی خود را دور کنیم، در این زمان شناختن دوستان و دشمنان خدا ضروری است، بایستی برای دوستان خدا دعا کنیم کسانی که در جامعه اسلامی تاثیر گذار بودند شهدایی که راه را برای ما هموار کردند.
وی، دعا برای عاقبت بخیری کشورمان و تمام مسلمانان و نابودی کفر جهان را از دیگر ابعاد این شبهای قدر ذکر کرد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha