پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
الدكتور طلال عتريسي الأستاذ الجامعي و رئيس مركز الدراسات الإستراتيجية في بیروت

حوزه/ دکتر طلال عتریسی تحلیلگر مسائل خاورمیانه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان گفت: روز قدس موجب وحدت امت اسلامی با هرنوع گرایشی خواهد شد و آرمان فلسطین به اولویت جهان اسلام بازخواهد گشت.

همزمان با روز جهانی قدس سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر «طلال عتریسی» تحلیلگر مسائل خاورمیانه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: چرا کشورهای مسلمان باید در روز جهانی قدس اختلافات خود را کنار بگذارند و در مقابل دشمن متحد شوند؟

روز قدس روز زنده نگه داشتن مسأله فلسطین به عنوان آرمان اسلامی است و علیرغم اختلافات اقتصادی و تجاری بین کشورهای اسلامی، آرمان فلسطین متعلق به همه است. زیرا مسأله مظلومیت یک ملت و اشغالگری مورد حمایت غرب است. از سوی دیگر برخی از کشورهای غربی درصدد برانگیختن اختلافات مذهبی و فرقه ای میان کشورهای اسلامی برای به حاشیه راندن آرمان فلسطین است. بنابراین وحدت کشورهای اسلامی به معنای یکی کردن تلاش های اقتصادی و مادی و معنوی برای حمایت از ملت و مقاومت فلسطین است.

حوزه: نظر شما در خصوص افزایش تاثیر روز جهانی قدس و اقداماتی که می توان در این زمینه با توجه به تنش های اخیر در مسجدالاقصی انجام داد چیست؟

روز قدس موجب وحدت امت اسلامی با هرنوع گرایشی خواهد شد و آرمان فلسطین به اولویت جهان اسلام بازخواهد گشت. آنچه حائز اهمیت است ملت فلسطین داخل این کشور هستند که ناامنی را برای صهیونیست ها رقم می زنند و با عملیات های خود امنیت این رژیم را متزلل می کنند که مهاجرت معکوس را در پی دارد. ملت فلسطین محور اصلی هستند و روز قدس را به نتیجه خواهند رساند.

حوزه: هدف اصلی از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی چیست و آیا تنها به عادی سازی روابط با کشورهای منطقه محدود می شود؟

هدف اصلی در وهله نخست تغییر آگاهی و نگاه مردم در کشورهای اسلامی است و درصدد تغییر اسرائیل از دشمن به دوست و نمایش ایران به عنوان دشمن هستند. این نقطه و موضوع اصلی است. در وهله بعد برخی کشورها که روابطشان را با اسرائیل عادی سازی کرده اند، به دنبال حمایت این رژیم به عنوان جایگزین آمریکا هستند. آنها تصور می کنند اسرائیل در حوزه امنیتی و اطلاعاتی به آنها کمک می کنند. با این دو هدف تلاش می کنند با حمایت غرب آرمان فلسطین را نابود کنند. برخی نیز معتقدند که عادی سازی برای برخی کشورها مانند سودان منفعت مادی دارد اما این موضوع دروغ است.

حوزه: چه چیزی مناسبت روز جهانی قدس را به عنوان روز مردمی در سطح جهان عرب و اسلام تایید می کند؟

زنده نگه داشتن روز قدس مسأله مهمی است و اعلام این روز از سوی امام خمینی (ره) و ارتباط آن با ماه رمضان به معنای عدم توقف این روز است و مسلمانان همانگونه که روزه را قطع نمی کنند، آرمان فلسطین را نیز ادامه خواهند داد. در سال های اخیر علیرغم عادی سازی روابط برخی کشورها با اسرائیل با هدف نابودی فلسطین، روز قدس موجب گردهم آمدن ملت ها برای حمایت از فلسطین می شود و مقاومت و ملت فلسطین انگیزه مضاعفی در برابر اشغالگران خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha