چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
یادداشت حجت الاسلام اسلام جعفری، مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اسلام آباد غرب | تولید اکسیر حلّال

حوزه/ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از مهمترین رویکردهای تولیدی در کشور در عرصه تحقق شعار سال را رسیدن به حد قابل قبولی از صنعت و فن برای رسیدن به الگوهای دانش بنیانی در تولید عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، تولید و اقتصاد دانش بنیان از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال ۱۴۰۱ برگزیده شده است و از این روی تمام ارکان کشور پیرو همین اعلام، برنامه های مختلفی را به منصه ظهور خواهند گذاشت.

بی شک یکی از مهمترین این ارکان، ارکان علمی دانشگاهی کشور به خصوص دانشگاه های علم و صنعت محور خواهند بود که با پرورش نسل جدید و جوان کشور در عرصه های فنی و علمی زمینه های رشد و ترقی کشور را فراهم کنند.

دانشگاه جامع علمی کاربردی، یکی از مهمترین این ارکان علمی است که در سالهای اخیر در این راستا گام های مهم و اثرگذاری برداشته است. ازاین روی با رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم هم کلام شدیم تا از وی در خصوص فعالیت های این دانشگاه مطلع شویم.

محمدحسن نادری، رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم، در گفت‌وگو با حوزه نیوز، عنوان کرد: بدیهی است که انتخاب شعار برای سال، یک شروع و اهمیت دادن به یک موضوع در آن مقطع زمانی است و این‌که انتظار داشته باشیم تا انتهای سال همه نتایج آن موضوع به وقوع بپیوندد، درست نیست.

وی ادامه داد: تولید و دانش‌بنیانی از اهداف بلندمدت و زیربنایی هستند که شعار سال‌های اخیر که توسط رهبر معظم انقلاب هم انتخاب‌شده بر این امر صحه می‌گذارد که حداقل در چهار سال اخیر، عنوان تولید در اسامی شعار سال آورده شده است؛ در سال ۱۳۹۸ شعار سال رونق تولید، در سال ۱۳۹۹ شعار سال جهش تولید، در سال ۱۴۰۰ شعار سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها بود امسال نیز تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی است.

وی بیان کرد: اگرچه در سال‌های قبل تر هم عناوین انتخاب شده به گونه‌ای با تولید و اشتغال آفرینی در ارتباط بود؛ مانند سال ۱۳۹۱ که تولید ملی بود؛ اما در چهار سال اخیر دقیقاً عنوان تولید تکرار شده است؛ بنابراین این‌موضوع کاملاً مشخص است که اگرچه انتخاب شعار سال به یک‌سال نسبت داده می‌شود اما انتظار نیست که همه نتایج در همان سال رخ بدهد.

نادری با تأکید بر اینکه این امر یک حرکت ملی و همه‌جانبه است که باید نقشه و برنامه‌ریزی کامل داشت، گفت: انتظار است که در آن سال نیروها و فعالان مختلف جامعه یک هماهنگی برای یک شروعی ایجاد کنند تا ثمره آن در آینده کوتاه‌مدت یا بلندمدت دیده شود.

وی تصریح کرد: نگاه کوتاه مدتی که بخواهیم در یک سال یا کمتر از آن به نتیجه برسد آسیب‌هایی دارد؛ زیرا ممکن است که حرکت‌های تبلیغاتی و شعاری باشد و یا حتی در دستگاهی که در صنعت تولید هستند به‌جای تولید به مونتاژ برسیم که در فرمایشان رهبر معظم انقلاب نیز اشاره شده است که ما یک تولید واقعی می‌خواهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم در خصوص نقش دانشگاه‌ها در تحقق این امر گفت: دانشگاه‌ها فصل‌های مختلفی رو پشت سر گذاشتند در یک تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها به چهار نسل تقسیم می‌شوند که نسل اول دانشگاه‌های آموزش محور، نسل دوم دانشگاه‌های پژوهش محور، نسل سوم دانشگاه‌های فناوری محور و نسل چهارم دانشگاه‌ها کارآفرین محور هستند.

وی افزود: در هرکدام از این نسل‌ها یک ماموریت مورد تأکید و اهمیت ویژه قرار گرفته است؛ گاهی اوقات تربیت نیروی انسانی، گاهی تولید دانش‌بنیانی، گاهی تولید دانش فنی و گاهی اشتغال‌آفرینی و ارتباط کامل با جامعه و صنعت مأموریت اصلی دانشگاه‌ها بوده است که ثمره این‌ها باید در صنعت با تولید، افزایش کیفیت محصولات، تسخیر بازارهای جهانی و... دیده شود.

نادری اضافه کرد: طبیعی است که هرکدام از این نسل‌ها که می‌آیند باید وظایف نسل قبلی را هم به عهده بگیرند و فعالیت اضافه‌تری نسبت به فعالیت قبلی انجام دهند.

وی بابیان اینکه تمام بدنه دانشگاه باید برای حرکت به سمت نسل‌های جدید دانشگاه‌ها که می‌توانند این شعار را محقق کنند، هماهنگ باشند، گفت: تربیت نیروی انسانی یکی از وظایف اصلی و ابتدایی دانشگاه‌ها بوده و هست و این تربیت هیچ گاه تعطیل‌پذیر نیست.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم افزود: در خصوص دانش‌بنیان علاوه ‌بر آموزش دانش در دانشگاه‌ها، تولید دانش و آموزش مفاهیم دانش‌بنیان و مواردی که برای ایجاد ساختارها لازم است هم می‌تواند در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

لزوم برداشتن دیوار بین دانشگاه و صنعت

وی اضافه کرد: تغییرات برنامه‌های درسی و متناسب‌سازی آن با نیازهای روز جامعه و ایجاد ساختارهایی برای رسیدن به اهداف جدید از جمله مواردی که در دانشگاه باید ایجاد شود همچنین باید دیوارهای بین دانشگاه و جامعه و صنعت برداشته شود.

نادری گفت: فعالان اقتصادی، اجتماعی و صنعتی باید در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند؛ چون تجربه، توان و دانش عملیاتی ارزشمندی دارند که دانشگاه‌ها بایستی درهای دانشگاه را بر روی آن‌ها به‌طور دائمی باز کند؛ زیرا این افراد می‌توانند مشاوران ارزشمندی برای اساتید، دانشجویان و مدیریت دانشگاه باشند.

وی ادامه داد: همچنین این افراد می‌توانند نیروهای فعال در صنایع شان را از بین بهترین‌هایی که در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل یا تدریس هستند انتخاب کنند که این امر هم به اشتغال دانش‌آموختگان کمک کند و هم باعث می‌شود جایگاه‌های تولیدی گزینش‌های بهتری برای نیروهای مورد نیازشان داشته باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم، ایجاد و توسعه مراکز هدایت شغلی مشاوره شغلی در دانشگاه‌ها را ضروری دانست و اظهار کرد: در این زمینه می‌توان از صاحب‌نظران صنعت و فعالان اقتصادی به ‌عنوان مشاوران خبره استفاده شود؛ زیرا برای داشتن آموزش‌های مؤثر در ایجاد اشتغال صرفاً تکیه کردن به توان نیروهای داخلی دانشگاه‌ها کافی نیست.

وی ادامه داد: کار دانشگاه کار تولید و ایجاد اشتغال نیست و برخی موانعی که ممکن است در فعالیت‌های تولیدی و جریان عملی اتفاق بیفتد و در دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود به همین خاطر نیاز است که از فعالان تولیدی و اقتصادی به‌عنوان مشاوران متبحر و مسلط عرضه شغل در دانشگاه‌ها استفاده ‌شود.

نادری بابیان اینکه در دانشگاه جامع علمی و کاربردی ظرفیت‌های قابل‌توجهی در این زمینه وجود دارد، عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی، نماینده یک نظام آموزش عالی خاص به نام نظام جامع آموزش عالی علمی و کاربردی است.

ویژگی اول

وی با اشاره به اینکه این نظام آموزشی بر اساس یکسری مؤلفه‌های تدوین و طراحی‌شده که قابلیت‌های خوبی در تحقق این اهداف دارد، گفت: آموزش‌های این دانشگاه توسط بخش‌های فعال اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی جامعه انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم ادامه داد: یعنی دانشگاه برای اجرای آموزش‌ها از بخش‌های مختلفی کمک می‌گیرد و آن‌ها تمامی آموزش را انجام می‌دهند و دانشگاه به‌عنوان ناظر در این زمینه عمل کند؛ در واقع دانشگاه یک هماهنگ‌کننده بین داوطلبان کسب دانش و مهارت با بخش فعال در این زمینه است و افراد فعالیت آموزشی و اجرایی را هم‌زمان تجربه می‌کنند.

ویژگی دوم

وی بیان کرد: در این نظام آموزشی، ایجاد دوره‌های آموزشی و رشته‌های تحصیلی بر اساس شغل‌ها و حرفه‌های فعال در جامعه (فعلی یا آینده) شکل می‌گیرد؛ در واقع برای تعریف رشته‌های تحصیلی در این نظام آموزشی ابتدا یک حرفه در نظر گرفته می‌شود سپس شایستگی‌هایی که یک فرد باید داشته باشد تا از عهده این حرفه بربیاید استخراج می‌شود و بر اساس این نتایج به‌دست‌آمده یک‌رشته تحصیلی یا دوره کوتاه ‌مدت یا بلند مدت تدوین و طراحی می‌شود.

نادری اضافه کرد: بر اساس این تعریف دانشگاه جامع علمی و کاربردی یک دانشگاه شغل محور است؛ بنابراین می‌تواند در زمینه اشتغال و تولید تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد. بازنگری در برنامه‌های درسی و متناسب‌سازی برنامه‌های درسی نسبت‌به نیازهای جدید جامعه همواره مورد توجه دانشگاه است.

وی بیان کرد: ایجاد بسترهای توسعه کارآفرینی از اموری است که در دانشگاه برنامه ریزی می‌شود؛ مثلا تأسیس مراکز هدایت و مشاوره شغلی در واحدهای استانی و در برخی از مراکز علمی کاربردی یکی از برنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر دانشگاه به‌ آن اهتمام داشته‌ است.

اقدام اول

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم افزود: تأسیس مراکز نوآوری تخصصی متعددی در مراکز علمی کاربردی متناسب با نیاز و برنامه‌های توسعه هر استان نیز از دیگر اقدامات دانشگاه است؛ برای مثال در استان قم، گردشگری مذهبی یکی از محورهای اساسی توسعه استان هست به همین خاطر مرکز نوآوری تخصصی گردشگری در مرکز علمی کاربردی شهرداری مستقر شد همچنین با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان قم، مرکز نوآوری چاپ و بسته‌بندی نیز در مرکز علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی مستقر شده است.

وی ادامه داد: در این مراکز نوآوری، کسانی که ایده‌هایی در زمینه تخصصی آن مرکز دارند مراجعه می‌کنند و تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شوند و فعالیت شان را در همان مراکز نوآوری آغاز می‌کنند. در مراحل ابتدایی فعالیت‌ها توسط مراکز مربوطه حمایت می‌شود و زمانی که توان لازم را پیدا کردند فعالیت شان را گسترش می‌دهند.

اقدام دوم

نادری مطرح کرد: رویدادهای کارآفرینی و استارت‌آپ های متعددی در دانشگاه برگزار می‌شود و ایده‌های جدید برای توسعه یا ایجاد یک محصول، نگاه جدیدی به ارائه یک خدمت و... در آن رویدادها بررسی می‌شود و برگزیدگان آن‌ها در مراکز نوآوری پذیرش می‌شوند تا به فعالیت اقتصادی یا تولیدی منجر شود.

اقدام سوم

وی بیان کرد: اولین استودیوی تخصصی مهارت در قم تأسیس شد که یک جایگاهی برای فرهنگ‌سازی، تحقیق و پژوهش در به روزرسانی برنامه‌های درسی و آموزش‌های علمی کاربردی، زمینه‌ای برای کمک به اشتغال دانشجویان از طریق نمایش بهتر محصولات و کمک به کارآفرینان در عرضه توانایی و محصولاتشان است.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم با تأکید بر اینکه این‌ها بخشی از فعالیت‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه علمی کاربردی است، گفت: با توجه به ارتباطات زیادی که دانشگاه جامعه علمی و کاربردی با بخش‌های فعال اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد می‌تواند در تحقق شعار سال، نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد.

وی عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی انواع زیادی از آموزش‌های کوتاه‌مدت دارد که دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها که در یک رشته تحصیلی، تحصیل کردند اما نیاز به آموزش‌های تکمیلی دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

نادری بیان کرد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود که برای پیگیری شعار سال کمک کنند تا پیگیری شعار سال به چند ماهه اول سال محدود نباشد؛ زیرا تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی فعالیت‌های بلندمدتی هستند و با توجه به اینکه رسانه‌ها چشمان بیدار جامعه هستند می‌توانند تا چند سال هر هفته یک بخش یا ‌صفحه‌ای را به فرهنگ‌سازی و رصد این‌موضوع اختصاص بدهند تا نتایج شیرینش در جامعه ملموس باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha