چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
المصطفی

حوزه/ دامنه انقلاب اسلامی تنها به داخل کشور محدود نیست و علاقه‌مندان این گفتمان در وسعت عالم حضور دارند که نگاهشان به ایران است. با توجه به این جامعه هدف بزرگ، مسئولیتی برای جامعةالمصطفی و دیگر بخش‌های کشور تعریف می‌شود که می‌توان با استفاده از ظرفیت دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی، با آنها ارتباط برقرار نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی در نشستی با اعضای ستاد پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی استان قم، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) و خیر مقدم به اعضای ستاد پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی استان قم، اظهار داشت: حوزه علمیه، خاستگاه فکری، معرفتی و حتی عملیاتی انقلاب اسلامی بوده است و در قبال آن مسئولیت و مأموریت دارد. در کنار آن، حوزه علمیه رسالتی تاریخی در برابر مردم داشته و همواره در کنار مردم و دلسوز مردم بوده است و این نقش باید حفظ و صیانت شود.
رئیس جامعةالمصطفی، حوزه و روحانیت را دارای دو نقش مهم و شایان توجه دانست و ابراز داشت: در حقیقت، از نقش معرفتی و فکری بیشتر به عنوان حوزه علمیه و از نقش دوم، که ارتباط با مردم، کمک‌رسانی، گره‌گشایی از مشکلات و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی است، بیشتر به عنوان روحانیت یاد می‌شود. جامعةالمصطفی، که بخش بین‌الملل حوزه علمیه است نیز هر دو نقش را دنبال می‌نماید و دانش‌آموختگان ما پس از کسب علم و معرفت، در کشورهای مختلف به نقش‌آفرینی اجتماعی اشتغال دارند.
وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که دشمن علاوه بر هدف قرار دادن کل جامعه ما و تلاش برای تأثیرگذاری فکری و فرهنگی، کانون‌های تأثیرگذار مثبت را نیز هدف گیرد. در این زمینه، قم به صورت خاص مورد هدف قرار گرفته است و با نگاهی کلی می‌توان تغییر ظواهر شهر را در سال‌های اخیر مشاهده کرد؛ بنابراین، تصمیم شما مبنی بر آغاز فعالیت از قم، که حوزه علمیه قم در آن قرار دارد و نقش الگویی این شهر در کشور، گامی مثبت و شایسته تقدیر است.
استاد حوزه علمیه، با تأکید بر اینکه در کنار تلاش برای درمان و مقابله با آسیب‌ها، مسئله پیشگیری و مصونیت‌سازی نیز باید در دستور کار باشد، اظهار داشت: در مبحث پیشگیری و به ویژه در مورد نسل جوان، که در معرض آسیب‌های گوناگونی قرار دارند، باید توجه بیشتری صورت گرفته، از تجربیات و ظرفیت‌های ارزشمند جامعةالمصطفی در این زمینه بهره‌برداری شود.
رئیس جامعةالمصطفی اذعان داشت: در زمینه فعالیت‌های ستاد، دو گروه را جامعه مخاطب خود می‌دانیم: نخست، طلاب غیرایرانی، که مشغول تحصیل در جامعة المصطفی هستند که طبیعتاً در معرض آسیب‌هایی قرار دارند و باید برای صیانت از طلاب و خانواده‌های آنان بکوشیم. این، مسئولیت مستقیم ماست و البته تلاش می‌نماییم از ظرفیت‌های دیگر مانند تجربیات ستاد نیز کمک بگیریم.
وی، با اشاره به کارهای پژوهشی که در این زمینه در جامعةالمصطفی جریان دارد، یادآور شد: می‌توان از این تحقیقات، به ویژه تجربیات کشورهای دیگر، در زمینه آسیب‌های اجتماعی بهره برد. بسیاری از مردم دنیا درباره مسائل اجتماعی، اخلاقی و معنوی در چارچوب اعتقادات خود دغدغه‌مند هستند و این موضوع مختص جمهوری اسلامی ایران نیست، ولی گاهی جریاناتی که از این ولنگاری‌های نامتعارف منفعت می‌برند، می‌کوشند این مسائل را به شکل دیگری القا نمایند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به بخش دوم مخاطبان جامعةالمصطفی در عرصه بین‌الملل، ابراز داشت: دامنه انقلاب اسلامی تنها به داخل کشور محدود نیست و علاقه‌مندان این گفتمان در وسعت عالم حضور دارند که نگاهشان به ایران است. با توجه به این جامعه هدف بزرگ، مسئولیتی برای جامعةالمصطفی و دیگر بخش‌های کشور تعریف می‌شود که می‌توان با استفاده از ظرفیت دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی، با آنها ارتباط برقرار نمود.
رئیس جامعةالمصطفی، در پایان، گردآوری و تدوین سند مأموریت برای ستاد پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی و تبیین نوع همکاری این ستاد را با نهادهای مختلف، کاری مهم و علمی دانست که جامعةالمصطفی می‌تواند در این زمینه نیز همکاری مناسبی با ستاد داشته باشد.
شایان ذکر است حجت‌الاسلام وحدتی در ابتدای این جلسه، با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، اظهار داشت: اداره‌کل خدمات پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی حوزه علمیه در دوران بحران کرونا، مهم‌ترین فعالیت خود را به انجام هماهنگی‌های لازم برای فعال‌سازی طلاب تلاشگر و نیز گردآوری عناوین آسیب‌های اجتماعی و وظیفه روحانیت در قبال این آسیب‌ها معطوف نمود. در این باره - خوشبختانه- این ستاد توانست ضمن ارتباط با سازمان‌ها و مراکز مختلف استان شکل گیرد و با تعیین اهداف و دغدغه‌ها، کار به صورت جدی آغاز شد و ده کارگروه ذیل ستاد شکل گرفته است. در ادامه، کار با استان‌های دیگر نیز آغاز گردید و جلساتی با حوزه علمیه تهران برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: این ستاد کار خود را با حمایت کامل رئیس حوزه‌های علمیه پیش می‌برد و از همراهی و پشتیبانی مسئولان استانی نیز برخوردار است. حوزه علمیه جدا از نظام نیست و از حوزه علمیه انتظار می‌رود در مسائل فرهنگی و اجتماعی نقش‌آفرین باشد.
مدیر خدمات اجتماعی پیشگیری و درمان آسیب ها، در پایان، با اشاره به حضور شمار زیادی از طلاب غیرایرانی و اتباع کشورهای مختلف جهان در استان قم، ابراز داشت: از جامعةالمصطفی، که بخش بین‌الملل حوزه علمیه به شمار می‌رود، انتظار داریم در ابعاد بین‌المللی استان قم، راهنمای این ستاد باشد و ما را از حمایت و پشتیبانی خود بهره‌مند نماید.
گفتنی است: در ادامه، شماری از اعضای ستاد حاضر در جلسه، دقایقی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha