جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نمایشگاه قرآن در هند

حوزه/ توسط مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، ۴۰۰ اثر قرآنی، ۶۰ نسخه خطی و ۱۵ نسخ همانند سازی شده در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و نسخ خطی اسلامی در موزه سالارجنگ حیدر آباد به نمایش آمده شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به همت مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور با مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در دهلی، دانشگاه دولتی مولانا آزاد، کتابخانه ادبیات اردو و دانشگاه جامعه نظامیه هند و هفت موسسه پژوهشی و هنری دیگر، نمایشگاه بین المللی قرآن و میراث اسلامی با عنوان «تداوم هنر قدسی» در موزه سالارجنگ حیدر آباد افتتاح شد.

در افتتاحیه این مراسم مهدی خواجه پیری رئیس مرکز بین المللی میکروفیلم نور، محمدعلی ربانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در دهلی، شاهرخی کنسول جمهوری اسلامی در حیدرآباد، محمود علی وزیر کشور ایالتی حیدر آباد، پروفسور عین الحسن رئیس دانشگاه ملی مولانا آزاد، پروفسور شکور دبیر اداره و کتابخانه ادبیات اردو، ظهیر الدین علی خان سر دبیر روزنامه و شبکه خبری سیاست، حجت الاسلام و المسلمین حیدر رئیس مجلس علما و ذاکرین و نماینده شیعیان در سازمان اوقاف هند، فاروق حسین نماینده در شورای قانون گذاری حیدرآباد، سید مدثر حسینی مفتی دانشگاه جامعه نظامیه حضور داشتند.

همچنین در مراسم افتتاحیه از دو نسخه نفیس همانند سازی شده حاشیه علی انوار التنزیل و اسرار التاویل اثر علامه قاضی نورالله شوشتری در دو جلد و تفسیر امام صادق (ع) همراه با مجموعه آثار قرآنی مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور که توسط هنرمندان هندی به عنوان تداوم هنری قدسی خلق شده رونمایی شد.

در این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ اثر از آثار هنرمندان ایرانی و هندی به نمایش گذاشته شده است. هنرمندان ایرانی حاضر از در این نمایشگاه استادان حمزه علی قادری و گودرز پناهی آزاد در کنار هنرمندان هندی کلمات زیبایی از ادعیه ماه مبارک رمضان و آیه هایی از قرآن مجید را کتابت و به بازدیدکنندگان اهداء نمودند.

همچنین در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و میراث اسلامی از کتابخانه های مختلف هند که دارای نسخ خطی قرآنی هستند شرکت کرده اند و بیش از شصت نسخه خطی نفیس از ۱۲ کتابخانه در این نمایشگاه عرضه شده است.

همچنین از مجموعه نفیس و قدیمی از پانزده تفاسیر قرآن که توسط مرکز بین المللی میکروفیلم نور بازسازی و همانند سازی شده رونمایی شد.

گروه بازسازی و محافظت از نسخ خطی مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در این نمایشگاه حضور داشتند و محمود علی وزیر کشور ایالتی تلنگانا هند و بازدیدکنندگان با مراحل مختلف کار حفاظت و بازسازی نسخه‌های خطی اعم از غبارزدایی، اسیدزدایی، آفت زدایی، ترمیم آسیب دیدگی ها و صحافی و جلدسازی آشنا شدند .

همچنین وزیر کشور ایالتی ضمن بازدید از مراحل بازسازی بزرگترین قرآن خطی جهان خواستار حفاظت بازسازی بیشتر از نسخ خطی در کتابخانه‌های هند شد و از مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور تشکر کرد و افزود میراث اسلامی بخشی از فرهنگی مشترک دو کشور است.

این نمایشگاه به مدت پنج روز و از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ ماه مبارک رمضان در ضلع غربی موزه سالارجنگ حیدر آباد در سالن میر عباس یار جنگ برپا بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دکتر محمد مهدی میرزائی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    با سلام انجام اینگونه نمایشگاه ها و گزارش آنها زمینه ساز برای شناسائی و باز سازی و مرمت و همسان سازی نسخ های نایاب نسخه در کتابخانه ها و مراکز نگهداری خواهد شد . با این روش با همکاری موسسه بین المللی میکروفیلم نور می‌توان زمینه را برای جلوگیری از نابودی این نسخ را فراهم ساخت . دکتر محمد مهدی میرزائی.