شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ حضور آیت الله تحریری در خبرگزاری حوزه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین تحریری گفت: دستورات ماه رمضان و اعمال آنها به جهت سنجش و محک زدن قلب انسان برای کشف میزان خضوع آن در مقابل خداوند است؛ و اگر ما این خضوع را هم نداشتیم اقتضای ایمان است که با توجه به حکمت خداوند این حالت را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر تحریری، در جلسه درس اخلاق حسینیه امام خمینی (ره) به تشریح دعای روز ۳۰ ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در ابتدای دعا ۱۰ تقاضا از خداوند متعال وجود دارد که اولین آن « اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ إِخْبَاتَ الْمُخْبِتِینَ» درخواست اخبات أهل اخبات از سوی خداوند است.

وی اساسی ترین زمینه های سعادت انسان را ایمان به خدای متعال دانست و گفت: در قرآن کریم و ادیان الهی این ایمان اصل قرار گرفته شده است برای اینکه انسان به سعادت و حیات طیبه برسد و از خسران و زیان خارج بشود.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران، خاطرنشان کرد: ایمان به لحاظ مراتب معرفتی انسان دارای مراتب است و در قرآن کریم برای هر مرتبه ای یک نام خاصی ذکر شده است؛ مرحوم علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان ذیل آیه « إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ» مراتب اسلام و ایمان را اجمالا بیان می فرمایند که یکی از آن حالات مطلوب برای انسان مومن، حالت اخبات است.

وی با اشاره به زیارت أمین الله تصریح کرد: در این زیارت بعد از بیان ۱۳ صفت کمالی، حضرت به صورت مناجات مطالبی را به درگاه الهی عرضه می دارند که خود ۲۰ عمل را بیان می کنند که اولین آن دعای « اللّهُمَّ قُلُوبَ المُخْبِتِینَ إِلَیْکَ والِهَ»؛ یعنی پروردگارا دلهای مخبتین به سوی تو شیدا و خاضع در برابر تو هستند.

حجت الاسلام و المسلمین تحریری، واژه «مخبتین» را بر اساس معجم مفردات راغب به معنای زمین دارای استقرار و محافظ دانست و در توضیح صفات آن، بیان کرد: اولین ویژگی حالت خاص قلبی و تسلیم مومن در برابر اوامر خداوند در جهت پذیرش ربوبیت تکوینی و تشریحی آن است؛ و برای رسیدن به حالت تسلیم باید به مقدمات و معرفت هایی رسید که یکی از آن مقدمات تفکر در ارتباط وجودی با خداوند متعال و ذات اقدس الهی است.

وی خاطرنشان کرد: این تفکر و توجهات باید به ما این شناخت را بدهد که همه موجودات تحت تدبیر یک حقیقت مطلق است و آنچه را که انجام می دهد و فرمان می دهد عین حقیقت است.

این استاد حوزه، معیار حق و حقیقت بودن یک چیز را صدور آن از سوی ذات اقدس خداوند برشمرد و بیان کرد: برای هر دینی یک اصول و برنامه های مشترک و مختصی وجود دارد و هدف آنها یاد و ذکر خداست و یکی از نعمت های الهی که در حج انجام می دهیم مسئله قربانی کردن است؛ خداوند واحد است و در هر زمانی باید عبودیت آن را پذیرفت و غرض این است که در ارتباط با خداوند و افعال

وی بیان کرد: دستورات ماه رمضان و اعمال آنها به جهت سنجش و محک زدن قلب انسان برای کشف میزان خضوع آن در مقابل خداوند است؛ و اگر ما این خضوع را هم نداشتیم اقتضای ایمان است که با توجه به حکمت خداوند این حالت را داشته باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با بیان آیه « اِنَّمَا المُؤْمِنُونَ الَّذینَ اِذَا ذُکِرَ اللهُ وَ جِلَّتْ قُلُوبُهُمْ» تصریح کرد: وقتی که یاد خداوند می شود مومنین دلهایشان به لرزه می افتد؛ این بدین معنا نیست که تنها جنبه عاطفی قوی است بلکه باید با جنبه معرفتی همراه باشد و تا آن جنبه معرفتی شکل نگیرد بصورتی که مقتضای معارف عقلی و معارف قرآن است این حالات برای انسان رخ نمی دهد.

وی یکی از الزامات نفس را مقابله با خطورات نفسانی دانست و با اشاره به آیه « وَلِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ» تأکید کرد: - وَلِیَعْلَمَ- عطف به آیه قبل است و در آنجا بیان شده که ما در هیچ امتی رسولی را نمی فرستیم، مگر اینکه وقتی آرزو می کند شیطان در آن آرزو القا می کند؛ آرزوی پیامبران این است که همه تحت بندگی خداوند و ملتزم به اوامر او شویم.

تولیت حوزه علمیه مروی، ادامه داد: شرط داشتن مقامات الهی اظهار خضوع در برابر حق است که خود دارای مراتبی است؛ تا حضور در این عالم در معرض هجمه های شیطان قرار داریم، لذا قلب باید امن شود؛ برای همین تحولات در برخورد با دین الهی هم برای تحکیم مسیر پیامبران الهی و هم باعث امتحان عموم مردم است.

وی قلوب مومنین را محلی برای هجمه های شیطان دانست و افزود: در زیارت أمین الله می خوانیم که دل مخبتین به سوی تو غالب و سرگردان است؛ یکی از راه های اظهار اشتیاق و تسلیم در برابر حق، حالت تسلیم و اشتیاق در برابر اولیاء حق است.

حجت الاسلام و المسلمین تحریری در پایان به ذکر مناجات با امام زمان (عج) پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha