دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد حسین فلاح زاده

حوزه/ کارشناس احکام حرم بانوی کرامت با بیان اینکه ماه نماز اول وقت، نافله و نماز جماعت، حضور در مساجد و انس با قرآن بر ما گذشت، گفت: باید سعی کنیم که این موارد را در طول سال هم داشته باشیم زیرا به برکت نظام جمهوری اسلامی فضای دین آموزی و دین داری فراهم است ولی با وجود فضای مجازی و دیگر حربه های دشمن میدان های مین گذاری شده هم موجود است و باید مراقب باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده در بیان احکام شرعی در مراسم قبل از نماز عید سعید فطر در حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار کرد: شیخ صدوق در کتاب امالی نقل کرده است که امیرالمؤمنین(ع) در خطبه روز عید فطر فرمودند: ای مردم امروز روزی است که افرادی که نیکوکاری کردند پاداش می بینند و افرادی که خطاکار بودند زیان می بینند و امروز شبیه ترین روز به روز قیامت شما است.

وی ادامه داد: حضرت ادامه دادند ای مردم از بیرون آمدن از خانه تا آمدن به محل نماز عید، به یاد بیاورید روزی که از قبر برانگیخته می شوید و به محضر خداوند می روید، وقتی به محل نماز عید حاضر می شوید حضورتان را در پیشگاه الهی به یاد آورید و وقتی نمازتان تمام شد و به خانه بر می گردید به یاد آورید زمانی را که صحنه قیامت رو به پایان است و یا باید به بهشت بروید یا به جهنم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: حضرت فرمودند بشارت باد به همه روزه داران که در آخرین روز ماه مبارک رمضان فرشته الهی به بندگان خدا ندا می دهد که بدانید گناهان گذشته شما بخشیده شد و مواظب باشید که بعد از این ایام را چگونه آغاز می کنید.

وی با بیان اینکه ماه رمضان با همه برکات و نعمت ها بر ما گذشت، گفت: افرادی که روزه قضا دارند سعی کنند قضای روزه ها را تا قبل از ماه رمضان آینده به جا آورند و افرادی که روزه قضا ندارند در ایامی که مستحب است روزه داری کنند زیرا پرهیز از پرخوری هم توصیه دین و هم توصیه پزشکان است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با بیان اینکه ماه نماز اول وقت، نافله و نماز جماعت، حضور در مساجد و انس با قرآن بر ما گذشت، گفت: باید سعی کنیم که این موارد را در طول سال هم داشته باشیم زیرا به برکت نظام جمهوری اسلامی فضای دین آموزی و دین داری فراهم است ولی با وجود فضای مجازی و دیگر حربه های دشمن میدان های مین گذاری شده هم موجود است و باید مراقب باشیم.

وی با بیان اینکه در روایت داریم که انس با قرآن، حضور در مساجد و ارتباط با عالمان ربانی سبب حفظ و سلامت دین می شود، گفت: اگرچه که ماه دعا و کسب معارف دینی گذشت ولی امروز رسانه ها هم وسایل خوبی برای فراگیری معارف دینی هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در روایت داریم که نورانیت ماه رمضان تا زمانی که گناهی از ما سر نزده ادامه پیدا می کند، افزود: با توجه به دعاهای ما مبارک رمضان این ماه، ماه رفع کدورت ها، فقر زدایی، کمک به نیازمندان، ارتباط با اولیاء الهی و ماه در خواست حج و زیارت اولیاء الهی بود و باید این موارد بعد از ماه رمضان هم در جامعه اسلامی ادامه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه ماه رمضان ماه وظیفه شناسی است، گفت: یکی از وظایف امروز ما پرداخت زکات فطره به شکرانه سلامتی و توفیق یک ماه روزه داری است که یک واجب مالی و اقتصادی و یک عبادت است و باید با قصد قربت و نیت عبادت پرداخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده افزود: افراد مکلفی که فقیر و نان‌خور دیگران نیستند چه روزه گرفته باشند و چه روزه نگرفته باشند باید فطریه خود و افراد تحت تکفل خود را بپردازند که مقدار آن برای هر نفر سه کیلو گندم یا برنج که قوت قالب مردم است می باشد و در سال جاری بر اساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری سه کیلو گندم برای هر نفر ۴۰ هزار تومان و سه کیلو برنج هر نفر ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

وی با بیان اینکه افرادی که از ماه رمضان گذشته روزه قضا داشتند و هنوز نگرفته اند باید کفاره آن را هم بپردازند، گفت: تفاوت کفاره و فطریه این است که در کفاره نمی شود قیمت را بپردازیم و باید حتما طعام را به فقیر بپردازیم و اگر پول هم بپردازیم باید تأکید کنیم که فقیر با آن پول طعام بخرد ولی زکات فطره را می شود به فقیر داد تا هرطور که می خواهد هزینه کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زکات فطره وقت معین دارد، گفت: زکات فطره از شب عید فطر تا ظهر روز عید فطر باید ادا شود و یا اگر امکان پرداختن وجود ندارد باید کنار گذاشته شود و تأکید شده است که تا قبل از نماز عید فطر پرداخته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha