شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

حوزه/ دفتر تبلیغات اسلامی پس از حدود ۴۳ سال خدمت در عرصه فرهنگ و علم، همچنان با استقامت در مسیر انقلاب و منویات مقام معظم رهبری قدم خواهد برداشت و دست همکاری و همیاری تمام حوزویان و انقلابیون را با صمیمیت می فشارد و از ایده های آن ها استقبال می کند.

خبرگزاری حوزه | در عرصه متکثر فرهنگ، نهادها با مأموریتها، اهداف و کارکردهای متعددی فعالیت دارند. این گستردگی زمانی که در بطن حوزه های علمیه باشد، بیشتر نیز می شود و کار را برای ارزیابی و نقد خوب دشوار می سازد.
طبیعی ست که هر کدام از ما با توجه به انگاره های ذهنی و اصول فکری خویش وارد ارزیابی نهادها و افراد می شویم و لذا گاهی نقدها از مدار انصاف و حقیقت خارج می شود.
راه حلی که به ذهن نگارنده می رسد اشتراک سازی معانی و عدم تضییق مفاهیم است.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یکی از همان نهادهاست که به دستور حضرت امام رحمت الله علیه در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ تاسیس شد. برخی از فضلای حوزه با هدف آموزش و تجهیز طلاب برای امر تبلیغ و پاسخگویی به شبهات طرحی را آماده کردند که با عنایت و حمایت ویژه رهبر کبیر انقلاب، به تولد نهادی مقدس منجر شد.
حال پس از حدود ۴۳ سال فعالیت، از آنجهت که بیان دستاوردهای بیشمار دفتر در این یادداشت امکان ندارد، ترجیح می دهم در مورد دو رویکرد دفتر به امر «تبلیغ» و «کنش انقلابی» بنویسم.

تبلیغ هر فعلی ست که یک خلاء دینی را از جامعه اسلامی بزداید یا با این هدف انجام گیرد. این خلاء گاهی خطا در قرائت نماز یک فرد در یکی از روستاهای کشور است، گاهی نیز این خلا یک شبهه کلامی و اعتقادی در ذهن یک دانشجوست که توسط دشمن یا جاهلان القا شده است. دفتر تبلیغات برای صورت اول به آن روستا مبلغ اعزام می کند و برای صورت دوم پژوهش های علمی در پاسخ به شبهه روانه جامعه و دانشگاه می‌ کند.
گاهی نیز ممکن است خلاء دینی همان گسترش علم انسانی غربی و غیردینی در دانشگاه های ما باشد. در این قسم سوم هم دفتر تبلیغات تولید رشته و علم دینی در دانشگاه و پژوهشگاه را در دستور کار خود قرار می دهد.
از این قسم خلاءهای دینی و کنش های متقابل آن مثال های زیادی در دفتر وجود دارد. پس با این توضیح می توان اساسا دفتر تبلیغات را یک نهاد تبلیغی دانست که در قالب های مختلف برای رفع خلاء های دینی متفاوت، کنش تبلیغی دارد.

در بحث «کنش انقلابی» نیز اینچنین است.
کنش انقلابی اشاره به هر کنشی دارد که در عینیت بخشی تام منویات امام و رهبری و اندیشه انقلاب اسلامی در جامعه تأثیر گذارد. این کنش می تواند طیف وسیعی از مصادیق را در برگیرد.
به عنوان مثال تحصنات، تجمعات، راهپیمایی ها، اعلام مواضع و مانند اینها با لحاظ رعایت شرایطش یک طیف از کنش های انقلابی ست.
تولید پژوهش های پشتیبان اندیشه انقلاب، پیگیری علمی منویات رهبری و اعزام مبلغ برای روشنگری های سیاسی طیف دیگر.
دفتر تبلیغات ضمن مهم و لازم دانستن طیف اول، با توجه به تعریف، ماموریت و ظرفیت نخبگانی خویش «عمدتا» ذیل طیف دوم، کنش های انقلابی دارد. تولید مکتوبات سیاسی در بسط اندیشه ولایت فقیه و تولید اندیشه سیاسی متعالیه و ترغیب مردم برای افزایش مشارکت در انتخابات توسط مبلغان ازین دسته اند. اساسا تأسیس میز تخصصی نظام سیاسی که بر روی توسعه اندیشه ولایت فقیه و کارآمدی نظام تمرکز کرده مصداق اتم کنش انقلابی است. موضوع دیگر میزهای دفتر مانند عدالت، علوم انسانی، خانواده، سبک زندگی، تمدن و ... نیز اساسا موضوعات و دغدغه های انقلاب و رهبر معظم انقلاب اند.

در نهایت می توان نتیجه گرفت اگر با یک منطق صحیح ، واژه ها و مفاهیم را مضیق نکنیم و میان خود، آن ها را اشتراک سازی کنیم، در مواجهه با دفتر تبلیغات با نهادی تبلیغی و انقلابی روبرو خواهیم بود.

دفتر تبلیغات اسلامی پس از حدود ۴۳ سال خدمت در عرصه فرهنگ و علم، همچنان با استقامت در مسیر انقلاب و منویات مقام معظم رهبری قدم خواهد برداشت و دست همکاری و همیاری تمام حوزویان و انقلابیون را با صمیمیت می فشارد و از ایده های آن ها استقبال می کند.

احمد اولیایی؛ مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    3 2
    بهتره مدیران این دفتر پاسخ دهند که آیا دفتر تبلیغات اسلامی انتظارت رهبرانقلاب در مورد حضور جریان‌ساز در فضای مجازی و پاسخ به نیازهای فکری جوانان و مجموعه‌های مؤثر فرهنگی را برآورده کرده است؟
    • مبلغ جهادی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      0 2
      باسلام درسته و البته تمدید حکم رئیس دفتر تبلیغات برای سومین دوره خدمت که از جانب حضرت آقا انجام شد گویای رضایت معظم له بوده است. کاش نهادهای دیگر حوزوی هم این رضایت را فراهم کنند.
  • عباس CZ ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    2 1
    والا این شرح وظایف که الان خوندم بیشتر بوی دغدغه سیاسی میداد تا دغدغه فرهنگی و دینی... طلاب محترم هم که دغدغه معاش دارند مجبورند زیر یوق این جماعت سیاست زده بروند و حریت خودشون رو از دست بدهند. با توجه به پاراگراف آخر هم به نظرم در مسیر دین قدم بردارید قطعا موفق تر خواهید بود
    • سعید IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      0 0
      بنظرم یکم عمیق تر بیاندیشید
  • یا الله IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    روز به روز فربه تر و بی خاصیت تر