یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1023402
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
نادر طالب زاده

حوزه/ آری آنان که از دنیا می‌گذرند از خود به‌راحتی گذر می‌کنند. تمام همت‌شان می‌شود انجام وظیفه و تکلیف؛ دربرابر دیگران احساس مسئولیت می‌کنند و نمی‌توانند دربرابر ظلم و بی‌عدالتی ساکت بنشینند. او نیز خود را فراموش کرده بود و تنها همّش، روشنگری و مبارزه با استکبار جهانی بود.

خبرگزاری حوزه | نادر طالب‌زاده از نوادر روزگار بود. زمانی که عده‌ای به دنبال کنج عافیت می‌گشتند و هرکس توان مالی‌اش اجازه می‌داد، فرار را بر قرار ترجیح می‌داد و عازم خارج از کشور می‌شد، او آسایش و راحتی خود را رها کرد و به میهن بازگشت.

آری او اهل هجرت بود، هجرت به‌خاطر ایمان و اعتقادش، همان که خداوند در قرآن می‌فرماید: آنان که ایمان آوردند و از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند آنها را نزد خدا مقام بلندتری است و آنان بالخصوص رستگاران و سعادتمندان دو عالمند.( توبه، آیه ۲۰)

او که ابتدا برای ساخت مستندی در مورد گروگان‌های لانه جاسوسی، از طرف شبکه سی‌بی‌اس آمریکا به ایران آمده بود، روحیه‌ی انتقادی‌اش نسبت به سیاست‌های آمریکا سبب قطع همکاری‌اش با این رسانه شد.

بعد از آشنایی با دیدگاه امام خمینی (ره) در سال ۵۷، دریافت که او تنها کسی است که می‌تواند ایران را متحول کند، پس در ایران ماندگار شد تا با اطلاعاتی که در مورد آمریکا و سیاست‌هایش داشت به کشور کمک کند.

اموالش در آمریکا مصادره و خودش تحریم شد؛ اما برایش اهمیتی نداشت، دنیا خیلی وقت بود که برای او رنگ و بویش را از دست داده بود، دقیقا همان وقتی که اموال و موقعیت شغلی‌اش را در آمریکا رها کرد و به ایران آمد.

او نه‌تنها از آمریکا به ایران هجرت کرد بلکه از منیّتش نیز هجرت کرد، خودش و هوای نفسش را زیرپا گذاشت تا به معشوق حقیقی‌اش برسد.

آری آنان که از دنیا می‌گذرند از خود به‌راحتی گذر می‌کنند. تمام همت‌شان می‌شود انجام وظیفه و تکلیف؛ دربرابر دیگران احساس مسئولیت می‌کنند و نمی‌توانند دربرابر ظلم و بی‌عدالتی ساکت بنشینند. او نیز خود را فراموش کرده بود و تنها همّش، روشنگری و مبارزه با استکبار جهانی بود.

او که فارغ التحصیل رشته‌ی کارگردانی سینما در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه کلمبیای آمریکا بود، دریافته‌بود که در عصر جدید جنگ مسلحانه معنا ندارد زیرا سلاح دشمن ابزار رسانه است و برای مقابله با آن باید از همان سلاح استفاده کرد.

در راستای این هدف، مستندهایی درباره‌ی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و جنگ بوسنی تولید کرد تا مقاومت و ایستادگی مظلومان و ددمنشی ستمگران را به تصویر بکشد.

از مهم‌ترین اقدامات او برای آشکارکردن چهره‌ی آمریکا و هویت پوشالی آن، تاسیس کنفرانس جهانی "افق نو" است که ابتدا آن را "هالیوودیسم" نامیده بود. او از منتقدین سراسر جهان که آثاری در مورد آمریکا داشتند برای شرکت در این کنفرانس دعوت نمود.

طالب‌زاده همچنین دبیر جشنواره‌ی فیلم عمار و موسس شبکه‌ی افق بود. از فعالیت‌های دیگر او می‌توان تدریس، ترجمه و آموزش مستندسازان جوان در داخل کشور را نام برد.

او در همه‌ی این مسئولیت‌ها، مجاهد عرصه‌ی جنگ نرم و جهاد تبیین بود و سراسر عمر خود را در این راه صرف‌نمود. اخلاص و خستگی‌ناپذیری از ویژگی‌های بارز او در این عرصه بود.

در سال های اخیر از نارسایی قلبی رنج می‌برد. بارها در بیمارستان بستری گردید اما در همان حال دست از تحقیق و مطالعه برنداشت، تا اینکه در نهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در اثر عارضه‌ی قلبی درگذشت و به یار دیرینه‌اش شهید آوینی پیوست.

بی‌شک نام او نیز همچون شهید آوینی برای همیشه در ذهن‌ها باقی خواهد ماند. سزاوار است، اصحاب رسانه تلاش‌های او را سرلوحه‌ی خود قرار داده وادامه‌دهنده‌ی راه او باشند

روحش قرین رحمت الهی باد.

الهه دهقانی، عضو گروه نویسندگی صریر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهری یزدان پناه IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    با سلام‌و ادب یادداشت خوب بود ولی چیز تازه غیر از یادداشت‌های دیگر نداشت با تشکر
    • مطهر IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      0 0
      البته نویسنده، بیشتر به شخصیت خود آقای طالب‌زاده پرداخته است و بعد عدم‌توجه به دنیا و ظوهر و جذابیت‌های آن را درنظر گرفته است. حتما دوستان، مطالب جدیدتری برای عرضه خواهند داشت که ارائه می‌کنند.
  • مطهر IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    امید به آنکه طالب‌ زاده‌های دیگر پا به عرصه‌ی جهاد تبیین بگذارند و در مقابله با جنگ نرم تمام توان و استعداد خود را بکار گیرند.
  • طاهره کنگازیان IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    سلام و ادب حیف از این نوادر دوران ان‌شاء الله بتوانیم ادامه دهنده‌ی راه این بزرگواران باشیم هر چند قدمی کوچک موفق باشید
  • مریم رمضان IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    روح شان غریق رحمت حق
  • مرضیه رمضان‌قاسم IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    سلام‌علیکم امید که ما نیز از دنیا بگذریم تا بتوانیم از خود به‌راحتی گذر کنیم و تمام همت‌مان انجام وظیفه در حیطه‌ی تخصصی‌مان باشد و در برابر دیگران احساس مسئولیت کنیم. جناب طالب‌زاده نه تنها خود در فرهنگ آمریکا غرق نشد بلکه با تلاش‌های شبانه‌روزی‌، سعی او بر این بود تا مانع فرو رفتن دیگران در باتلاق فحشا شود.
  • سلاله‌اخلاقی IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    سلام زمانی‌ که انسان گوهر حقیقی وجودش را بیاید، دنیا در نظر او به اندازه‌ی یک خردل در دلِ سنگی در کفِ اقیانوس‌ها خواهد بود... و مطلب دیگر اینکه زاویه‌ی دید شما نسبت به استاد گرانقدر بسیار قابل تحسین است.
  • سارا IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    بسیار عالی بود خدا توفیق دهد همچون او در اعتقاداتمان راسخ باشیم
  • طاهری IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    احسنت. عالی بود. مثل همیشه. نادرها کم نیستند. در موردشون بیشتر بنویسین تا امیدها زیاد شود. ان شالله
  • عباس شیوعی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد و خوش به سعادتش که شیطان نفسش را ضربه فنی کرد . واقعا ایران از بعد از انقلاب گلستان نمونه های انسانهای وارسته و الگوهای تحول و انسانیت ، رشد یافته در مکتب اسلام است و انشاءا... باقی خواهد ماند . آمین یارب العالمین