یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
خانم فاطمه یاوری، سرپرست معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان قم

حوزه/ سرپرست معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان قم، «رویداد فرهنگی- رسانه‌ای مبینا» را فرصتی برای شناسایی استعدادهای طلاب خواهر و برداشتن گامی در راستای جهانی کردن تمدن نوین اسلامی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «رویداد فرهنگی- رسانه‌ای مبینا» با رویکرد شناسایی خواهران طلبه مستعد استان قم در امر رسانه و با هدف کمک به رشد و بالندگی آنان، با سرفصل‌های کارگردانی، تدوین، انیمیشن، تئاتر، طراحی دیجیتال و سنتی، مطالعه کتاب‌های تراز اصول عقاید، آشنایی با سواد رسانه و جنگ شناختی، کار تشکیلاتی و ... به همت معاونت فرهنگی- تبلیغی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم و ویژه طلاب خواهر در حال تحصیل یا فارغ‌التحصیلان برگزار می شود.

برای آشنایی بیشتر با زوایای این رویداد بزرگ، گفت وگویی با خانم فاطمه یاوری، سرپرست معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان قم داشتیم که در ادامه تقدیمتان می شود:

-هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی-رسانه ای چیست؟

امروز تقابل ما با دشمن در میدان جنگ روایت هاست. امپراطوری رسانه‌ای غرب بر افکار و تمایلات افراد سیطره پیدا کرده است، رسانه و فضای مجازی در عین حال که یک تحدید است، اما به دلیل ذات ابزارگونه اش ما نیز می‌توانیم در جهت اهداف خود از آن استفاده کنیم. از سویی ظرفیت زیاد رسانه و قالب های هنری، و ازسویی دیگر توان و استعداد موجود در طلاب خواهر که مثل گنجی در حوزه نهفته بود، باعث شد معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان قم به منظور استفاده از شیوه نوین تبلیغی در انتقال سبک زندگی اسلامی و معارف دینی، به فکر ساماندهی این سرمایه عظیم بیفتد.

-در مورد رویداد مبینا توضیحات بیشتری می فرمایید که چه هست و چرا اسم مبینا؟

پس از رایزنی ها و جلسات متعدد کمیته فرهنگ و هنر معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان قم، رویداد فرهنگی هنری به نام "مبینا" طراحی شد.

صفت «مبین» یک صفت مهم قرآنی و نشان دهنده وجه روشنگری قرآن است. در قرآن کریم، این کلمه شریف به انحاء مختلف به کار رفته که در آیه مبارکه «وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبینا»؛" و نور آشکاری به‌سوی شما نازل کردیم." از این دست کاربردهاست.

مبین از «بینونت و فاصله و جدایی» گرفته شده و به معنای آشکار و جدا شدن حق از باطل، و صلاح از فساد هست.

طی رویداد مبینا، طلاب خواهر توانمند یا علاقه مند در امر رسانه، شناسایی شده و مطابق سطوح توانمندی خواهران برای پیشرفت آنان برنامه ریزی صورت خواهدگرفت.

این رویداد برای اعضای خود دو بخش در نظر گرفته است:

بخش مطالعاتی و مهارتی؛

در بخش اول با توجه به شبهه ها و دوراهی ها و فتنه ها و فضای غبارآلود فضای مجازی و برخی رسانه ها، لازم دیدیم اصول اعتقادی مورد نیاز جامعه مسلمین را خدمت اعضاء محترم ارائه کنیم

و در بخش دوم، به فراخور علاقه و استعداد مبینایی های عزیز، مهارت هایی به عزیزان آموزش داده می شود که بتوانند معارف دینی و محتواهای مورد نیاز جامعه را در قالب های مختلف هنری تولید کنند.

آیا تاکنون حرکتی مشابه با رویداد مبینا در حوزه های علمیه استان یا کشور، انجام شده است؟ اگر پاسخ تان مثبت هست؛ وجه تمایز مبینا با آنها در چیست؟

بله طبیعتا بوده و تمام نهادهای فرهنگی و افراد دغدغه مند، حرکت های بزرگی انجام داده اند و تلاش های قابل تقدیری داشته اند، اما میزان استمرار و پیگیری طرح‌ ها به حدی نبوده که منجر به تشکیلات منسجم رسانه ای در حوزه خواهران شود.

هدف مبینا و افق نگاهش این است که با استفاده از تجارب این عزیزان و با لحاظ آسیب شناسی این دست فعالیت ها، بتوانیم علاوه بر تربیت نیروی متخصص و معتقد انقلابی در حیطه فضای مجازی و رسانه، گروه های متعدد توانمند خلاق و حاضر در صحنه ایجاد کنیم و تا مرحله تولیدات گروهی وحتی درآمدزایی افراد هم نقش ایفا کنیم.

اینکه بیان کردید رویداد فرهنگی-هنری هست، منظور چیست؟

حقیقت امر این هست که چون طی رویداد مبینا، هم دانش و آگاهی دینی اعضا و هم مهارت های آنان ارتقا می یابد و به دنبال ایجاد یک شبکه انتشار محتوا در استان است، طبیعتا خروجی این رویداد باید در طول یک زمانبندی معقول، در نهایت به بهبود وضعیت فرهنگی، ترویج سبک زندگی اسلامی و نهادینه سازی موضوعاتی از جمله جمعیت و حجاب و عفاف منجر شود و در یک کلام، نگاه کلان مبینا، برداشتن قدمی در جهت جهانی کردن تمدن نوین اسلامی است.

شروع دوره های مدنظر در این طرح، از چه تاریخی ست و یک دوره از لحاظ زمانی چقدر طول می کشد؟

کاملا بستگی به نوع رشته انتخابی عزیزان دارد، بعضی مهارت ها ۶ماه و بعضی تا حدود ۲سال هم زمان نیاز دارد. در هر صورت با توجه به سطح بندی مبینایی های عزیز که مقدماتی یا پیشرفته باشند،‌ متفاوت است و البته میزان فعالیت و همکاریشان با مجریان رویداد هم مهم هست.

طبیعتا وقتی از ما خدمتگزاری و از عزیزان حضور به موقع و انجام به موقع تکالیف و تمرین ها باشد؛ در مدت زمان کمتری به خروجی خواهیم رسید ان شاءالله.

شما چه امتیازاتی برای اعضای این رویداد در نظر گرفتید؟

رایگان بودن دوره‌های مبینا، امتیاز بسیار ویژه‌ای هست که با تلاش‌ها و تماس‌های متعدد بدست آمده و برای اینکه در این وضعیت اقتصادی، فشاری روی طلاب عزیز و خانواده‌هایشان نیاید حتی مبلغ ودیعه را هم حذف کردیم. ان‌شاءالله عزیزان از این فرصت استثنایی نهایت استفاده را داشته باشند.

امتیاز دیگری که شاید درحالت عادی کسی به دنبال آن نباشد، پک کامل تست شخصیت شناسی و استعدادسنجی هست که طبق مذاکرات انجام شده، با قیمتی بسیار نازل انجام و توسط کارشناسان خبره ارزیابی خواهد شد.

عزیزان می توانند بعد از پیشرفت یک میزان از دوره‌ عمومی از این هدیه مبینایی استفاده کنند.

بنظرتان اینکه هزینه نداشتن شرکت در دوره ها، موجب پایین آمدن تعهد افراد برای شرکت در دوره ها نمی شود؟ چه ضمانتی برای تعهد افراد به شرکت منظم در دوره هست؟

رایگان بودن دوره، به منظور امکان شرکت حداکثری خواهران طلبه بوده و علت تداوم همکاری دوستان؛ تعهدشان به شئون تبلیغی و طلبگی است‌.

ظرفیت پذیرش و عضوگیریتان در این رویداد چه تعداد است؟ و چه افرادی را شامل می شود؟

در ظرفیت محدودیتی نداریم و تمام طلبه هایی که در قم درس خوانده اند و کد دارند، چه درحال تحصیل چه فارغ التحصیل، چه مرکز مدیریت چه جامعه الزهرا(س) مشروط به شرط سنی متولدین سال۱۳۶۰ به بالا باشند را شامل میشود. بسته به تعداد و رشته عزیزان و ثبت نام کنندگان، کلاس ها برنامه ریزی خواهند شد.

نحوه ثبت نام و مهلت آن تا چه زمانی است؟

ثبت نام از طریق لینک فرم آنلاین هست که کمیته تخصصی فرهنگ هنر و رسانه طراحی کردند و زمان ثبت نام هم از ۷ تا ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاریست.

گویا بعضی از مدارس استان قم در ثبت نام به مشکل خورده اند و اسم مدرسه داخل فرم نیست! علت این مشکل چیست و آیا ثبت‌نام آنان نهایی خواهد شد؟

علت این مشکل، محدودیت سامانه هست و چند مدرسه از جمله ایروانی، آران بیدگل و جامعة الزهرا(س) را شامل می شود. این افراد نگران نباشند و ثبت نام کنند و فیلد مربوط به مدرسه را خالی بگذارند. بعد از بسته شدن سایت، با ارتباطی که با شماره های درج شده می گیریم، مشکل را حل می کنیم.

در مورد دوره هایتان بفرمایید که به صورت مجازی برگزار میشود یا حضوری؟

قصد اصلی ما برگزاری دوره ها به صورت حضوریست، اما بسته به شرایط و برنامه اعضاء و اساتید، ممکن هست بعضی دوره ها مجازی هم باشد. مضاف بر اینکه عزیزانی هم که از شهرستان های استان قم در دوره ها شرکت می کنند، قطعا نیاز به برگزاری مجازی کلاس ها دارند.

زمان آغاز دوره چه تاریخی هست و در انتها هدف از این رویداد چیست؟

در حقیقت ما به این رویداد به چشم یک عملیات گسترده فرهنگی نگاه می کنیم و رمز آغاز عملیاتش هم رمز شریف "یا زهرا سلام الله علیها" است.

شغل هر طلبه، با توجه به نص صریح قرآن و سیره معصومین(ع)، نوعی رسول بودن هست. هر طلبه خودش را یک پیام رسان، رسول و مبلغ می داند و هدف غایی اش، رساندن معارف و آموزه های دینی به گوش افرادی است که به هر دلیل در مسیر وزش خنکای نسیم گزاره های دین اسلام قرار نگرفتند.

چشاندن طعم محاسن کلام اهلبیت علیهم السلام به عموم جامعه رسالت اصلی ماست و ان‌شاءالله با اخلاصی که سفارش اکید حضرت مادر، زهرای مرضیه(س) هست، و می دانم عزیزان مبینایی ما، آن را اساس و پایه های کارشان قرار می دهند، بتوانیم قدمی در جهت جهاد تبیین که مقام معظم رهبری مدظله العالی می فرمایند، برداریم و با معرفی سبک زندگی اسلامی و ارتقاء جامعه به یک جامعه تراز و موفق، بتوانیم این تمدن اسلامی را در عرصه های گوناگون اقتصادی فرهنگی سیاسی و سلامت و... به جهانیان معرفی کرده و عطش برای تمنای حضور معصوم را بالا ببریم.

امیدوارم مادرشان افتخار سربازی در جهاد تبیین را شامل حال همه ما کند.

رویداد فرهنگی- رسانه‌ای مبینا ویژه خواهران طلبه استان قم برگزار می شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha