پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آلودگی هوا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا علیه روسیه بسته تحریمی جدیدی وضع کرد

یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن در حال ارائه بسته تحریمی جدیدی علیه روسیه است. بر اساس اعلام این رسانه، مقام ارشد مذکور در کاخ سفید در این خصوص اعلام کرد: تحریم های جدید شامل بانک ها، رسانه ها، شرکت های تجاری، صنایع و مجوزهای صادرات اقلام عمومی می شود. حوزه های تحریمی جدید آمریکا علیه روسیه عبارتند از:

بانک ها: بانک گازپروم که سازوکار جدید پرداخت گاز برای خریداران اروپایی را اجرا می کند، به صورت کامل بلوکه نمی شود؛ تنها ۲۷ مدیر ارشد به منظور اثرگذاری تحریم شده اند. تحریم ها همچنین بر ۸ مدیر اجرایی «اسبربانک» و «بانک صنعتی» مسکو اعمال خواهند شد. رسانه ها: ۳ شبکه تلویزیونی عمومی روسیه که از نظر ایالات متحده «پربیننده ترین» هستند؛ شامل چَنل- ۱، روسیه- ۱ و اِن‌تی‌وی. رسانه های مذکور دیگر به تجهیزات آمریکایی و پول دسترسی نخواهند داشت. شرکت های تجاری: خدمات مشاوره ای مدیریتی و حسابداری در دسترس هیچ فردی در روسیه نخواهد بود. صنایع: تحریم‌های جدید بخش صنعت روسیه را نیز هدف قرار می دهد. اهداف خاص شامل ۷ شرکت کشتیرانی، یک شرکت یدک‌کش دریایی و شرکت سازنده تسلیحات Promtekhnologiya می شود.مجوزهای صادرات اقلام عمومی: مجوزهای صادراتی عمومی برای مواد ویژه هسته ای و مواد فرعی و دوتریوم به حالت تعلیق درمی آید.گفتنی است که محورغربی به بهانه حمایت از اوکراین، تا کنون تحریم هایی را علیه روسیه وضع کرده است.

منبع: مهر

پادشاه عربستان در بیمارستان ماندنی شد

دیوان پادشاهی سعودی امروز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح جزئیات وضعیت جسمانی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور اعلام کرد که او در بیمارستان تخصصی «ملک فیصل» شهر جده تحت کلونوسکوپی قرار گرفته و نتیجه آن رضایت بخش بوده است.دیوان پادشاهی سعودی افزود تیم پزشکی تصمیم گرفتند ملک سلمان برای استراحت بیشتر چند وقتی در بیمارستان بستری باشد. این در حالی است که منابع رسانه‌ای شنبه شب اعلام کردند که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شده است. دیوان پادشاهی عربستان با صدور بیانیه‌ای کوتاه اخبار منتشر شده در خصوص انتقال ملک سلمان به بیمارستان را تأیید کرد. در بیانیه دیوان پادشاهی عربستان آمده است: ملک سلمان شب گذشته (شنبه) به بیمارستان «ملک فیصل» در شهر جده منتقل شد. دیوان پادشاه سعودی اما مدعی شده بود که انتقال ملک سلمان به بیمارستان تنها برای انجام برخی آزمایشات پزشکی صورت گرفته است.

منبع: مهر

زور آلودگی به مدارس نرسید

معاون استاندار تهران گفت: مدارس استان تهران دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه دایر است. عابد ملکی در پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا گفت: در این جلسه، با توجه به گزارش‌های هواشناسی و سازمان کنترل کیفیت هوای شهر تهران، وضعیت هوای استان در ۲۴ ساعت آینده مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: براساس بررسی آخرین نقشه‌های ماهواره‌ای و پیش بینی اعلام شده از طرف سازمان‌های تخصصی وضعیت هوا در ۲۴ ساعت آینده در شرایط نسبتا مناسبی قرار دارد؛ از این رو مدارس، پیش دبستانی‌ها و مهدهای کودک در استان تهران فردا دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه دایر می‌باشد. به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی در صورت تغییر شرایط آب و هوایی، تصمیمات بعدی در اسرع وقت به اطلاع شهروندان می‌رسد.

منبع: منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

شمارش معکوس نمایشگاه کتاب آغاز شد

شبستان مصلای امام خمینی (ره) دو روز مانده به گشایش سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، شاهد تلاش جسته و گریخته ناشرانی است که پس از دو سال کرونایی تعلیق این رویداد فرهنگی در حال آماده سازی غرفه هایشان هستند. فضای شبستان مصلی تاریک، ساکن و ساکت اما محو تماشاست. ناشران فقط یک روز برای جاگذاری کتاب‌هایش و چیدمان غرفه زمان دارند؛ سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت افتتاحیه نمایشگاه است و از فردای آن روز، یعنی ۲۱ اردیبهشت نمایشگاه مجازی کتاب کار خود را شروع می‌کند، تعدادی از مسئولان نشر در حال آماده کردن غرفه‌هایشان هستند. بیشتر غرفه‌های سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چیده شده‌اند، اما هنوز بیشتر ناشران کتاب‌هایشان را به غرفه نبرده اند، در بخی بخش ها هم نام ناشرانی که قرار است ۱۱ روز در مصلی با مخاطبان خود دیدار و کتاب‌هایشان را به آن‌ها معرفی کنند، مشخص نیست. شمارش معکوس آغاز به کار نمایشگاه کتاب؛ ناشران مشغول کارند/ غرفه‌یابی در مصلی ساده‌تر شد غرفه‌ها خالی و نسبت به دوره گذشته کوچکتر هستند. یکی از غرفه‌ها که وسعتش از ۱۲ متر هم کمتر است، کاملا آماده است. سه زن در غرفه انتشارات «رسپینا» فعال هستند، رومیزی کرم پهن کردند و کتاب‌ها را مرتب روی آن چیدند. پرانرژی و شاداب هستند و می‌گویند که در سی‌وسومین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب، ساده‌تر توانستند غرفه خود را پیدا و کتاب‌ها را به درون آن منتقل کنند. به گفته آن‌ها شاید افرادی که در غرفه قبلی از شرایط ناراضی بودند، تحت تاثیر خستگی اعتراض کردند و شاید در روزهای آینده نظر متفاوتی داشته‌باشند. زیرا صندلی و میز را در روز نخست نمایشگاه به ناشران تحویل می‌دهند. در میان سازه‌های فلزی و چوبی غرفه‌هایی که کتاب دارند، غرفه‌ای با سازه‌های چوبی در حال آماده‌سازی است. هرچند ویترین‌های شیشه‌ای که چوب‌های بلوطی اطراف آن‌ها را گرفته، هنوز از کتاب خالی هستند، اما به نظر می‌رسد مسئولان غرفه «انتشارات علم»، بتوانند تا پایان روز این غرفه را کاملا آماده کنند. این غرفه به نسبت دیگر غرفه‌ها بزرگ‌تر است و تعداد بیشتری برای آماده‌سازی آن تلاش می‌کنند. این گروه هم از شرایط به نسبت راضی هستند، می‌گویند که به راحتی محل غرفه را پیدا کردند و توانستند با مسئولان برای دیگر اقدامات هماهنگ باشند. شمارش معکوس آغاز به کار نمایشگاه کتاب؛ ناشران مشغول کارند/ غرفه‌یابی در مصلی ساده‌تر شدمهلت کمی برای ناشران باقی مانده‌است، آماده‌سازی غرفه‌هایشان باید تا پایان دوشنبه ۱۹ اردیبهشت کامل شود. حتما ناشرانی که سال‌ها در نمایشگاه بین‌المللی شرکت کردند، می‌دانند و برنامه‌ریزی دقیقی برای شرکت در سی‌وسومین دوره از نمایشگاه دارند.زن و مردی اما خسته در غرفه‌ای نیمه آماده روی کتاب‌هایشان نشستند و در لیوان کاغذی، چای می‌نوشند. انتشارات «باهم» از معدود ناشرانی است که در این روز کتاب‌هایش را به غرفه و داخل شبستان رسانده‌است. آن‌ها از شرایط نمایشگاه راضی نیستند، می‌گویند که در غرفه فقط یک صندلی به آن‌ها تحویل داده شده‌است، «حداقل دوره‌های قبل یک میز هم به ما می‌دادند»آن‌ها گفتند که شنبه هفدهم اردیبهشت، حتی شماره غرفه‌ها مشخص نبود و بعد از دوندگی و تلاش بسیار توانستند غرفه خود را پیدا کنند. هرچه هست این سکوت تا دو روز دیگر با حجم مهمانان مکتوب این مکان معنوی در میان همهمه دوستداران کتاب می شکند.

منبع: ایرنا

انگلیس تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کرد

انگلیس از اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه از جمله افزایش تعرفه‌های گمرکی واردات پلاتین و پالادیوم از روسیه خبر داد.بر اساس این گزارش، وزیر بازرگانی انگلیس مدعی شد که این بسته تحریم‌های گسترده، زیان بیشتری به روسیه وارد خواهد کردانگلیس قرار است تعرفه‌های گمرکی واردات پلاتین و پالادیوم از روسیه را ۳۵ درصد افزایش دهد. دولت انگلیس با بیان اینکه روسیه یکی از کشورهای اصلی تولید کننده پلاتین و پالادیوم است مدعی شد که صادرات این محصولات به شدت به انگلیس متکی است. این در حالی است که انگلیس از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌هایی را علیه بیش از هزار فرد و بیش از ۱۰۰ شرکت روس وضع کرده است.

منبع: مهر

دیپلمات‌های آمریکا به کی‌یف بازگشتند

با حاکم شدن آرامش نسبی در پایتخت اوکراین، اعضای سفارت آمریکا روز یکشنبه، به کی‌یف بازگشتند. بنا به اعلام منابع آگاه، دیپلمات‌های آمریکایی که به بهانه درگیری‌ها اوکراین را ترک کردند، بار دیگر به این کشور بازگشتند. همچنین به استناد ویدئوهایی که امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، رفت و آمد به محوطه سفارت آمریکا در کی‌یف از سر گرفته شده است. به گفته این منبع در وزارت خارجه آمریکا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور به مقامات آمریکایی دستور داده تا هر چه زودتر و مطابق با الزامات ایمنی و امنیتی، شرایط حضور دیپلمات‌های این کشور در کی‌یف را مهیا کنند. دیپلمات‌های آمریکا سفارت خود در کی‌یف را تقریباً دو هفته قبل از آغاز درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ترک کرده بودند.

منبع: مهر

تکواندو ایران بر سکوی نخست المپیک برزیل ایستاد

در پایان رقابتهای تکواندو ناشنوایان در بازیهای المپیک برزیل، تیم ایران با کسب ۴ مدال طلا، ۲ نقره و ۴ برنز اول شد. در پایان رقابتهای تکواندو در بیست و چهارمین دوره بازیهای المپیک ناشنوایان که در شهر کاشیاس دوسول برزیل در حال برگزاری است، تیم تکواندو ایران در مجموع امتیازات تیمی با کسب ۱۰ مدال (۴ مدال طلا، ۲ نقره و ۴ برنز) در جایگاه نخست قرار گرفت، تیم کره با ۴ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز و در مجموع تیمی با ۸ مدال در جایگاه دوم قرار گرفت و تیم ترکیه با یک مدال طلا، ۵ نقره و ۵ برنز در جایگاه سوم بیست و چهارمین دوره بازیهای المپیک ناشنوایان قرار گرفت

منبع: ایسنا

جاستین ترودو به اوکراین رفت

نخست‌وزیر کانادا امروز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده به اوکراین سفر کرده است. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا امروز در سفر به اوکراین، از شهر اربین واقع در شمال غربی کی‌یف که در حملات روسیه به شدت آسیب دیده است، بازدید کرد. الکساندر مارکوشین، شهردار اربین، تصاویری را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که نشان می‌دهد ترودو در جریان بازدید از اربین، در حال بررسی میزان خسارت وارده به شهر بود. مارکوشین از ترودو بابت حمایت کانادا از اوکراین تشکر و ابراز اطمینان کرد که همکاری دو کشور برای بازسازی شهرهای آسیب دیده اوکراین ادامه دارد. ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم در دیدار با ترودو گفت ارتشش تسلیحات سنگین برای شکستن حصر ماریوپل ندارد. در کنفرانس خبری مشترک با ترودو زلنسکی گفت تلاش‌های دیپلماتیک او سبب شد که غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوفستال بتوانند خارج شوند وگرنه روسیه می‌خواسته آنها را به عنوان زندانی جنگی معاوضه کند. جاستین ترودو هم قول کمک‌های بیشتر به اوکراین را داد.

منبع: ایسنا

"حبس" حداقلی شد

معاون سازمان زندان‌های کشور گفت: تعداد زندانیان جرائم سبک برای استفاده از پایند الکترونیکی تا شهریور ۲ برابر شده و به ۲۰ هزار نفر افزایش می‌یابد. محمود ضیایی‌فرد گفت: استفاده حداقلی از حبس یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های دستگاه قضا است که در این راستا اقدامات مهمی انجام شده. او گفت: در استان بوشهر در مقطعی زندان نظامیان بوشهر به صفر رسید و تعطیل و در برخی از استان‌های دیگر هم این مورد محقق شد و اکنون یکی از اولویت‌های سازمان زندان‌ها برای جرایم سبک استفاده حداکثری از پابندهای الکترونیکی است. به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان زندان‌های کشور زندانیانی که دارای جرائم سبک هستند و حضور آنان در جامعه لطمه و آسیب وارد نکند از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند. او گفت: اکنون ۱۰ هزار زندانی تحت پوشش پابند الکترونیکی است و این افراد زندانیانی هستند که برای جامعه خطرناک نیستند. ضیایی‌فرد گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای اجرا طرح طبقه‌بندی زندانیان بر اساس نوع جرم، سن و سوابق شخصیتی از اولویت‌ها است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دولت برای یارانه نان طرح گرفت

وزیر اقتصاد گفت: برنامه پیشنهادی جداگانه ای به عنوان طرح هوشمندسازی یارانه نان به دولت ارائه کردیم. آقای خاندوزی در نشست علنی مجلس گفت: در این برنامه به تفکیک کد ملی، مناطق جغرافیایی و گروه‌های هدف، سیاست گذاری کردیم، امکان رصد صفر تا صد زنجیره در برنامه پیشنهادی وزارت اقتصاد وجود دارد. از هفته گذشته افزایش قیمت ماکارونی و حذف ارز ترجیحی آرد، نگرانی هایی را در کشور ایجاد کرده است. دولت می گوید با این اقدام از قاچاق آرد جلوگیری می کند و در روزهای آینده، یارانه جبرانی را جایگزین حذف ارز ترجیحی خواهد کرد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم تاکید کرده بود در صورت اصلاح ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت نهایی نان در سفره مردم تغییری نخواهد کرد. به گفته وزیر اقتصاد اصلاح ساختار در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته است. خاندوزی با اشاره به میزان مصرف گندم در کشور گفت که یک پنجم مصرف گندم کشور مربوط به صنف و صنعت است. امیدواریم در گام های بعدی برای پرداخت یارانه سایر اقلام غیر از آرد و نان سنتی، برای پرداخت یارانه به شکل کالابرگی از سامانه استفاده کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عملیات تروریستی مسکو خنثی شد

اعضای یک هسته نازی در مسکو که برای انجام حملات تروریستی در سالروز «جشن پیروزی» در روسیه برنامه‌ریزی کرده بودند، دستگیر شدند. با گذشت دو و نیم ماه از درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین، شورای امنیت فدرال روسیه روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور اعضای یک هسته نازی را در مسکو که برای اجرای حملات تروریستی و عملیات کشتار جمعی در روسیه در سالروز «جشن پیروزی» برنامه‌ریزی کرده بودند، دستگیر کردند. این در حالی است که روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی در روز یک‌شنبه اعلام کرد جنگ در اوکراین نه تنها به یک جنگ خسته‌کننده تبدیل نشده است بلکه هرروز بر میزان خطرناک بودن آن اضافه می‌شود. شبکه خبری الجزیره اما روز گذشته گزارش داد که رسانه‌های روسیه سناریوهای حملات هسته‌ای به پایتخت‌ کشورهای غربی را بررسی می‌کنند.«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیروز در سخنانی چندین بار جنگ اوکراین را با جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و گفت: «مانند سال ۱۹۴۵ پیروزی از آن ما خواهد شد.» پیش از این «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا درباره رفتار روسیه و چین سخن گفت و اذعان کرد هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر قصد روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در دست نیست. «ایگور کوناشینکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد یک فروند کشتی جنگی اوکراینی نزدیک بندر «اودسا» با موشک‌های نقطه‌زن هدف قرار گرفت و منهدم شد. ۱۳۰ زیرساخت نظامی در اوکراین هدف قرار گرفت و ۴۲۰ ملی‌گرای افراطی در ۲۴ ساعت گذشته کشته شدند. روز یکشنبه همچنین ۲ فروند هواپیمای نظامی و ۳ فروند بالگرد ویژه انتقال نیروهای هلی‌بُرن اوکراینی نزدیک «ادوسا» هدف قرار گرفت.وبسایت خبری روسیا الیوم گزارش داد «سرهنگ ولادیمیر بارانیوک» فرمانده تیپ ۳۶ نیروی دریایی اوکراین که به اسارت نیروهای روسی درآمده است، گفت: موشک ضدتانک قابل حمل آمریکایی «جاولین» در جنگ شهری بی‌فایده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جذب هیئت علمی به تعویق افتاد

ثبت نام در فراخوان جذب هیئت علمی که قرار بود از امروز آغاز شود به دلیل پاره‌ای از مشکلات به تعویق افتاد. بر اساس اعلام مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، شرکت در فراخوان جذب اردیبهشت ۱۴۰۱، به دلیل پاره‌ای از مشکلات به تعویق افتاد و امکان ثبت نام فراخوان تا اطلاع ثانوی با تأخیر خواهد بود. اطلاع رسانی زمان جدید از طریق مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم به نشانی http://mjazb.ir/انجام خواهد شد. بر اساس اعلام قبلی جدول زمانبندی فراخوان اردیبهشت ۱۴۰۱ جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها، فراخوان جذب اعضای هیئت علمی اردیبهشت ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور از ۸ اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تا پایان اسفند ۱۴۰۰دفرصت داشتند با مراجعه به سامانه مرکز جذب وزارت علوم به نشانی https://applicant.markazjazb.ir برای جذب هیئت علمی اعلام نیاز کنند. بررسی اعلام نیاز دانشگاه‌ها و تخصیص ظرفیت توسط مرکز نظارت و ارزیابی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ آغاز و تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ ادامه داشت دانشگاه‌ها نیز از ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ الی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به تطبیق نیاز با تاییدیه مرکز نظارت خواهند پرداخت و فرایند ثبت‌نام متقاضیان برای جذب در دانشگاه‌ها قرار بود از امروز ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز شود که به دلیل پاره‌ای از مشکلات به تعویق افتاد. ثبت نام در فراخوان جذب هیئت علمی به تعویق افتادثبت نام در فراخوان جذب هیئت علمی که قرار بود از امروز آغاز شود به دلیل پاره‌ای از مشکلات به تعویق افتاد بر اساس اعلام مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، شرکت در فراخوان جذب اردیبهشت ۱۴۰۱، به دلیل پاره‌ای از مشکلات به تعویق افتاد و امکان ثبت نام فراخوان تا اطلاع ثانوی با تأخیر خواهد بود. اطلاع رسانی زمان جدید از طریق مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم به نشانی http://mjazb.ir/انجام خواهد شد. بر اساس اعلام قبلی جدول زمانبندی فراخوان اردیبهشت ۱۴۰۱ جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها، فراخوان جذب اعضای هیئت علمی اردیبهشت ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور از ۸ اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تا پایان اسفند ۱۴۰۰دفرصت داشتند با مراجعه به سامانه مرکز جذب وزارت علوم به نشانی https://applicant.markazjazb.ir برای جذب هیئت علمی اعلام نیاز کنند. بررسی اعلام نیاز دانشگاه‌ها و تخصیص ظرفیت توسط مرکز نظارت و ارزیابی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ آغاز و تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ ادامه داشت. دانشگاه‌ها نیز از ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ الی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به تطبیق نیاز با تاییدیه مرکز نظارت خواهند پرداخت و فرایند ثبت‌نام متقاضیان برای جذب در دانشگاه‌ها قرار بود از امروز ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز شود که به دلیل پاره‌ای از مشکلات به تعویق افتاد.

منبع: منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

درگیری در معدن کنکو ۳۵ کشته برجای گذاشت

منابع محلی اعلام کردند که براثر حمله مهاجمان به یک معدن طلا در استان ایتوری در شمال شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو دست کم ۳۵ نفر کشته شدند.ژان پی یر بیک، یک از امات محلی از روستای مونگوالو در جوگو در استان ایتوری یکشنبه گفت که شبه نظامیان متعلق به گروه کودکو به این معدن حمله کرده‌اندوی افزود: مرد محلی توانستند اجساد ۲۹ نفر را شناسایی کنند، در حالی که ۶ جسد سوخته دگر در محل این معدن دفن شده بودندپی یر بیک اداظه داد: در میان کشته شدگان یک نوزاد چهار ماهه نیز وجود دارد. این مقام محلی توضیح داد که به دلیل فاصله دور این معدن طلا از پایگاه‌های نظامی، کمک دیر به منطقه رسید. گروه کودکو پیش از این نیز به قتل عام مردم محلی در استان ایتوری متهم شده بود. ارتش جمهوری دموکراتیک کنگو با گروه مسلحِ «همکاری برای توسعه کنگو» در جنگ است. این گروه مدعی است از جامعه «لندو» که کشاورز هستند در برابر جامعه «هما» (Hema) که دامپرور و تاجر هستند، دفاع می‌کند. مناطق شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو از ۲۰ سال گذشته تاکنون شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و گروه‌های شورشی است. طبق گزارش سازمان ملل متحد، گروه‌های مسلح شورشی سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ نفر غیر نظامی را در دو استان کیوو شمالی و ایتوری کشتند. این کشتارهای مکرر به آوارگی خانوارها و حتی کل روستاها منجر می‌شود.

منبع: ایرنا

داعش مسئولیت حمله به مصر را برعهده گرفت

گروه تروریستی داعش یکشنبه شب در بیانیه‌ای مسئولیت حمله روز شنبه به نظامیان مصری در شبه جزیره سینا را که منجر به کشته شدن ۱۱ نظامی شد، برعهده گرفت.گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای که در خبرگزاری اعماق وابسته به این گروه منتشر شده اعلام کرد که عناصر داعش سربازان مصری را کشتند و مهمات آنها را به غنیمت گرفته و مواضع آنها را در غرب سینا به آتش کشیدند. حمله روز شنبه عناصر تروریستی به مواضع ارتش مصر در شرق کانال سوئز به کشته شدن ۱۱ سرباز از جمله یک افسر مصری و زخمی شدن ۵ تن دیگر منجر شد. عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در واکنش به این حمله تروریستی گفت که عملیات تروریستی هرگز نخواهد توانست عزم و پافشاری مصری‌ها و نیروهای مسلح آن را برای تکمیل ریشه کنی تروریسم خدشه دار کند. حزب‌الله لبنان در واکنش به حمله روز شنبه عناصر تروریست به سربازان ارتش مصر بیانیه صادر کرد و گفت که «آنچه تروریست‌ها انجام داده‌اند با هدف برهم زدن ثبات و امنیت مصر صورت گرفته است».ارتش مصر از سال ۲۰۱۸ عملیات گسترده‌ای علیه عناصر افراطی وابسته به داعش در منطقه سینا انجام داد و طی آن صدها تروریست کشته شدند. آغاز بی‌سابقه‌ترین مانور ارتش صهیونیستی؛ آیا ارتش اشغالگر به جنین حمله می‌کند؟رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، به رغم تشنج حاکم بر مناطق فلسطینی ارتش اسرائیل مانور بی سابقه خود را که یک ماه به طول می‌انجامد تحت عنوان ارابه‌های آتش آغاز خواهد کرداین رسانه‌ها تاکید کردند، ارتش اسرائیل از فردا بزرگترین مانور تاریخ خود را آغاز می‌کند و در صورت شدت گرفتن تشنج امنیتی در مناطق فلسطینی تغییراتی در این مانور به وقوع خواهد پیوست. امیر بوحبوط خبرنگار نظامی واللا نیوز هم در این رابطه خبر داد، این مانور قرار بود سال گذشته انجام شود اما به دلیل وقوع جنگ "نگهبان دیوارها" (سیف القدس) به تعویق افتاد و قرار است تمامی یگان‌های ارتش اسرائیل را در بر بگیرد. روزنامه یسرائیل هیوم در رابطه با این مانور نوشت: این مانور که بخش‌هایی از آن در قبرس انجام خواهد شد، سناریوهای جنگ در جبهه‌های مختلف (یمن ، لبنان ، سوریه و ...) در آن واحد هم تمرین خواهد شد. از سوی دیگر شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی تحت عنوان راه حلی برای موج وحشت نوشت: اسرائیل به دنبال حمله گسترده نظامی علیه جنین است. به نوشته این رسانه عبری زبان نخست وزیر برای چند ساعت ظرفیت‌های انجام عملیات در جنین را با مسئولین سرویس‌های امنیتی مورد بحث و بررسی قرار داد. هدف نخست وزیر پایان دادن به عملیاتی است که از این نقطه در دیگر مناطق انجام می‌شود، معضل دیگری که کابینه با آن روبرو است، صحیح یا غلط بودن حمله به غزه به دلیل عملیات العاد است. به نوشته پایگاه اطلاع رسانی این شبکه تلویزیونی: اسرائیل در راه انجام عملیات نظامی است؟ مسئولین عالی رتبه امنیتی شامگاه امشب (یکشنبه) طی چهار ساعت اقدام پیش رو برای مقابله با (عملیات فلسطینیان) را مورد بررسی قرار دادند، هدف اصلی از این نشست طولانی مشخص کردن راهبردهای مقابل با این حملات است. گرچه مسئله واکنش در غزه مورد بررسی قرار گرفت اما احتمالا به طور بالفعل این تهاجم علیه جنین انجام خواهد شد. در ادامه این گزارش آمده است، در نشست مذکور دو مسئله بین بنت و فرماندهان امنیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت: آیا باید دست به انجام عملیات گسترده علیه جنین و روستاهای مجاور آن زد؟ یکی از دلایل توجیه انجام این اقدام آن ست که اکثر حملات صورت گرفته در برهه کنونی از این نقطه سرچشمه می‌گیرند، پس چنین حمله‌ای می‌تواند منجر به موجی از بازداشت‌ها و خنثی شدن عملیات بعدی شود با این حال این کار می‌تواند منجر به عملیات (ضد صهیونیستی) بیشتری در شهرهای دیگر کرانه باختری هم گردد. مسئله دوم که آن هم یک معضل است آن است که آیا باید پاسخ حملات انجام گرفته در کرانه باختری را در غزه داد؟ بنت اخیرا از تنبیه تحریک کنندگان سخن گفت اما این امر هم برای نهادهای امنیتی یک معضل محسوب می‌شود زیرا ارتش اسرائیل در حال حاضر در یهودا و سامره (قدس و کرانه باختری) گرفتار است، از اینرو تصمیم گیری در این رابطه به روزهای آتی موکول شده است.

منبع: ایرنا

آلودگی هوای تهران تشدید شد

در حال حاضر کیفیت هوای تهران با شاخص ۲۱۳ در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد و افراد باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند چراکه در این شرایط احتمال بروز عوارض جدی بر سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد. از عصر روز گذشته کیفیت هوای تهران کاهش یافت و به تدریج بر شدت آلودگی افزوده شد. اکنون شاخص کیفیت هوا با عبور از عدد ۲۰۰ وارد وضعیت بسیار ناسالم شده و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون باعث بروز این وضعیت شده است اما با توجه به پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا مبنی بر اینکه کیفیت هوا روز آینده در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد داشت، هوای ناسالم در تهران پایدار نخواهد بود و به تدریج از شدت آن کاسته خواهد شد. در حال حاضر ۱۰ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در وضعیت بسیار ناسالم، ۶ ایستگاه در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها و دو ایستگاه در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

منبع: ایرنا

شرایط پرداخت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱ اعلام شد

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای شرایط پرداخت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در بخشنامه شماره ۰۱/۳۴۰۳۱ مورخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری این بانک به بانک‌های عامل و پیرو مکاتبات قبلی درخصوص ابلاغ اصلاحیه دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن موضوع قانون جهش تولید مسکن، حسب تصمیمات متخذه در شورای پول و اعتبار مورخ ۶ اردیبهشت ماه سال جاری مقرر شده است: «تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، دوره بازپرداخت حداکثر ۵ سال، در سقف‌های فردی ۶۰۰، ۴۵۰ و ۳۵۰ میلیون ریال به‌ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت و سایر شهرها و از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن (در سقف کلی ۴۰۰هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱) اعطا شود.» نحوه معرفی متقاضیان واجد شرایط برای بهره‌مندی از تسهیلات یادشده توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی خواهد بود، لذا مراتب به‌نحو مقتضی به واحدهای اجرایی ذی‌ربط ابلاغ و عملکرد مربوط به این بانک ارسال شود.

منبع: تسنیم

نانوایی‌های آمریکا هشدار دادند

نانوایی‌ها در آمریکا در مورد افزایش شدید قیمت نان در تابستان هشدار دادند. در گزارش سی بی اس نیوز آمده است: افزایش تابستانی قیمت‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌ها نزدیک است، چرا که صنعت نان درباره طوفانی کاملی هشدار می‌دهد که می‌تواند باعث شوک قیمت‌ها شود. نانوایی H&S در بالتیمور که نان را تولید و به فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌ها در سراسر سواحل شرقی آمریکا ارسال می‌کند، اعلام کرد که به دلیل کمبود عرضه با مشکل مواجه خواهد شد. جی آر. پاتراکیس، یکی از مالکان این نانوایی گفت: «ما شاهد افزایش دیگری در ماه ژوئیه خواهیم بود که باعث افزایش ۳۵ درصدی دیگر قیمت آرد خواهد شد. این مسئله به شدت به جنگ اوکراین و روسیه مرتبط است.» جنگ فرایند تولید گندم، جو و روغن‌های پخت و پز را در کشوری که «سبد نان جهان» محسوب می‌شود مختل کرده است. اوکراین و روسیه ۲۵ درصد از تولید جهانی گندم را در اختیار دارند، اما تهاجم روسیه بیشتر این تولید را متوقف کرده است. البته هنوز مقادیری ذخایر وجود دارد، اما این ذخایر به سرعت در حال کاهش هستند.

اختلال در زنجیره تامین، کمبود نیروی کار که بخشی از آن به دلیل همه‌گیری است و افزایش هزینه گاز باعث بالا رفتن هزینه‌های تحویل کالا شده که به افزایش قیمت‌ها در تابستان امسال کمک می‌کند. راب مک کی رئیس و مدیر عامل انجمن نانوایان آمریکا در این باره گفت: «متاسفانه اینهزینه‌ها روی دوش مصرف کنندگان می‌افتد. آسیب پذیرترین افراد جامعه ما بیشتر از هر کس دیگری این را حسواهند کرد.» در کسب و کارهای کوچک مانند نانوایی استلا کوروس در راکویل واقع در ایالت مریلند، فقط آرد کم نیست. کوروس در پاسخ به این سوال که چه موادی افزایش قیمت داشته است گفت: «شیر، خامه... شکلات بالا رفت.» او منتظر افزایش قیمت‌ها در ماه اوت در نانوایی خود است که ۳۰ سال قدمت دارد. کوروس این تصمیم را ناراحت کننده می‌خواند که تنها حاشیه سود جزئی دارد و مشتریانی که به طور بالقوه تمایلی به پرداخت ندارند.کوروس گفت: «در گذشته، قیمت‌ها با فواصل چندین ساله افزایش پیدا می‌کرد. اکنون من این کار را دو بار از زمان همه گیری کرونا انجام داده‌ام و احتمالاً متأسفانه باید دوباره این کار را انجام دهم.» صنعت نانوایی به دولت متکی است و دولت باید زمین‌های بیشتری را در آمریکا به کشت گندم اختصاص دهد و نفت و گاز طبیعی بیشتری برای کاهش هزینه‌های سوخت استخراج کند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha