جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه آنچه امروز مهم است، اجرای درست طرح مردمی سازی می‌باشد، گفت: نگرانی اول مردم، گران شدن باقی اجناس پس از این طرح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان، ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، با اشاره به طرح مردمی سازی یارانه‌ها، به تشریح برخی آسیب‌های ارز ۴۲۰۰ پرداخت و اظهار داشت: در دولت گذشته برای حمایت از مردم، ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد تا به واردکنندگان پرداخت شود.

وی با بیان اینکه امروز ۱۲۵۰ پرونده تخلف در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی در قوه قضاییه تشکیل شده است، گفت: این ارز متاسفانه به مردم و کشور برنگشت و نصیب دلالان و قاچاقچیان شد.

ارز ۴۲۰۰، ارزی که نصیب دلالان شد، نه مردم

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه قرار بود اجناس مورد نیاز مردم با ارز ۴۲۰۰ خریداری و با همان قیمت هم در بازار به مردم ارائه شود، خاطر نشان کرد: آنچه در واقع شاهد آن بودیم، خرید با دلار ۴۲۰۰ و فروش با دلار ۲۵ هزار تومانی بود که بخشی فراوانی از سود آن به جیب دلالان می‌رفت.

وی با بیان اینکه دولت مجبور بود برای جبران این مابه‌تفاوت پول بیشتری را چاپ کند که خود منجر به تورم می‌شد، مطرح کرد: زمانی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد، با تورم بالایی مواجه بود که بخشی از آن مربوط به همین ارز ۴۲۰۰ بود.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها اجماع نسبی بین اقتصاددانان وجود داشت، یادآور شد: برگشت از مسیر غلط، نیازمند شجاعت و جسارت است که دولت این شهامت برای جراحی اقتصادی داشت.

سه نگرانی اصلی مردم از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها

وی با اشاره به اینکه آنچه امروز مهم است، اجرای درست طرح مردمی سازی می‌باشد، خاطر نشان کرد: نگرانی اول مردم، گران شدن باقی اجناس پس از این طرح است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی افزود: یارانه اخیری که دولت پرداخت کرده، برای ۴ قلم کالا است و لذا از لحاظ هزینه‌ای مشکلی برای خانوارها ایجاد نمی‌شود، اما نگرانی مردم از این است که هدفمند سازی باعث شود طلا، مسکن و نیازهای دیگر آنها گران و فشار اقتصادی بر مردم وارد شود.

وی با بیان اینکه عدم دریافت یارانه، نبود اسم برخی از مردم در سامانه و احتکار کالا از دیگر نگرانی‌های مردم است، گفت: از پیش‌بینی‌های دولت این است که ابزارهای کنترل را از سوی سران قوا در اختیار سازمان تعزیرات قرار دهد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به افزایش نظارت‌ها در بازار، یادآور شد: دولت قرار است سخت‌ترین نظارت‌ها را در دستور کار قرار دهد که البته این خواسته مردم و اقدامی درست است.

جریمه نقدی برای احتکارگران کافی نیست، نیازمند برخورد شدید و باطل کردن مجوز کسب آنها هستیم

وی تصریح کرد: جریمه نقدی برای افرادی که در شرایط سخت اقتصادی اقدام به احتکار می‌کنند کافی نیست و لازم است که با برخوردهای بسیار سخت، شدید و قاطع همچون باطل کردن مجوز کسب با آنها برخورد شود.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه احتکار به قصد گران فروشی خلاف مروت و مردانگی است، تاکید کرد: طبیعی است که هدفمندسازی که از آن به عنوان جراحی اقتصادی یاد می‌شود همراه با مسائلی باشد که لازم است در این بین دولت از تجربیات گذشته درس بگیرد.

وی با اشاره به نقش مردم در عرصه اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، مطرح کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، نیازمند همراهی مردم در این حوزه هستیم تا بتوانیم با موفقیت از شرایط عبور کنیم.

رفتارهای هیجانی مردم به گرانی‌ها دامن می‌زند

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه برخی رفتارهای هیجانی به گرانی‌ها دامن می‌زند، گفت: در استان هیچ مشکلی از نظر ذخایر نهاده‌های دامی و تولید وجود ندارد و لذا این سوال باید مطرح شود که خرید بیش از اندازه توسط مردم به چه علت است؟

وی ادامه داد: روز گذشته بالغ بر مصرف روزانه مردم، مرغ در همدان توزیع شده، اما بازهم برخی از مردم نتوانسته بودند برای نیاز خود این کالا را پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه لازم است مقداری نگاه مادی را کنار بگذاریم، عنوان کرد: بخشش، بزرگی و ایثار، سفارش قرآن به مومنان است، اصلی که امروز بسیار نیازمند توجه به آن هستیم.

ما همان مردمی هستیم که در ۸سال دفاع مقدس در کنار هم بودیم، چه شده که امروز از ۴ عدد روغن نمی‌گذریم؟

وی خاطر نشان کرد: در دوران دفاع مقدس مادران این آب و خاک فرزندان خود و جانشان را تقدیم انقلاب کردند، اما امروز چه شده که از ۴ عدد روغن نمی‌گذریم، مگر فرهنگ ما همان فرهنگ سال‌های دفاع مقدس نیست؟

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم خدا به ما رحم کند، باید ما نیز به یکدیگر رحم کنیم، مطرح کرد: متاسفانه برخی اقدام به انبار کالاهای مورد نیاز مردم در منزل خود می‌کنند که نتیجه آن عدم پیدا شدن آن کالا در شهرستان‌ها خواهد بود.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته نماز جمعه همدان، با بیان اینکه به فصل اجاره خانه‌ها نزدیک می‌شویم، گفت: خواهش بنده از صاحب خانه‌ها این است که خدا را در نظر داشته باشند و همه چیز دنیا و مسائل مالی نیست.

مرغ و روغن برای جوان مستاجر هم گران شده | صاحب خانه‌ها خدا را در نظر داشته باشند

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه امروز باید به یکدیگر رحم کنیم، اظهار داشت: مرغ و روغن برای جوانی که مستاجر است هم گران شده و این بر خلاف مروت است که بخواهیم در اجاره خانه بر او فشار بیاوریم.

وی با بیان اینکه البته صاحب خانه‌های خوبی هم وجود دارند که نسبت به مستاجران خود سخت گیری نمی‌کنند، عنوان کرد: در این فضای فشار اقتصادی، لازم است که به هم رحم داشته باشیم و اسلامی برخورد کنیم.

وی ادامه داد: مگر ما همان مردمی نیستیم که در شب‌های قدر العفو می‌گفتیم و در شب‌های محرم عزاداری می‌کردیم، لازم است که باور کنیم امام حسین(ع) هیچگاه نمی‌پسندد این همه به یکدیگر فشار بیاوریم.

دشمنان این آب و خاک با واژه‌ای به عنوان وطن پرستی غریبه هستند

رئیس شورای حوزه استان با اشاره به اینکه دشمن با استفاده از فضای رسانه‌ای درصدد عقده گشایی و تشویق به آشوب‌ است، خاطر نشان کرد: مگر با شیشه شکستن و آتش زدن مشکلات اقتصادی حل می‌شود؟

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌های دشمن هیچگاه به فکر حل مشکلات اقتصادی ما نبوده و نیستند، گفت: این افراد هیچگاه دلسوز مردم نبودند و با واژه‌ای به عنوان وطن پرستی غریبه‌ هستند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha