جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دوره تربیت کودک در خوی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: یکی از اصول تربیتی بسیار مهم در تربیت فرزند این است که هرگز ابراز علاقه و محبت خود را به موضوع خاصی گره نزنید و تلاش کنید به او نشان دهید گاهی اوقات از کارهای او ناراحت می‌شوید اما در همه حال به عنوان والدین دوستش دارید و طردش نمی‌کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، وحیده محمدلو استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، روز سه شنبه در جلسه‌ای که در امامزاده سید بهلول شهرستان خوی برگزار شد، به معانی تربیت اشاره کرد و اظهار داشت: برای این که فرزندان ما از آسیب‌ها حفظ شوند لازم است که اصول زیربنایی در تربیت آن‌ها مورد توجه قرار گیرد که احترام متقابل یکی از این اصول است.

وی افزود: باید تفکر و اندیشه حل مساله را در بچه‌ها تقویت کرد تا در برخورد با مسائل اجتماع بتوانند راه حل‌های درست را پیدا کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان اینکه لازم است آزاد منشی را در آن‌ها پرورش دهیم، گفت: فرزندان ما باید به دنبال انتخاب‌های درست باشند و یاد بگیرند اگر راه را اشتباه رفتند، به مسیر صحیح برگردند.

وی تصریح کرد: یکی از اولین نیازهای هیجانی فرزندان، کسب حس امنیت و اطمینان است و در واقع کودکان در اولین مرحله از زندگی خود با چالش اعتماد در برابر بی‌اعتمادی روبه‌رو هستند، بنابراین از همان دوران نوزادی از رفتارهای والدین تاثیر می‌پذیرند.

محمدلو با بیان اینکه اگر در محیط پرتنش یا عصبی قرار بگیرند احساس عدم امنیت، بی‌اعتمادی و در نهایت سبک دلبستگی ناایمن را شکل می‌دهند، گفت: این امر می‌تواند در روابط بعدی آن‌ها با سایر افراد تاثیر بگذارد و دید کلی آن‌ها را نسبت به زندگی منفی کند.

وی یادآور شد: برای اینکه اعتماد کودک آسیب نبیند، از رفتارهایی نظیر دروغ گفتن یا فریب دادن فرزندتان بپرهیزید و تلاش کنید به او نشان دهید در برابر تهدیدهای محیطی پیرامون، در کنارش هستید و هیچ چیز مانع محبت و عشق شما نسبت به او نمی‌شود.

محمدلو بیان داشت: نوع رفتار شما با فرزندتان در دوران کودکی، نقش بسزایی در پرورش اعتماد به نفس او خواهد داشت و رفتارهایی نظیر سرزنش، تحقیر و تنبیه نامناسب، نیاز به احترام را در کودک ناکام کرده و باعث لطمه دیدن اعتماد به نفس او می‌شود و رفتارهای ساده‌ای نظیر سلام کردن به فرزندتان در بدو ورود به خانه و صدا زدن او با صفات پسندیده می‌تواند تاثیر بسیار پررنگی در پرورش عزت نفس کودک بگذارد.

وی تاکید کرد: بسیاری از پدران و مادران در جنبه‌های مختلف زندگی نظیر پرکردن اوقات فراغت کودک، بیش از آنکه به علاقه مندی‌های فرزندشان توجه نمایند، گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنند که خود در گذشته مشتاق انتخاب آن‌ها بودند، در حالی که ممکن است کودکان علایق و سلایق منحصر به فرد و بسیار متفاوتی نسبت به شما داشته باشند و نادیده گیری این علایق می‌تواند باعث شود که آن‌ها در آینده سطح رضایتمندی پایین‌تری از زندگی داشته باشند و استعداد خود را از دست بدهند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی اضافه کرد: برای اینکه فرزندان در آینده شخصیتی متعالی داشته باشند، نیاز است که از کودکی در مورد مفاهیم اخلاقی، آموزش ببیند و لذا والدینی که در سنین بسیار پایین، دائما کودک را به خاطر مفاهیم اخلاقی نظیر رعایت نکردن عدالت یا ادب مورد سرزنش قرار می‌دهند، ناخواسته منجر به پرورش احساس گناه شدید در کودک می‌شوند که در آینده می‌تواند او را در برابر مشکلاتی نظیر افسردگی و اضطراب مفرط آسیب پذیر کند.

وی گفت: مطالعات یادگیری در مورد شکل گیری رفتار انسان همواره بر این اصل تاکید می‌کنند که تشویق‌ها نقش بسیار بیشتر و مهم‌تری نسبت به تنبیه ایفا می‌کنند، چرا که در تنبیه، کودک از انجام یک رفتار بد منع می‌شود اما جایگزین مناسب آن را به درستی یاد نمی‌گیرد در صورتی که در تشویق فرد رفتار درست را می‌آموزد و برای پیشرفت کردن در آن پاداش دریافت می‌کند.

محمدلو افزود: برخی انتظارات نابجای والدین در مورد استمرار موفقیت فرزندان و تاکید بیش از حد بر موفقیت و پیشرفت باعث می‌شود که بچه‌ها تصویر بسیار فاجعه باری را نسبت به شکست در ذهن خود شکل دهند و هنگام مواجهه شکست، مسیر را گم کنند و این امر آن‌ها را از نظر روانی آسیب‌پذیر کرده و می‌تواند در آینده زمینه ساز بسیاری از مشکلات شود.

وی ادامه داد: برخی از والدین می‌خواهند تمام فرصت‌ها و آرزوهای از دست رفته خود را از طریق کودکانشان محقق کنند و همین امر باعث می‌شود که کمتر به کودکی فرزندشان اهمیت داده و دائما به فکر بزرگ شدن او و دست‌یابی به اهداف از پیش تعیین شده باشند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی عنوان داشت: یکی از اصول تربیتی بسیار مهم در تربیت فرزند این است که هرگز ابراز علاقه و محبت خود را به موضوع خاصی گره نزنید و تلاش کنید به او نشان دهید گاهی اوقات از کارهای او ناراحت می‌شوید اما در همه حال به عنوان والدین دوستش دارید و طردش نمی‌کنید.

وی به لزوم معرفی الگوهای شایسته برای فرزندان اشاره کرد و گفت: با افراد و دوستان و خانواده‌های خوب و شایسته رفت‌وآمد داشته باشیم، چرا که دوست خوب در انسان تاثیرگذار است.

محمدلو تصریح کرد: همچنین لازم است تا به غذای جسم و روح خود و خانواده بسیار توجه کنیم، چرا که لقمه حلال در تربیت فرزندان بسیار تاثیرگذار است.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha