جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: در عرصه سیاسی همه اظهار نظر می‌کنند که تنها یک دیدگاه درست است. شدیدا نیازمند تبیین دیدگاه حق عرصه سیاسی، برای همگان هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان شب گذشته در سلسله جلسات جهاد تبیین که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت جهاد تبیین به عنوان امر همگانی و ارزشمند با بیان این که متاسفانه پیچیدگی های جامعه را به خوبی بیان نکرده ایم، اظهار داشت: راه جامعه از تفکر و داشتن بصیرت روشن می گذرد؛ با حفظ و برخورداری از دانایی و اطلاعات صرف، راه برای فرد و جامعه روشن نخواهد شد.
وی با اشاره به این که اگر کسی در عین برخورداری و دسترسی به اطلاعات، نخواهد تفکر کند، گمراه می شود، اظهار داشت: دین نیازمند تعقل، تفکر و تدبر در آموزه‌هاست؛ اولیای خدا در مسائل فردی و نه در مسائل اجتماعی به دنبال بیان جزئیات نبودند و انتظار داشتند، مردم خود تفکر نموده، فهم نمایند.
سخنران مراسم با اشاره به ایام شهادت حضرت حمزه سید الشهدا(ع) با بیان این که حضور رسول خدا(ص) جای تبیین و تبیین نیز جای تفکر امت را نمی گیرد، اظهار داشت: تبیین در دوران ابهام ضروری است و همواره باید در مقام تشخیص مصداق و تعیین اولویت‌ها تفکر نماییم.
وی با تاکید بر این که دشمنان از ابهام در دین و پیچیدگی‌ای که در زندگی و در مقام تطبیق جزئیات زندگی با دین وجود دارد سوء استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: برای مواجهه با پیچیدگی مسائل، تبیین و نیز تفکر بعد از تبیین، از ضروریاتی است که نیازمند آموزش است.
این استاد حوزه، مواجهه با پیچیدگی‌های دین را نیازمند آموزش و مهارت افزایی در حوزه تفقه در دین دانست و یادآور شد: یکی از دلایلی که تبیین را لازم می دارد، پیچیدگی اوضاع است؛ جز با تفکر و تبیین نمی توان اوضاع را تشخیص داد.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، افزود: ضد عملیات روانی دشمن و به عنوان یک تاکتیک عملیات روانی، می توان فرازهایی از خطبه قاصعه نهج البلاغه که خداوند از چیزهایی امتحان می گیرد که انسان واقف به آن نیست، اشاره کرد.
وی در ادامه ضمن اشاره به همراهی حضرت خضر و موسی(ع)، با بیان این که بی خبری جزئی از آزمون های الهی است و در عرصه سیاسی اوضاع بدتر از اوضاع فرهنگی است، خاطرنشان کرد: در روایات اسلامی آمده که در پیچیدگی‌های دین باید به علما مراجعه نماییم؛ خداوند در فکر انسان به خاطر خلوصی که از قبل در دل ایجاد نموده، الهامی را برای تشخیص مسیر درست میسر می سازد. عاقل کسی است که بفهمد بین دو بد، کدام بدتر است.
سخنران این مراسم، مراعات شرایط دیگران را از الزامات مشورت دهی توصیف کرد و با تأکید بر این که بهتر است به جای مشورت به سوالات مخاطب پاسخ دهیم، یادآور شد: مشورت دهی امر بسیار سخت و پیچیده‌ای است؛ چرا که باید کاملا واقف به اوضاع و شرایط مخاطب باشیم. علما به سادگی وارد مشورت دهی نمی‌شدند و صرفا مسیر پاسخ به سوال را در پیش می‌گرفتند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، با تأکید بر این که آزمایشات الهی در زندگی های اجتماعی پیچیده تر می شود، خاطرنشان کرد: پیچیده ترین بخشی که شدیدا نیازمند عرصه تبیین است، همان عرصه زندگی سیاسی است؛ چرا که صدها دیدگاه از منظرهای مختلف بیان می‌گردد.
وی در ادامه به دوران امام علی علیه اسلام و نحوه مقابله ایشان با جهل اطرافیان در حوزه سیاسی اشاره کرد و ابراز داشت: در عرصه سیاسی همه اظهار نظر می کنند که تنها یک دیدگاه درست است. شدیدا نیازمند تبیین دیدگاه حق عرصه سیاسی، برای همگان هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، با بیان این که گاهی اصحاب ائمه معصومین(علیهم السلام) در تشخیص مرتکب اشتباه می‌شدند و اولیای خدا بزرگوارانه با ایشان برخورد می‌کردند، اظهار داشت: صفای باطن بهترین راهکار برای عبور عزتمندانه از سختی‌ها و پیچیدگی‌های روزگار است.
وی به اهمیت تبیین در اندیشه اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: امام صادق علیه السلام می فرمایند؛ اگر فردی را هدایت کنی گویا کل عالم را هدایت کرده‌ای؛ ارزشمندی جایگاه تبیین در دوران پیچیدگی‌های زندگی اجتماعی، دینی و سیاسی، مشخص می گردد.
سخنران این مراسم، با بیان این که هرکسی از سلامت نفس برخوردار نباشد، در عرصه امتحان های سیاسی رفوزه خواهد شد، خاطرنشان کرد: جهاد تبیین و روشنگری بهترین عملکرد در مواجهه با کسانی است که در جامعه دچار اشتباه می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، به بصیرت انقلابی مرحوم استاد فاطمی نیا و حمایت های زاید الوصف ایشان از جایگاه ولایت اشاره کرد و افزود: جای این عالمان فرهیخته که اهل بصیرتند، همواره در میان جامعه ما خالی است؛ رحلت چنین عالمانی ضایعه ای بزرگ برای اسلام و انقلاب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha