جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام‌جمعه سلفچگان

حوزه/ امام‌جمعه سلفچگان با بیان این که سالمندی کشور را تهدید می‌کند، گفت: کشور ما به‌تازگی وارد مرحله سالمندی شده و از همین رو، عواقب سالمندی برای بسیاری از مردم، ملموس نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام غروی امام‌جمعه سلفچگان در خطبه‌های نمازجمعه این شهر با اشاره به اجرایی‌شدن طرح اصلاح یارانه‌ها در کشور اظهار داشت: در ابتدا نگاهی به امتیازات مردمی‌سازی یارانه‌ها می‌اندازیم که پایان قاچاق کالاهای اساسی با اصلاح ارز ترجیحی یکی از این موارد است.

وی ادامه داد: کشور به صنایع و کارخانه‌های تولید آرد، گندم یارانه‌ای می‌دهد و آنها محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند، سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن ماکارونی را کارخانه‌دارانی که گندم ارزان دولتی دریافت کرده‌اند به خارج از کشور صادر می‌کنند.

حجت‌الاسلام غروی تأمین امنیت غذایی با ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی را یکی دیگر از فواید این طرح برشمرد و گفت: هنگامی که قیمت‌گذاری کالاها به‌صورت مصنوعی انجام می‌شود، یعنی روی کالاهای اساسی یارانه پرداخت می‌شود در واقع امنیت غذایی کشور به خطر می‌افتد.

وی پایان وابستگی معیشت مردم به دلار را نیز یکی دیگر از مزیت‌ها برشمرد و افزود: حذف ارز ترجیحی می‌تواند پیامی نیز برای کشورهای مقابل ایران در میز مذاکرات داشته باشد؛ اینکه ایران پذیرفته نیازهای اساسی خود را با کمترین وابستگی به دلار تأمین کند و آزاد شدن یا نشدن ارزهای بلوکه شده، حکم مرگ و زندگی را برای اقتصاد کشورمان ندارد.

حجت‌الاسلام غروی تاکید کرد: پایان اختلال در افزایش پایه پولی ناشی از مابه‌التفاوت نرخ ارز یکی دیگر از مزیت‌های این طرح است در این میان به طور مشخص بانک مرکزی بعضاً برای تأمین ارز ترجیحی از بازار نیما و به نرخ نیمایی ارز خریداری کرده و در نتیجه این امر منجر به افزایش پایه پولی و نقدینگی در کشور و در نهایت موجب افزایش تورم شده و به‌نوعی مالیات تورمی را بر مردم تحمیل کرده است.

وی سودسازی در بازار سرمایه؛ مقدمه پایان قیمت‌گذاری دستوری را از دیگر مزیت‌ها برشمرد و ابراز داشت: در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیشروی صنایع بزرگ حاضر در بازار سرمایه مانند گروه‌های خودرویی، مواد دارویی، غذا و آشامیدنی و... قیمت‌گذاری دستوری است.

امام‌جمعه سلفچگان به‌صرفه شدن تولید در داخل و توزیع عادلانه ثروت و کاهش ضریب را دو مزیت دیگر این طرح برشمرد و گفت: موارد فوق نشان می‌دهد که اجرای این طرح علی‌رغم مشکلات باید انجام می‌شد.

وی به نام‌گذاری این هفته به نام هفته جمعیت اشاره کرد و بیان داشت: کشور ما به‌تازگی وارد مرحله سالمندی شده و از همین رو، عواقب سالمندی برای بسیارش از مردم، ملموس نیست؛ اما بادقت در پنج نتیجه‌ای که سالمندیِ هر جامعه در پی خواهد داشت، از همین امروز می‌توان گفت آینده پُرخطری در انتظار ما است.

حجت‌الاسلام غروی افزود: هزینه نگهداری سالمندان، کم‌شدن نیروی کار و کاهش تولید، مهاجرت، ضعیف شدن نیروی دفاعی کشور و کاهش جمعیت جوان و نخبه کشور خطراتی است که کاهش جمعیت در کشور به دنبال دارد.

وی با بیان این که کشور هم‌اکنون در فرصت استثنایی پنجره جمعیتی قرار دارد، گفت: پنجره جمعیتی (دریچه جمعیتی) دوره‌ای است که بیشتر از دو سوم جمعیت در سنین فعالیت (یعنی ۱۵ تا ۶۵ سال) باشند و زنان بارور هم در دوره سنی ۱۵ تا ۴۹ سال قرار داشته باشند، حال با نرخ باروری امروز که حدود ۱/۶۶ فرزند به‌ازای هر زن باردار است، و باتوجه‌به آن که این نرخ در حال کاهش است، فکر کنیم اگر ما این پنجره جمعیتی را از دست بدهیم، نسل آینده زنان بارور، باید چند فرزند بیاورند که جمعیت ایران در آینده دچار کاهش و پیری نشود؟ ما اگر نتوانیم نسل زنان امروز را به باروری بیشتر متقاعد کنیم، نسل بعدی زنان باید بار این نسل را هم به دوش بکشند تا بتوانند کشور را از پیری جمعیت نجات دهد.

حجت‌الاسلام غروی اضافه کرد: اگر نسل امروز به آوردن فرزندِ بیشتر تن ندهد، زنان فردای این کشور باید هفت تا هشت فرزند بیاورند تا بتوانند چهره جوانی به کشور ببخشند. این اتفاق، به‌صورت عملی در هیچ کشوری نیفتاده و در کشور ما هم نخواهد افتاد. به نظر می‌رسد حداقلی که می‌تواند کشور را از حالت بحران خارج کند، کمتر از چهار فرزند نیست.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های خود به سه‌شنبه ۳ خرداد و آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد و گفت: حضرت امام (ره)، آزادی خرمشهر را فوق طبیعت و از امدادهای الهی به‌سان پیروزی رزمندگان صدر اسلام دانستند و از امدادهای غیبی در به تسلیم واداشتن نیروهای بعثی در خرمشهر یاد کردند.

حجت‌الاسلام غروی گفت: فتح خرمشهر را باید شروعی افتخارآمیز برای سلسله عملیات‌های «الی بیت‌المقدس» در جهان اسلام و جهان مستضعفین بدانیم و دقیقاً به همین لحاظ رهبر حکیم و توحیداندیش انقلاب در بشارتی مهم خطاب به جوانان فرمودند: «جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیّت را بر دوش دارید؛ خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، بلکه‌ در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ به‌عکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha