پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مجید همتی

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: متاسفانه رهاسازی فضای مجازی، کشور را با شبیخون و قتل عام فرهنگی روبرو ساخته که در این میان نوجوانان بیش از دیگر افراد جامعه گرفتار ناملایمات فکری و اندیشه‌های انحرافی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام همتی، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره)، بحث تربیت فرزندان را از مباحث و دغدغه های جدی خانواده ها برشمرد و ابراز داشت: امام سجاد می فرمایند: «أنَّکَ مَسئولٌ عَمّا وَلَّیتَهُ مِن حُسنِ الأدَبِ والدَّلالَهِ عَلی رَبِّهِ والمَعونَةِ لَهُ عَلی طاعَتِهِ فیکَ وفی نَفسِهِ» ما نسبت به فرزندان خود مسئولیم که آنها را نیکو تربیت نموده، زمینه هدایت ایشان به سمت ذات اقدس اله را فراهم نماییم.

وی به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ …»(آیه ۶ سوره تحریم) اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در برخی از موارد شاهدیم که پدر و مادر هر دو تربیت فرزندان را فراموش کرده اند؛ باید توجه داشته باشیم که پدران صرفا کارکرد اقتصادی و مادران صرفا وظیفه مراقبت سلامتی ندارند؛ بلکه همگان نسبت به تربیت و مراقبت‌های تربیتی فرزندان مسئولیم.

سخنران این مراسم در ادامه با بیان این که مادرانی که وظیفه تربیت، ترسیم گری و شخصیت سازی فرزندان را بر عهده دارند، باید مهارت‌های کودک از جمله نقاشی و فرزندپروری را فرا بگیرند، اظهار داشت: اگر در مقوله ای دانش و مهارت لازم را نداشته باشیم، به جای ورود موثر، اثری مخرب بر تربیت خواهیم داشت.

وی بر اهمیت فراگیری مهارت حل مسئله، کنترل خشم و مهارت ارتباط موثر در آموزش و پرورش تاکید کرد و اذعان داشت: مدرسه بازوی تربیتی والدین است؛ خانواده است که باید امر تربیت را در دست بگیرد. چرا که فرزندان بیشتر زمان خود را نزد پدران و مادران هستند و مادران باید مهارت تصویر سازی و تدوین گری تربیتی را فرا بگیرند. باید در کنار فراگیری دانش، مهارت افزایی را با تمرین کسب نماییم.

کارشناس تربیت فرزند، با اشاره به این که بچه های زیر ۳ سال تربیت پذیری مستقیمی نداشته، همچون ماشینی که ترمز ندارد اگر مستقیما جلوی او قرارگیریم هر دو طرف آسیب خواهند دید، خاطرنشان کرد: تکنیک جابجایی بهترین شگرد تربیتی برای مواجهه با بچه های زیر ۳ سال است، در این تکنیک باید جایگزینی برای منع تربیتی داشته باشیم.

وی تکنیک اصلاح محیط را از دیگر تکنیک های تربیتی برای کودکان زیر سه سال دانست و با اشاره به این که بچه ها تا ۵ سالگی مفاهیم انتزاعی را درک نمی کنند، اظهار داشت: برای کودکان ۵ تا ۷ سال نباید برچسب بیش فعالی بزنیم؛ مادرانی که اجازه بازیگوشی، کنجکاوی و تخلیه انرژی روانی را به فرزندان خود نمی دهند، زمینه پیشرفت‌های فرزندانشان در آینده از او می گیرند.

این روانشناس حوزه کودک و نوجوان، ارتقای مسئولیت پذیری و تلاش گری را از جمله رویکردهای تربیتی برای فرزندان زیر ۷ سال دانست و یادآور شد: بازیگوشی کودکان، تلاش‌گری آینده و موتور محرکه زندگی و ارتقاء دهنده تجربه و فزونی عقل است.

وی افزود: در سنین ۳ تا ۶ سال به فرزندان خود اجازه دهیم تا سوالات خود را مطرح سازند، خاطرنشان کرد: پیش از پاسخ به سوال، نیاز است تا نظر و دیدگاه فرزندان را در مورد سوالی که خودشان پرسیده اند، جویا شده، زمینه ای را فراهم کنیم تا بچه ها اهل فکر بار بیایند. قصه گویی هایی شبانه والدین از ابزارهای رشد قدرت تفکر فرزندان است.

حجت الاسلام همتی، داستان سرایی و قصه گویی را از مهمترین ابزارهای بحث «فلسفه برای کودکان» دانست و اذعان داشت: نباید به بچه ها اجازه دهیم تا نسبت به والدین خود جرات و جسارت پیدا کنند؛ چرا که جرات، جسارت و پرخاشگری فرزندان مقدمه عاق والدین در بزرگسالی است. تکنیک‌های اصلاح رفتاری و ایجاد محدودیت‌های محیطی معدود از جمله نشستن بر روی صندلی، بهترین گزینه تربیتی برای مواجهه با پرخاشگری کودکان است.

وی با تاکید بر این که نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) ضربه زدن بر صورت بچه را شدیدا منع نموده است، یادآور شد:باید کرامت فرزندان را حفظ نماییم؛ بچه‌ای که عزت و کرامت نفس داشته باشد، تن به هر کار پستی نمی‌دهد و از طرفی دیگر فردی که عزت نفس نداشته باشد از هیچ کاری عبایی نخواهد داشت.

سخنران مراسم، ضمن اشاره به روایتی از اهل بیت علیهم السلام با بیان این که افراط در سرزنش، آتش لجاجت را در کودکان بر افروخته می‌کند، اظهار داشت: سرزنش هدفمند و ایجاد تلنگر به شرط حفظ شخصیت کودکان، از مولفه های تربیتی است که انگیزه فرزندان برای اصلاح را ارتقاء می دهد.

حجت الاسلام همتی، محرومیت از علایق را از دیگر ابزارهای تکنیک اصلاح رفتاری توصیف کرد و یادآور شد: در بهره‌گیری از تکنیک اصلاح رفتاری، حتما باید استقامت داشته باشیم؛ شکستن نه گفتن‌های به جای والدین، قدرت نه گفتن فرزندان در بزرگسالی را کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به این که اگر بچه هایمان را خوب تربیت نموده، آن را به حساب خدا بگذاریم، این فرزند حجابی بین والدین و آتش جهنم خواهد بود، اظهار داشت: برای رسیدن فرزندان به عنوان مسافران بهشتی به سر منزل مقصود، نباید آن را رها کنیم؛ قلب نوجوان همچون زمین خالی است که آماده پذیرش و تحکیم اندیشه و عقاید است.

کارشناس تربیت کودک، با تاکید بر این که فرزندان خود را باید با کلام اهل بیت(علیهم السلام) آشنا نماییم، اظهار داشت: متاسفانه رهاسازی فضای مجازی، کشور را با شبیخون و قتل عام فرهنگی روبرو ساخته در این میان نوجوانان بیش از دیگر افراد جامعه گرفتار ناملایمات فکری و اندیشه‌های انحرافی هستند.

وی به حدیث «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا» اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه دین را درست به فرزندانمان نیاموخته ایم، اگر گوهر دین برای فرزندانمان روشن و به خوبی برایشان معرفی کنیم، تحت هیچ شرایطی دست از باورهای اعتقادی برنخواهند داشت؛ چرا که دین اسلام دین عشق و محبت است و بر اساس روایات اسلامی هر اندازه محبت پدر و مادر به فرزندانشان بیشتر باشد، خداوند بنده اش را به خاطر عشق به فرزند مورد رحمت خویش قرار می دهد.

حجت الاسلام همتی، با بیان این که هر اندازه ایمان مرد کامل تر شود، محبت او به اهل و عیالش بیشتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: میزان حب همسران نسبت به یکدیگر و خانواده، یکی از سنجه‌های میزان ایمان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha