پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یادداشت

حوزه/ قاطعیت دولت در برخورد با فسادهای احتمالی و مجازات فوری و قاطع و اطلاع رسانی آن و حضور مستمر در بین مردم و حرف زدن با آنها و مبارزه جدی با رشد نقدینگی و افزایش تورم و سایر مولفه های قدرت اقتصادی، زمینه پمپاژ نگرانی و ناامیدی را از غیر ایرانی‌ها خواهد گرفت و همه ملت را برای اصلاح اقتصادی در کنار خود نگه خواهد داشت.

خبرگزاری حوزه | یکی از مهم‌ترین اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم، هوشمند کردن نظام پرداخت یارانه می‌باشد یعنی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دنبال قطع دست بسیاری از دلالان از منفعت این ارز می باشند تا هم بتوانند مصرف داخلی را سامان دهند و هم از قاچاق کالاهای اساسی جلوگیری کنند.

آنچه که اکثریت قریب به اتفاق مردم از این طرح به صورت ملموس مشاهده می‌کنند دو چیز است:

اول: میزان یارانه ای است که به حساب بانکی آنها واریز شده است. دوم: گرانی چندین قلم کالایی مهم.

عموم مردم، اولی را مثبت و دومی را منفی ارزیابی می کنند. هر چند دومی برایشان تلخ‌تر و مهم‌تر است.

در این یادداشت نسبت به این طرح به صورت کلی، موافقین و مخالفین را از دو منظر بررسی می کنیم.


گروه اول ایرانی‌ها، گروه دوم غیر ایرانی ها.


گروه اول ایرانی‌ها: منظور ما از ایرانی فارغ از هر فکر و اندیشه و جناح سیاسی، همه کسانی هستند که ایران را دوست دارند و می خواهند ایرانی پیشرفته‌تر را ببینند و اگر این امر توسط هر دولتی انجام شود برای آنها هیچ فرقی نمی کند و به هر کسی که اندیشه آبادی ایران را و اصلاح اقتصادی را دارد، کمک می‌کنند.


گروه دوم غیر ایرانی‌ها: این گروه چندین دسته هستند و منظور ما همه کسانی هستند که یا با این کشور، زبان آن، دین آن و مردم آن مخالف هستند و یا همه کسانی که ایران پیشرفته تر را نمی‌خواهند و یا کسانی که از اینکه این اقتصاد به دست آقای رئیسی سامان بیابد ناراحت هستند و موفقیت ایشان را شکست خود می‌دانند در این نوشته همه این افراد به عنوان اندیشه غیر ایرانی معرفی می شوند.
این گروه کاملاً با دیدی منفی و مغرضانه مسائل اقتصادی را پیگیری می کنند و دوست دارند با یک شورش خیابانی اوضاع کشور به هم بریزد و هیچ پیشرفت اقتصادی برای مردم حاصل نشود و برای رسیدن به اهداف خود از سیاه نمایی رسانه‌ای، تشویق به اعتراضات خشن و متهم کردن دولت به بی برنامگی و بی توجهی و کار غیر علمی، هیچ ابایی ندارند.

دائماً با رسانه‌هایشان دولت را به کار غیر کارشناسی متهم می کنند و دلالان و افراد ضعیف النفس را به احتکار، تشویق می‌نمایند و آینده بازار را بسیار سیاه و شکننده نشان می دهند و حاضر نیستند کوچکترین امیدی در دل دولتمردان و مردم روشن بماند. آرزوی آنها این است که اقتصاد ایران به هیچ وجه سامان نپذیرد تا دل آنها خنک شود و این شکست را به کل اسلام و انقلاب اسلامی ‌و یا به شکست کامل دولت تسری بدهند.
به نظر میاد در برابر چنین افرادی و چنین افکاری که در دشمنی آنها شکی نیست باید با زبان رسانه ای بُرّان و با برهان مواجهه شد و همه مردم وظیفه دارند با چنین افراد و جریاناتی خیلی شفاف و محکم مواجه شوند و خط، فکر و اعتراض خود را از هرگونه مخرج مشترکی با آنها دور نگه‌ دارند.

اما گروه اول: یعنی دوست داران ایران.
همه این افراد را با یک چشم نمی‌توان تحلیل و بررسی کرد. ما بررسی بخشی از آنها در این قسمت می‌پردازیم.
بخشی از این گروه با اطمینان به دولت آقای رییسی و نگاه مردمی که ایشان دارند معتقدند دولت با همکاری مجلس یک طرح مهم و کارشناسی شده اقتصادی را به نفع مردم شروع کرده است و ما هم باید در حد توان به او کمک و آسیب ها را گوشزد کنیم و این گرانی روزهای اخیر، موقتی و لازمه رسیدن یه یک اقتصاد قوی هست که باید با صبر و همکاری پشت سر بگذاریم. البته از دولت مطالبه دارند که با احتکار و فسادهای اقتصادی در این روزها در دولت و خارج از آن با شدت برخورد کنند و با نظارت بیست و چهار ساعته، زمینه هر فسادی را از بین ببرند و برای ادامه طرح، با دقت و سرعت و توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری کار را پیشش ببرند و خسته نشوند و نگذارند دشمن در محاسبات انقلابی و مردمی آنها نفوذ کند.


گروه دیگری هم شخصیت آقای رییسی را مورد اعتماد و اطمینان می‌دانند بالاخره رییس جمهور کشور و مجموعه مسئولین را موظف به اصلاح اقتصادی می‌دانند و در خیرخواهی ایشان شکی ندارند؛ اما با تردید هایی در اجرای این طرح مواجهه هستند و انتظار دارند دولت خیلی دقیق تر و هوشمندانه تر عمل کند و به کار کارشناسی اهمیت بیشتری بدهد و نگران هستند با افزایش نقدینگی و عدم کنترل تورم، نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ در نهایت به ضرر عموم مردم تمام شود.

به نظر می‌رسد دولت محترم باید با افزایش قدرت رسانه ای و تبلیغ و تبیین درست و البته دقت و استحکام بیشتری، اصلاحات اقتصادی را پیش ببرد و با صداقت کامل با مردم سخن بگوید تا نگرانی این بخش از جامعه هم برطرف و امید واقعی در دل همه ایرانیان عزیز مستقر شود. قاطعیت دولت در برخورد با فسادهای احتمالی و مجازات فوری و قاطع و اطلاع رسانی آن و حضور مستمر در بین مردم و حرف زدن با آنها و مبارزه جدی با رشد نقدینگی و افزایش تورم و سایر مولفه های قدرت اقتصادی، زمینه پمپاژ نگرانی و ناامیدی را از غیر ایرانی‌ها خواهد گرفت و همه ملت را برای اصلاح اقتصادی در کنار خود نگه خواهد داشت.


البته ممکن است بخشی از مردم در گروه علاقه مندان به ایران باشند اما به طور کلی با این طرح دولت یا شیوه اجرای آن مخالف باشند و گمان کنند که نقدهای جدی به دولت و رییس جمهور و شیوه اجرای این طرح دارند و خیلی هم جدی و محترمانه دولت را نقدکنند و اعتراض کنند ولی این گروه از مردم هم هیچ فرصتی به دشمن و مفسدان اقتصادی و ضد انقلاب نمی‌دهند به صورت دقیق با دشمنان مرزبندی و نظرات خود را بیان می‌کنند و چه بسا تلاش کنند که دولت را قانع کنند برای اصلاح اقتصادی راه دیگری را بپیماید و از اینکه بخواهد هزینه دیگری بر کشور تحمیل شود ناراحت می‌شوند.

امین کریمی پور جیرفتی، طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علي اصغر كريمي IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    0 0
    سلام موفقيت هر طرح انقلابي به اين بستگي دارد كه با شيوه جهادي مردمي و دانش بنيان اجرا شود. اول از همه بايد وزرا و مديران كل و روساي ادارات شيوه جهادي مردمي و دانش بنيان را بپذيرند. هرگاه زندگي مسئولان همسطح اقشار مستضعف جامعه باشد اعتماد و پذيرش مردمي را بدنبال دارد. ان شاءالله