جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ گردهمایی فعالین عرصه جمعیت و خانواده در استان قم

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین ساکی به تبیین ظرفیت‌های حوزه علمیه جهت اجرای قانون جوانی جمعیت و هم افزایی با سایر نهادها پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول ساکی، دبیر شورای راهبری جمعیت و خانواده حوزه‌های علمیه در همایش «ایران جوان» که با حضور فعالان عرصه جمعیت و خانواده در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، عنوان کرد: در ضرورت پرداختن به موضوع جمعیت همین بس که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به این مسئله اشاره داشتند و مشکلاتی به واسطه کاهش جمعیت برای کشور ایران به وجود آمده است.

دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه با اشاره به برخی تعابیر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره کاهش جمعیت، گفت: اینکه کجا بودیم و کجا هستیم، مهم است؛ در دهه شصت، میانگین نرخ باروری ۶ و ۴ تا ۷ بوده است، یعنی به ازای ۱۰ زن ۶۴ فرزند متولد می‌شد؛ اما حاکمیت را به این جمع بندی رساندند که کشور در سال ۹۰ به نرخ باروری ۴ برسد و یک هدف برای بیش از ۲۰ سال طراحی شد؛ اما این روند ادامه پیدا کرد به طوری که در سال ۱۳۷۱ به نرخ باروری ۴ رسیدیم و در سال ۱۳۹۰ از سطح جانشینی پایین آمدیم. 

وی تصریح کرد: ما باید نسبت به مسئله جمعیت ورود پیدا کنیم، اما باز در این شرایط، خطراتی ما را تهدید می‌کند؛ امروز نهادها و گروه‌های مختلف در جهت افزایش جمعیت فعالیت می‌کنند، اما دشمن به گونه ای القا می‌کند که هر نهاد و گروهی به صورت متفرق عمل کند و هر فردی برای خود کار نماید و بین قلوب ما فاصله ایجاد شود.

دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه یادآور شد: ما باید مسئله فعالیت گروه‌های موافق افزایش جمعیت را مورد توجه قرار دهیم و برای اینکه چنین مشکلاتی به وجود نیاید، تدابیری اندیشیده شده است که از جمله آن، راه اندازی ستاد راهبری جمعیت و خانواده حوزه‌های علمیه است که با حضور آیت‌الله اعرافی و شورای عالی هماهنگی نهادهای حوزوی فعالیت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساکی ادامه داد: قدم اول در ستاد این بود که سند راهبری و راهبردهای کلان مشخص شدند؛ همچنین برنامه‌های پنج ساله ترسیم شد و برش یکساله در برنامه‌های ستاد صورت گرفت؛ در ادامه در ستاد. تسهیل گری انجام شد و اعضای ستاد در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند. 

وی یادآور شد: در بحث جمعیت، دوره‌های آموزشی و سرفصل‌هایی طراحی شد و از ظرفیت نهادهای علمی و حوزوی در برگزاری دوره‌ها استفاده می‌شود.

دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به راه اندازی ستاد ملی جمعیت که هم اکنون دکتر فروتن دبیری آن را به عهده دارد، گفت: در این ستاد، بحث جبهه مردمی و کارگروه مجموعه‌های مردم نهاد راه اندازی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساکی در پایان تأکید کرد: در این مسیر، همدلی‌ها را مراقبت کنید که متفرق نشوید؛ در موضوع جمعیت کار نکنید، مگر اینکه فعالیت ها با نظر و مشورت کارشناسان جمعیت انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha