شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
طوفان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

گزیده اخبار ایران و جهان

طوفان عراق را تعطیل کرد/ سامورایی ها در اعتراض به کواد به خیابان ها ریختند/ بانک مرکزی خبر خوش به مردم داد

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

طوفان عراق را تعطیل کرد

نخست وزیری عراق (دوشنبه) را به علت بدی آب و هوا (توفان گرد و غبار) تعطیل اعلام کرد.همزمان اعلام شدکه تمام پروازهای روز دوشنبه عراق هم لغو شده است .نخست وزیری عراق در بیانیه ای اعلام کرد که فردا دوشنبه (۲۳ می ۲۰۲۲ - دوم خرداد ۱۴۰۱) موسسات رسمی عراق به جز مراکز بیمارستانی-بهداشتی، امنیتی و خدماتی به علت بدی اوضاع جوی و ورود موج جدید توفان های خاک شدید به مناطق مختلف عراق تعطیل است. موج جدید توفان خاک که گفته می شود شدیدتر از امواج قبلی است و شاید چند روز ادامه یابد، مردم عراق را به شدت نگران کرده است. عراق در ماه های اخیر با موج بی سابقه توفان های خاک همراه بوده که باعث بستری شدن هزاران نفر در بیمارستان ها به سبب تنگی نفس و مرگ تعدادی دیگر شده است. «صادق عطیه» کارشناس معروف عراقی متخصص در هواشناسی از دولت عراق خواسته است برای سلامت عمومی، در طول ایام توفان خاک، تعطیلی رسمی در کشور اعلام کند. وزارت آموزش و پرورش عراق نیز به تمامی مدیریت های این وزارتخانه در شهرهای مختلف اختیار تصمیم گیری را در خصوص تعطیلی مدارس در صورت تشخیص خطرات توفان، داده است. همزمان، وزارت بهداشت و محیط زیست عراق نیز اعلام کرده است که تدابیر لازم از جمله تخت های بیمارستانی لازم و تامین اکسِیژن طبی برای بیماران ریوی و حساس را فراهم کرده است. رسانه های عراق اکنون، لحظه به لحظه ورود توفان خاک را به آسمان عراق دنبال می کنند و تازه ترین گزارش حاکی است که این توفان به مرز «طریبیل» (گذرگاه مرزی عراق با اردن) در غرب عراق رسیده است. بسیاری از خانواده های عراقی برای در امان ماندن از تبعات توفان و نفوذ آن به منازل، تلاش کرده اند تمامی منافذ منازل خود را ببندند و برخی خرید چند روزه انجام داده اند تا در ایام توفان ناچار به خروج از منزل نشوند. توفان سابق خاک که هفته گذشته اتفاق افتاد و چهار هزار نفر را روانه بیمارستان کرد، یکی از شدیدترین توفان ها به شمار می رود. منشاء برخی از توفان های خاک، آفریقایی است اما بعضی دیگر که با وزش شدید باد همراه است را کارشناسان از مبداء منطقه بیابانی غرب استان الانبار عراق (حدفاصل اردن، عراق، سوریه و عربستان) دانسته اند. میزان تراکم ریزگردها، رنگ آن را از طیفی بین سفید مایل به خاکستری، نارنجی، قرمز تا سیاه رنگ (در بدترین وضعیت آن) متغیر می کند. برخی صاحب نظران عراقی، تشدید توفان های خاک به این شدت و گستردگی را شگفت انگیز دانسته و ایده عمدی بودن آن را مطرح کرده اند. گرچه موج جدید توفان خاک وارد فضای آسمان عراق شده اما این کشور در طول روزهای گذشته با آب و هوایی غبار آلود با مبداء داخلی مواجه بوده و انتظار می رود، توفان جدید، دامنه دید را به شدت کاهش دهد. براساس گزارش های هواشناسی، توفان از امروز وارد استان های غربی عراق شده و از فردا دوشنبه اغلب استان های مرکز و جنوب عراق را می گیرد و روز سه شنبه، احتمالا از شدت آن به تدریج کاسته شود. اقلیم کردستان عراق نیز اعلام کرده است که استان های شمالی این کشور از موج جدید توفان خاک متاثر خواهند شد. توفان های مکرر خاک در عراق در طول ماه های اخیر، زندگی عمومی را در این کشور دچار اختلال کرده است. براساس گزارش وزارت بهداشت و زیست شناسی عراق تعداد روزهای غبارآلود این کشور در نتیجه توفان های خاک به ۳۰۰ روز در سال تا ۲۰۵۰ خواهد رسید. این موج جدید توفان خاک، هشتمین توفانی است که از آوریل گذشته تاکنون عراق را در می نوردد.

منبع: ایرنا

سامورایی ها در اعتراض به کواد به خیابان ها ریختند

مردم ژاپن در اعتراض به سفر «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا به توکیو و برنامه وی برای شرکت در نشست «کواد» به خیابان ها آمدند.معترضان علیه اجلاس سران آمریکا و ژاپن و در ادامه سفر بایدن علیه نشست چهارجانبه امنیتی (کواد) به خیابان ها آمدنده تا اعتراض خود را به نشست های مذکور نشان دهند. معتراضان ژاپنی معتقدند که اقدامات کاخ سفید با هدف مواجهه ژاپن در برابر چین بوده و ممکن است صلح در منطقه را مختل کند. این در حالیست که رسانه های ژاپنی پیشتر اعلام کرده بودند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا امروز سه شنبه وارد توکیو پایتخت ژاپن شده است. وی در دیدار خود از این کشور قرار است با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر این کشور در نشست سران کشورهای عضو گروه «کوآد» (ائتلاف نظامی چهارگانه شامل کشورهای آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند) شرکت کند. شبکه تلویزیونی «ان ایچ کی» (NHK) ژاپن در این باره گزارش داد که هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا در پایگاه نیروی دریایی «یوکوسوکا» در نزدیکی توکیو به زمین نشست.گفته می شود که موضوع اصلی این مذاکرات تقویت روابط آمریکا و ژاپن با در نظر گرفتن اوضاع اوکراین و حضور رو به رشد چین در منطقه خواهد بود. همچنین بر تغییر ناپذیری موضع ایالات متحده در دفاع از ژاپن، از جمله با استفاده از سپر هسته ای تاکید خواهد شد. وزارت خارجه آمریکا در رابطه با این سفر پیشتر اعلام کرده بود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور نیز جو بایدن را در سفر به ژاپن همراهی خواهد کرد. بایدن در تور آسیایی خود ابتدا به کره جنوبی سفر کرده بود. وی در کنفرانس مشترک با همتای کره ای خود ادعا کرده بود که اتحاد واشنگتن با سئول بر اساس همکاری به خاطر ایجاد منطقه «ایندوپاسیفیک» آزاد، مهار کردن کره شمالی و جلوگیری از تغییرات در مرزها از طریق نیروی نظامی است نفوذ و گسترش قدرت پکن در منطقه عظیم آسیا- اقیانوسیه که در سیاست جدید کاخ سفید ایندوپاسیفیک خوانده می شود، به مذاق غربی ها و در راس آنها آمریکا به هیچ وجه خوش نمی آید. واشنگتن در راستای سیاست یادشده سعی دارد که از طرق مختلف همانند تحریک مناطق جدایی طلب در چین، حضور نظامی گسترده در منطقه، ایجاد معاهدات و قراردادهای نظامی با کشورهای منطقه و... قدرت روزافزون پکن را به چالش بکشد. لازم به ذکر است که ائتلاف نظامی «کوآد» نیز در راستای سیاست های آمریکا به منظور اتخاذ موضعی واحد در برابر چین ایجاد شده است.

منبع: مهر

بانک مرکزی خبر خوش به مردم داد

«مصطفی قمری وفا» در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به دستورالعمل ابلاغی تسهیلات فرزندآوری به شبکه بانکی، نوشت: بانک‌ها موظفند طبق ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ‎تسهیلات فرزندآوری را بدون سپرده گذاری، تنفس ۶ ماهه برای بازپرداخت اقساط، کارمزد ۴ درصد و رعایت دوره زمانی ابلاغی طبق دستورالعمل بانک مرکزی پرداخت کنند. وی تاکید کرد: قطعاً آن دسته از بانک‌هایی که در این باره سلیقه‌ای‏ عمل کنند، خلاف نص صریح قانون رفتار کرده و با آنها برخورد قانونی خواهد شد. قطعاً ‎بانک مرکزی نیز در معرفی آن دسته از بانک‌هایی که در این باره خلاف قانون عمل می‌کنند به مراجع ذیصلاح، تعلل نخواهد کرد.

منبع: مهر

روسیه ایران را برای دور زدن تحریم ها انتخاب کرد

«ویتالی ساولیف» وزیر حمل و نقل روسیه می‌گوید تحریم‌های غرب علیه این کشور، مسکو را بر آن داشته به دنبال کریدورهای لجستیکی جدید از جمله از طریق جمهوری اسلامی باشد. وزیر حمل و نقل روسیه اعلام کرد تحریم‌های غرب مسکو را مجبور می‌کند به دنبال «کریدورهای لجستیکی جدید» مانند کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب - که بین هند، ایران، افغانستان، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا برقرار است، باشد. ساولیف روز شنبه اعلام کرد: تحریم‌هایی که امروز علیه فدراسیون روسیه اعمال شد، عملاً تمام لجستیک کشور را متأثر کرده است و ما مجبور هستیم به دنبال کریدورهای لجستیکی جدید باشیم. این مقام کرملین گفت که سه بندر کلیدی روسیه در دریای خزر وجود دارد که می‌توانند در مسیر شمال-جنوب مورد بررسی قرار گیرند. با این حال ساولیف افزود که این بنادر ظرفیت سطح تجارتی که روسیه با حجم سابق را ندارند. به گفته ساولیف، روسیه ارسال کالاهای زمینی از طریق آذربایجان به ایران را به عنوان جایگزینی برای ارسال کالا از طریق دریای خزر مورد بررسی قرار می‌دهد. قبل از اینکه دولت روسیه در ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را آغاز کند، تجارت دریایی روسیه به مقصد آسیا معمولاً از کانال سوئز صورت می‌گرفت.با این حال، تحریم‌های غرب مبنی بر ممنوعیت تجارت با روسیه و شرکت‌های روسی به طور کلی مسیر همیشگی را به روی کشتی‌های مسکو بسته است و به همین علت روس‌ها به دنبال مسیر جایگزینی هستند.

منبع: مهر

تهران از ۹ میلیون نفر عبور کرد

برای اولین بار در ایران برآورد جمعیت شهرستان‌ها از سوی مرکز آمار ایران منتشر شدبر اساس این برآورد، شهرستان‌های تهران با ٩ میلیون و ٣٩ هزار نفر، مشهد با سه میلیون و ٦١٩ هزار نفر و اصفهان با دو میلیون و ١٧٨ هزار نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران در سال ١٤٠٠ به شمار می‌روند. برآورد رسمی جمعیت شهرستان‌ها برای نخستین بار در ایران برای سال ١٤٠٠ و مصادف با روز ملی جمعیت منتشر شد و با تأیید کمیته بخشی آمارهای جمعیت در اختیار کاربران قرار گرفت. در راستای نیاز کاربران به داده‌های جمعیت در سطح شهرستان، جمعیت کل کشور به تفکیک شهرستان و بر اساس محدوده جغرافیایی پایان شهریور سال ١٤٠٠، برآورد شد. نتایج برآورد جمعیت سال ١٤٠٠ در سطح شهرستان در درگاه ملی آمار ایران برای استفاده برنامه‌ریزان، متخصصان و عموم کاربران در کشور قابل دسترسی می‌باشد. در این برآورد، جمعیت ٣١ استان و ٤٦٩ شهرستان کشور به تفکیک مرد و زن و شهری و روستایی تهیه شده است. همچنین در این برآورد تعداد خانوار مربوط به هر شهرستان نیز به تفکیک نقاط شهری و روستایی محاسبه و در اختیار کاربران قرار گرفته است. لازم به توضیح است که بعد از سرشماری سال ١٣٩٥، تعداد٤٠ شهرستان جدید در کشور تصویب شد که برای این شهرستان‌ها و سایر شهرستان‌هایی که دچار تغییر تقسیمات کشوری شدند محدوده‌های جدید به تفکیک مناطق شهری و روستایی بازسازی شده است. بر اساس نتایج این برآورد، جمعیت کل کشور در سال ١٤٠٠، حدود ٨٤ میلیون و ٥٥ هزار نفر محاسبه شده است که شامل ٤٢ میلیون و ٤٦٧ هزار نفر مرد و ٤١ میلیون و ٥٨٨ هزار نفر زن می‌باشد. در سال ١٤٠٠ و بر اساس این برآورد ٦٣ میلیون و ٨٧٦ هزار نفر در نقاط شهری و ٢٠ میلیون و ١٧٩ هزار نفر در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند. همچنین تعداد کل خانوارهای کشور ٢٦ میلیون و ٣٨٤ هزار خانوار برآورد شده که ٢٠ میلیون و ٣٧٦ هزار خانوار در نقاط شهری و ٦ میلیون ٨ هزار خانوار هم در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند. بر اساس این برآورد شهرستان‌های تهران با ٩ میلیون و ٣٩ هزار نفر، مشهد با سه میلیون و ٦١٩ هزار نفر و اصفهان با دو میلیون و ١٧٨ هزار نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران در سال ١٤٠٠ به شمار می‌روند و در مقابل شهرستان‌های ابوموسی در استان هرمزگان با ٨ هزار، چوار در استان ایلام با ٩ هزار و آرادان در استان سمنان با ١٢ هزار نفر کم جمعیت ترین شهرستان‌های ایران بوده‌اند. لازم به ذکر است برای انجام این برآورد کارشناسان جمعیت شناسی، متخصصان نقشه و اطلاعات مکانی و طراحان سیستم و خدمات نرم افزاری مرکز آمار ایران همکاری داشته اند. نتایج این برآورد پس از اعمال نظرات و پیشنهادات کارشناسان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی ٣١ استان نهایی گردید. یادآوری می‌شود که روز ٣٠ اردیبهشت به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده است. علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات این برآورد می‌توانند به سایت مرکز آمار ایران به نشانی www.amar.org.ir مراجعه کنند.

منبع: مهر

گرد و غبار راهی ایلام شد

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان ایلام گفت: گرد و غبار شدید از فردا وارد ایلام می شود.مجید بیگلریان شامگاه یکشنبه در نشست مدیریت بحران استان اظهار کرد: از روز دوشنبه تا سه شنبه گرد و غبار وارد استان می‌شودوی تصریح کرد: بر اساس داده‌ها و آمارهای هواشناسی و محیط زیست برای سه روز آینده تصمیم گیری می‌شود. مدیرکل هواشناسی ایلام نیز بیان کرد: توده عظیم گرد و غبار از سمت سوریه و عراق شکل گرفته و شدت این توده شدیدتر است. ناصر ملکی بیان کرد: این توده قبل از ظهر وارد استان می‌شود و شب به اوج خود خواهد رسید.

منبع: مهر

اسرای «تونل آزادی» به حبس محکوم شدند

دادگاه رژیم صهیونیستی حکم خود علیه اسرای فلسطینی را که پیشتر از زندان «جلبوع» گریخته بودند، صادر کرد. بر اساس این گزارش، ۵ نفر از ۶ فلسطینی که که موفق به فرار از زندان جلبوع شده بودند، توسط دادگاه رژیم صهیونیستی به ۵ سال و ۸ ماه زندان و نیز پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند. حکم مذکور علیه ۵ اسیر به نام‌های «محمد ومحمود العارضة، یعقوب قادری، أیهم کممجی، و مناضل نفیعات» صادر شده است. تاکنون حکم مربوط به اسیر ششم در این پرونده یعنی «زکریا الزبیدی» به دلیل وضعیت متفاوت وی در زندان صادر نشده است. شهریور ماه سال گذشته بود که رسانه‌ها اعلام کردند ۶ اسیر فلسطینی با حفر تونل در سلول خود در زندان جلبوع رژیم صهیونیستی توانستند از این زندان فرار کنند. فرار از این زندان امنیتی در محافل بین‌المللی رسوایی فراوانی را برای رژیم صهیونیستی به بار آورد، به گونه‌ای که نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم فرار این ۶ زندانی را نقصی جدی در سطوح اطلاعاتی و عملیاتی این رژیم دانست.

منبع: مهر

تغییر ساعت رسمی ابلاغ شد

رئیس جمهور «قانون نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» را برای اجرا به وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، امروز یکشنبه «قانون نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. رئیس جمهور همچنین «قانون تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران» را برای اجرا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ کرد رئیسی «قانون اصلاح تبصره (۱) بند (ب) ماده (۵۲) قانون الحاقی برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)» را نیز برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران ابلاغ کرد.

منبع: ایسنا

ورود به ایران آسان‌تر شد

معاون گردشگری از تسهیل شرایط ورود گردشگران خارجی به ایران و حذف یکی از دو گواهی کرونا طبق آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا خبر داد.علی‌اصغر شالبافیان با بیان این‌که پیش از این شرط ورود گردشگران خارجی و اتباع ایرانی از خارج کشور، داشتن هر دو گواهی واکسیناسیون و نتیجه منفی تست کرونا بود، گفت: پس از پیگیری‌های مستمر به عمل آمده از سوی وزارتخانه به منظور تسهیل شرایط ورود گردشگران خارجی، ستاد ملی کرونا شرط وارد شدن به ایران را گواهی دو نوبت واکسیناسیون و «یا» ارائه نتیجه منفی تست کرونا (PCR) اعلام کرد. او ادامه داد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت گردشگری، ‌ میراث فرهنگی و صنایع دستی، مصوبه یکصد و شانزدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا به منظور تسهیل ورود و خروج مسافران از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی برای اتباع خارجی که در زمره کشورهای ویژه و پرخطر اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار ندارند و برای اتباع ایران، دارا بودن یکی از دو شرط گواهی دو نوبت واکسیناسیون که حداقل دو هفته از تاریخ نوبت دوم آن گذشته باشد و یا ارائه نتیجه منفی تست کرونا (PCR)، به تایید رییس‌جمهور رسیده و برای پیگیری، نظارت و اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شده است. او افزود: بنا بر تبصره نخست ابلاغ شده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با استقرار کارکنان برای مراقبت‌های ویژه مرزی در صورت مشاهده علائم بیماری در مسافران نسبت به انجام تست PCR اقدام خواهند کرد و هزینه انجام تست را از فرد مشکوک به بیماری دریافت می‌کنند. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: همچنین طبق تبصره دو مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا، وزارت امور خارجه با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به اطلاع‌رسانی به متقاضیان سفر به کشور قبل از اخذ بلیت برابر دستورالعمل حضور گردشگران خارجی در کشور متأثر از بیماری کرونا اقدام خواهند کرد. ستاد کرونا در اواخر اسفندماه 1400 ورود به ایران را به ارائه یکی از دو گواهی واکسن و یا تست منفی منوط کرده بود که در نیمه‌های فروردین‌ماه 1401 با تجدید نظر روی این شرایط، مصوبه‌ای دیگری را صادر کرد که براساس آن مسافران برای ورود به ایران باید علاوه‌بر کارت واکسیناسیون کامل کرونا، گواهی منفی تست PCR را هم ارائه می‌کردند که این موضوع علاوه‌بر سرگردانی مسافران، باعث اعتراض‌هایی نسبت به سیاست‌های ناپیدار در ورود به کشور شده بود که اینک ستاد کرونا با صدور مصوبه‌ای جدید آن مقررات را اصلاح کرده است.

منبع: ایسنا

سوئد "پ‌ک‌ک" را تروریست خواند

نخست وزیر سوئد اعلام کرد که کشورش از مبارزه با داعش و قرار گرفتن حزب کارگران کردستان موسوم به "پ‌ک‌ک" در لیست گروه‌های تروریستی حمایت و پشتیبانی می‌کند.به نقل از روسیا الیوم،‌ این گفته‌های ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد پس از تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شامگاه شنبه در جریان مصاحبه تلویزیونی بیان شد. اندرسون در جریان این مصاحبه اعلام کرد که به اردوغان در مورد حمایت سوئد از تلاش‌های بین المللی در مبارزه با تروریسم اطمینان داد و افزود که رئیس‌جمهور ترکیه را از حمایت صریح این کشور از گنجاندن سازمان پ‌ک‌ک در فهرست تروریستی مطلع کرده است. نخست وزیر سوئد در توییتی در توییتر نوشت که سوئد مشتاقانه منتظر تقویت روابط با ترکیه از جمله در مورد مسائل صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است. در همین راستا آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد در توییتر نوشت: با توجه به گسترش گسترده اطلاعات نادرست درباره سوئد و پ‌ک‌ک، مایلیم یادآوری کنیم که دولت اولاف پالمه، نخست وزیر وقت سوئد اولین کسی بود که پس از ترکیه پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی خواند. وی در ادامه نوشت؛ سوئد هیچگونه تغییر موضعی در این باره نداشته است. پیشتر دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای پس از گفتگوی تلفنی رجب طیب اردوغان، با مگدانلا اندرسون اعلام کرد که در این تماس، روابط دوجانبه دو کشور و درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو مورد بررسی قرار گرفت. اردوغان در این تماس اعلام کرد که ترکیه همواره از سیاست درهای باز ناتو به صورت کامل حمایت می‌کند. وی به این امر اشاره کرد که همبستگی یک ارزش اساسی در داخل این پیمان از نظر امنیت کشورهای عضو و امنیت جمعی است. اردوغان گفت که ترکیه از مدت‌ها قبل ناخرسندی خود را نسبت به تماس‌های سوئد با افراد و گروه‌های تحت کنترل تشکیلات تروریستی "ی‌پ‌گ"، "‍‌پ‌ک‌ک" و "پ‌ی‌د" ابراز کرده است. وی به این امر اشاره کرد که حضور سازمان تروریستی گولن و فعالیت‌های آن در سوئد ادامه دارد. اردوغان گفت که ادعاها مبنی بر اینکه حزب کارگران کردستان، حزب اتحاد دموکرات و یگان‌های مدافع خلق کرد با داعش مبارزه می‌کنند، بیانگر حقیقت نیست. اردوغان گفت که آنکارا خواهان این است که سوئد گام‌های ملموسی را اتخاذ کند که نگرانی‌های ترکیه درمورد پ ک ک و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق را در نظر بگیرد. وی در گفتگو با نخست وزیر سوئد عنوان داشت که کشورش باید محدودیت‌هایی را که بر ترکیه در صنایع دفاعی به دلیل انجام عملیات "چشمه صلح" در سوریه إعمال کرده است، بردارد.

منبع: ایسنا

از الواح منتخب بایگانی باروی تخت جمشید رونمایی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از رونمایی الواح منتخب باروی تخت جمشید برای نخستین بار، خبر داد. سید موید محسن نژاد یکشنبه یکم خرداد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم‌زمان با هفته میراث‌ فرهنگی نمایشگاهی با عنوان بازگشت به خانه در موزه تخت جمشید برگزار شده است. او ادامه داد: این نمایشگاه شامل ۱۱۰ لوح منتخب از الواحی است که دو سال قبل از سوی دانشگاه شیکاگو به کشور استرداد شده است. مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی فارس عنوان کرد: این نمایشگاه به مدت یکماه برپا است که علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند. محسن نژاد عنوان کرد: این رویداد در سطح ملی و بین‌المللی بسیار مهم قلمداد می‌شود چون پس از ۸۰ سال این الواح به موطن اصلی خود بازگشته‌اند. محسن نژاد اضافه کرد: این رویداد می‌تواند زمینه هرچه بیشتر حضور گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم را فراهم آورد. او با اشاره به اینکه یکی از الواح بسیار مهم است و نام شیراز را در خود جای داده است، خاطرنشان کرد: این الواح در دوازده موضوع دسته بندی می‌شوند که ۱۱۰ مورد منتخب و به معرض نمایش در آمده است و شامل جزییات زیادی در خصوص حقوق زنان مسئولیت ‌دار و دیگر موارد می‌شود که در مقایسه با سایر تمدن‌ها نشان دهنده این است که تخت جمشید با پرداخت حقوق به هنرمندان و کارگران ساخته شده است‌ و این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

منبع: ایسنا

شبکه‌ اراذل و اوباش مرتبط با موساد متلاشی شد

روابط عمومی کل سپاه از دستگیری شبکه ای از اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی خبر داد. روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه ای با اعلام خبر دستگیری شبکه ای از اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این شبکه با هدایت سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم ربایی و اخذ اعترافات ساختگی از طریق شبکه اراذل و اوباش می نمود. این اطلاعیه خاطر نشان کرده است عوامل این شبکه را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات دستگیر کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اولین تیر برگشتی تحریم ها آمریکایی ها را روانه بیمارستان کرد

کمبود شیرخشک در کارولینای شمالی آمریکا، موجب بستری شدن کودکانِ دچار سوءتغذیه در بیمارستان شد. براساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی چهار کودک در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا به علت کمبود شیر خشک در بیمارستان بستری شده اند. به گفته «هیذر ام وولوین» سخنگوی بیمارستان مربوط، این کودکان، دچار سوء تغذیه شده اند.«متخصصان تغذیه کودکان با تیم مراقبت از این کودکان کار می‌کنند تا شیر خشک یا تغذیه‌ای را بیابند که بر اساس نیازها و حساسیت، کالری مورد نیاز این کودکان را تامین کند».

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ترکیه سفیر آمریکا را احضار کرد

وزارت خارجه ترکیه سفیر آمریکا را به دلیل هشدار به شهروندان درباره اعتراضات اخیر در آنکارا احضار کرد. وزارت خارجه ترکیه «جفری فلیک» سفیر آمریکا، را به دلیل هشدار سفارت واشنگتن به شهروندانش در آنکارا احضار کرد.سفارت آمریکا در آنکارا به تازگی به شهروندان آمریکایی در ترکیه برای شرکت در یک گردهمایی سیاسی هشداری صادر کرده بود، این تجمع در مخالفت با نحوه رفتار پلیس با معترضان و روش‌های کنترل جمعیت پلیس در تجمعات انجام شد. رسانه‌های دولتی ترکیه گزارش دادند امروز وزارت خارجه ترکیه برای ابراز انتقاد خود به این هشدار سفارت آمریکا، سفیر واشنگتن را احضار کرد. سفارت آمریکا در تاریخ ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) و پیش از تظاهرات شامگاه شنبه حزب جمهوریخواه خلق (CHP) در استانبول، پیامی را در وب سایت خود منتشر کرد. در این هشدار سفارت به شهروندان آمریکایی در ترکیه آمده است: «پلیس ملی ترکیه در گذشته از تدابیری از جمله آب‌پاش، گاز اشک‌آور و پرتابه‌های غیرکشنده برای کنترل جمعیت در اعتراضات استفاده کرده است. احتمال آن زیاد است که اقدامات مشابهی در این تظاهرات هم به کار گرفته شود.» خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه هم به نقل از منابع ناشناس وزارت خارجه گزارش داد که جفری فلیک احضار شد تا دولت ترکیه بتواند «ناراحتی خود از ادعاهای بی‌اساس در هشدار آمریکا» ابراز کند. سفارت آمریکا مدعی است که پلیس ترکیه در گذشته از «گلوله‌های واقعی، شوک‌های الکتریکی، گاز اشک‌آور و اقدامات خشونت‌آمیز» برای سرکوب معترضان استفاده کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خودرو بالاخره کاهشی شد

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می گوید: قیمت خودرو در یک هفته گذشته کاهش یافته است که دلیل اصلی آن موضوع واردات است. آقای سعید موتمنی گفت: با وجود کاهش قیمت خودرو اما خرید و فروش همچنان راکد است به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۳۲۰ میلیون رسیده بود اما اکنون ۳۰۰ میلیون تومان شده که حدودا ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است همچنین پراید با کاهش ۷ میلیون تومانی از قیمت ۲۰۷ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. البته همین ۲ خودرو در ۲ ماه گذشته به ترتیب ۲۶۰ میلیون و ۱۸۰ میلیون تومان بود. هر چند اکنون قیمت‌ها کاهش یافته، اما موتمنی می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به ابتدای امسال که ۱۳ درصد افزایش یافته بود، همچنان بالا است. به گفته موتمنی امروز پژو پارس سال ۳۰۵ میلیون تومان ، تارا اتوماتیک ۵۷۰ میلیون تومان ، تارا اتوماتیک ۴۵۵ میلیون تومان ، دنا معمولی ۳۸۰ میلیون تومان ، دنا پلاس اتوماتیک ۴۹۵ میلیون تومان ، رانا ۲۹۵ میلیون تومان ، سمند ۳۰۰ میلیون تومان ، کوییک ۲۱۵ میلیون تومان ، تیبا ۲ حدود ۲۰۲ میلیون تومان ، تیبا صندوقدار ۱۹۵ میلیون تومان ، پراید ۲۰۰ میلیون تومان معامله شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

زلزله‌ ۶ ریشتری ژاپن را به لرزه درآورد

مرکز لرزه نگاری اروپا مدیترانه اعلام کرد، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) روز یکشنبه در نزدیکی ساحل شرقی هونشو، جزیره اصلی ژاپن را به لرزه درآورد. این مرکز گفت: زلزله عصر یکشنبه در عمق ۶۰ کیلومتری زمین رخ داده است. هنشو جزیره اصلی ژاپن است که اکثر شهرهای بزرگ این کشور از جمله توکیو در آن قرار دارد. این جزیره تاکنون زلزله‌های بزرگی را تجربه کرده است. سال گذشته، زلزله شدیدی به قدرت ۷.۲ ریشتر سواحل شمال شرق ژاپن را در عمق ۶۰ کیلومتری دریا لرزاند. چندی پیش زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۱ ریشتر (در مقیاس امواج درونی زمین) در استان‌های میاگی و فوکوشیما ژاپن برخی از مناطق ژاپن را در خاموشی فرو برد. در سال ۲۰۱۱ به دنبال زلزلهٔ ۹ ریشتری و سونامی در استان فوکوشیما ژاپن ماشین‌آلات نیروگاه هسته‌ای شماره ۱ فوکوشیما متعلق به شرکت نیروی برق توکیو یکی پس از دیگری از کار افتاد و باعث نشت مواد رادیواکتیو شد. بر اثر وقوع این زلزله در سال ۲۰۱۱، بیش از ۱۵ هزار نفر جان خود را از دست دادند. هر سال حدود ۱۶۰ زلزله با قدرت بیش از ۵ درجه در مقیاس ریشتر ژاپن رخ می‌دهد. دلیل اصلی وقوع زمین لرزه‌های فراوان در ژاپن قرارگیری این کشور در منطقه‌ای موسوم به حلقه آتش اقیانوس آرام است. این منطقه با طول ۴۰ هزار کیلومتر دست کم ۴۵۰ آتشفشان دارد که حدود ۲۶۵ شمار از آنها در مجمع جزایر ژاپن قرار دارد که فعال هستند. این کشور در منطقه‌ای واقع شده که چند صفحه قاره‌ای و اقیانوسی با یکدیگر در تلاقی هستند و انرژی به وجود آمده به شکل زمین لرزه آزاد می‌شود.

منبع: ایرنا

ویرانگرترین سیلاب بنگلادش 2 میلیون نفر را آواره کرد

طغیان رودخانه ها در شمال شرقی بنگلادش، شدیدترین سیلاب از حدود ۲۰ سال پیش را رقم زده و تقریبا ۲ میلیون نفر را در آب های خروشان سرگردان کرده است.«مشرف حسین» مدیر ارشد دولت در منطقه سیلت بنگلادش گفت که سیل از شمال شرقی هند به رودخانه باراک نفوذ کرده و دستکم یکصد روستا در منطقه زکیگانج در بنگلادش را زیر آب برده است. وی با اعلام اینکه تاکنون حدود ۲ میلیون نفر گرفتار سیلاب شده اند، افزود دستکم ۱۰ نفر نیز در هفته جاری جان خود را از دست داده اند. یک مقام محلی دیگر به خبرگزاری فرانسه گفت که سیل به بسیاری از بخش های شهر سیلت که بزرگترین شهر در شمال شرقی بنگلادش است، رسیده و حدود ۵۰ هزار خانواده را با مشکل قطعی برق مواجه کرده است. بسیاری از بخش های بنگلادش مستعد سیلاب است و کارشناسان می گویند تغییرات اقلیمی احتمال وقایع جوی شدید در سراسر جهان را افزایش می دهد. هر درجه اضافی از گرمایش جهانی، مقدار آب موجود در جو را به میزان تقریبا ۷ درصد افزایش می دهد و تاثیرات اجتناب ناپذیری بر بارندگی دارد. سیل، تهدیدی همیشگی برای میلیون ها نفر از مردم بنگلادش وهمسایه شمال شرقی این کشور یعنی هند است، با این حال کارشناسان تغییرات اقلیمی را عاملی بر افزایش تعداد دفعات وقوع سیل و غیرقابل پیش بینی بودن آن می دانند. آن سوتر در مرز هند نیز حدود ۵۰ نفر در روزهای طوفانی بر اثر وقوع سیل، رعد و برق و رانش زمین جان باخته اند.

منبع: ایرنا

واشنگتن نام تایوان را حذف کرد

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، قرار نداشتن نام تایوان را در میان کشورهای عضو چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه که پیمانی بازرگانی با هدف هموار کردن راه برای همکاری نزدیک تر واشنگتن با اقتصادهای برتر آسیایی در حوزه های زنجیره تامین، بازرگانی دیجیتال، انرژی های پاک و مبارزه با فساد مالی است، تائید کرد. افزودن نام تایوان که چین ادعای مالکیت آن را دارد، در میان اعضای این پیمان، موجب خشم پکن خواهد شد که پیش از اعلام تشکیل این پیمان، از تلاش های ایالات متحده انتقاد کرده است. بایدن در دیدار روز دوشنبه با فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن بر اهمیت این چارچوب تاکید خواهد کرد که هدف آن، بنیانگذاری راهبرد اقتصادی دولت بایدن برای منطقه آسیا و اقیانوسیه است. سالیوان افزود: ما در پی تعمیق مشارکت اقتصادی خود با تایوان به ویژه در حوزه فناوری های پیشرفته شامل تامین و عرضه نیمه هادی ها هستیم و این هدف را در نخستین فرصت به صورت دوجانبه پیگیری می کنیم. متیوو گودمن معان ارشد اقتصادی مرکز بررسی های راهبردی و بین المللی در واشنگتن، احتمال ناامیدی برخی از اعضای بالقوه این پیمان را به علت در نظر گرفته نشدن دسترسی بیشتر آنان به بازار ایالات متحده، مطرح کرد. گودمن که در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا مدیر بخش اقتصاد بین الملل در شورای امنیت ملی بود، افزود که برخی کشورهای خواهند گفت که ما سود محسوسی از مشارکت در این چارچوب به دست نخواهیم آورد.

سالیوان که بایدن را در سفر به ژاپن همراهی می کند، به خبرنگاران گفت: ما نمی خواهیم شاهد تغییرات یک جانبه در وضعیت موجود باشیم و قطعا مایل نیستیم تهاجم نظامی را مشاهده کنیم. ما می خواهیم این پیام نه تنها از طرف ما، بلکه از سوی طیفی از متحدان و شرکا در منطقه و فراتر از آن رسانده شود. با توجه به حساسیت چین نسبت به تایوان، این رویکرد آمریکا در قبال تایوان ممکن است بار دیگر خشم پکن را به دنبال داشته باشد. بایدن که در ادامه سفر آسیایی خودکه از جمعه آغاز شده، برای نخستین بار در مقام رئیس جمهوری آمریکا به ژاپن، رفته، روز دوشنبه با کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن ملاقات و روز سه شنبه در اجلاس گروه کشورهای چهارگانه کواد شرکت و با رهبران ژاپن، هند و استرالیا گفت و گو می کند. موضوعات مربوط به امنیت منطقه ای در دستور جلسه این نشست خواهد بود.

منبع: ایرنا

مهلت ثبت نام جاماندگان یارانه نقدی تمدید شد

ثبت نام جاماندگان یارانه نقدی تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۴ خرداد تمدید شد.سخنگوی سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها در گفتگو با برنامه پیگیری شبکه خبر با اشاره به اینکه ثبت نام جاماندگان یارانه تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۴ خرداد تمدید شده است، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده ممکن است مجددا امکان تمدید این زمان فراهم شود، اما فعلا ثبت نام افراد جدید و جامانده تا پایان روز چهارشنبه چهارم خرداد تمدید شده است. خانم طیبه حسینی افزود: هیچ محدودیتی برای کد ملی افراد وجود ندارد و همه سرپرستان خانوار که تاکنون یارانه دریافت نکرده اند و یا به هر علتی یارانه آن‌ها حذف شده است و مشمول دریافت یارانه شناخته نشده و یا انصراف داده بودند، امکان دریافت یارانه برای آن‌ها فراهم شده و می‌توانند در سایت سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به نشانی my.gov.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.وی از همه هموطنان خواست که ابتدا کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری کنند و بعد مطمئن شوند که یارانه دریافت می‌کنند یا خیر و اگر به آن‌ها پیغام داده شد که شما یارانه دریافت نمی‌کنید، وارد سامانه my.gov.ir شوند و ثبت نام خود را انجام دهند. خانم حسینی گفت: تنها افرادی به پلیس +۱۰ مراجعه کنند که بخواهند سرپرست خانوارشان را تغییر دهند، مانند دختر خانمی که ازدواج کرده و می‌خواهد از خانواده پدری جدا یارانه بگیرد و یا آقا پسری که ازدواج کرده است که این افراد برای این که یارانه مستقل بگیرند می‌توانند به پلیس +۱۰ مراجعه کنند و بعد از آن نیازی به ثبت نام مجدد ندارند. وی افزود: خانم‌هایی هم که از همسرشان جدا شده باشند می‌توانند با داشتن مدارک طلاق نامه و شناسنامه برای جداسازی وگرفتن یارانه مستقل به پلیس +۱۰ مراجعه کنند. سخنگوی سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها تاکید کرد: همه افرادی که می‌خواهند اقدام به ثبت نام جدید کنند و یارانه بگیر نیستند، به هیچ عنوان لازم نیست به پلیس +۱۰ مراجعه کنند و فقط کافی است که آن‌ها به سایت سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها به نشانی my.gov.ir مراجعه کنند و ثبت نام خود را انجام دهند.

منبع: ایرنا

سیمان صدرنشین بورس شد

تالار سیمان بورس کالای ایران میزبان دادوستد یک میلیون و ۳۰ هزار و ۲۰ تن سیمان بود. تالار محصولات صنعتی و معدنی هم امروز شاهد معامله ۵ هزار تن مس کاتد، ۲ هزار و ۷۰۰ تن مس کم عیار، یک هزار و ۲۹۰ تن شمش روی، ۶۰ تن شمش سرب، ۶ هزار تن شمش آلومینیوم، ۵۰ تن بیلت آلومینیوم، ۵۷۵ تن آهن اسفنجی و ۴۰۰ تن هیدروکسید آلومینیوم بود. همچنین ۲۰ هزار و ۵۰ تن قیر هم در تالار صادراتی بورس کالای ایران به فروش رسید. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی هم معامله ۳ هزار و ۹۸۱ تن مواد پلیمری، ۳ هزار و ۹۷۲ تن مواد شیمیایی، ۸۶۶ تن اسلاک واکس و ۲ هزار و ۲ تن PDA TAR را تجربه کرد تالار حراج باز نیز شاهد معامله ۱۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن و ۳۰ تن کنسانتره فلزات گرانبها بود. ۱۰ خودرو کارا نیز در سیستم معاملات مچینگ بورس کالای ایران به ثبت رسید. ۲ هزار و ۶۰ تن قیر آند آلومینیوم، منو کلرو استیک اسید، اکسید آلومینیوم و هیپو کلریت سدیم (آب ژاول) هم در بازار فرعی به فروش رسید. در مجموع یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۶۰۵ تن انواع کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران معامله شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha