شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ولایت

حوزه/ پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران در مقاله‌ای که در چهارمین کنگره بین‌الملی بزرگداشت مقام علمی _ معنوی بانو مجتهده امین اصفهانی، به چاپ رسیده است، «جایگاه ولایت در تفسیر مخزن العرفان بانو مجتهده امین» را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران «جایگاه ولایت در تفسیر مخزن العرفان بانو مجتهده امین» را در مقاله ای مورد بررسی قرار داده است.

براساس مقاله ارائه شده خانم فاطمه صغری برقرار، پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران و طلبه سطح 4 مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان که در چهارمین کنگره بین‌الملی بزرگداشت مقام علمی _ معنوی بانو مجتهده امین اصفهانی، منتشر شده موضوع «جایگاه ولایت در تفسیر مخزن العرفان بانو مجتهده امین» مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.

وی در چکیده این مقاله آورده است:

ولایت، یکی از محورهای اساسی نزاع دو مذهب شیعه و سنی است. تقریر و تحریر دوباره این واژه از منظر قرآنی که متکی بر منطق مشترک فهم و تفسیر و توجه به مبانی و اصول خاص مذهبی با ادبیاتی صرفا علمی و به دور از شعارزدگی و برخورد احساسی، ضرورت عصر ما می باشد.

از آنجایی که قرآن کریم به علت اینکه تنها کتاب آسمانی است که با عنایت ویژه خداوند از هر گونه تحریف مصون مانده است (حجر/9)، قابل اعتمادترین منبع برای دستیابی به معارف وحیانی می باشد؛ لذا برای اینکه در این مسیر به بیراهه نرویم و از انحراف و گمراهی مصون بمانیم بهترین راه آگاهی از این مسیر، همان آشنایی با کلام وحی و استناد به سخنان گهربار رسول اکرم(ص) می باشد.

ما در این پژوهش درصدد آنیم که به بررسی دیدگاه مجتهده امین در این مقوله بپردازیم و دریابیم که از منظر این بانو، «ولایت» در قرآن کریم در چه جایگاهی قرار دارد؟ روش پیش گرفته شده در این پژوهش به صورت توصیفی و کتابخانه ای و بر مبنای مراجعه به کتاب های مورد نظر به خصوص کتاب تفسیر مخزن العرفان بانو مجتهده امین می باشد.

شایان ذکر است که در این پژوهش از تحلیل مطالب هم بهره جسته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که از نظر بانو امین وَلایت به معنی یاری است و اگر به کسر خوانده شود به معنی سلطان و مالک است.

بانو مجتهده امین معتقد است در وهله اول، ولایت متعلق به خداست و این جایگاه بعد از ایشان به انبیاء تفویض شد و از طرف پیامبر گرامی اسلام هم این ولایت به ائمه علیهم السلام تفویض شده است. و در زمان غیبت امام زمان(عج) این جایگاه متعلق به فقیه جامع الشرایط می باشد.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha