شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
چهارمین نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری حوزه علمیه خواهران یزد در سال 1401

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد با گرامیداشت یوم الله سوم خرداد، فتح خرمشهر را شروع افتخار آمیزی برای رسیدن به اهداف بلند و آزادسازی قدس دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد صبح امروز در چهارمین نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری حوزه علمیه خواهران یزد در سال ۱۴۰۱ که با حضور معاونین و کارکنان این مرکز برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات فتح خرمشهردر روز سوم خرداد ۱۳۶۱ ، به بیان قسمتی از روایت امام رضا (ع) از کتاب الأمالی (للصدوق) اشاره و افزود : در این روایت آمده است: «عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا حَدُّ اَلتَّوَکُّلِ فَقَالَ لِی أَنْ لاَ تَخَافَ مَعَ اَللَّهِ أَحَداً....»؛ حسن بن جهم می‌گوید:به امام رضا علیه السّلام گفتم: فدایت شوم.اندازۀ و حقیقت توکل چیست؟ فرمود: این است که با نظر به خداوند از هیچ‌کس ترس نداشته باشی.

وی افزود: بنا بر فرمایش حضرت در این روایت حد توکل این است که انسان صرفا از خدا بترسد، بنابراین کسی که امور خود را برای رضای الهی انجام دهد و خدا را همیشه شاهد و ناظر بر اعمال خود ببیند، قطعا ترس و واهمه ای از غیر خدا نخواهد داشت و این همان معنای حقیقت توکل است، بنابراین ما باید سعی کنیم حد توکل را در خود تقویت کنیم و وقتی به این مرتبه از توکل رسیدیم آن وقت، خیلی از درد و گرفتاری های دنیا و حوادث روزگار که به ظاهر تحمل آن بر انسان سخت است آسان خواهد شد و انسان متوکل در مقابل آن دارای آرامش خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد، اظهار کرد: وقتی انسان بداند بالاتر از قدرت خداوند متعال، قدرت دیگری وجود ندارد و همه کارهای خود را به خداوند واگذار کند و صرفا به انجام وظایفی که خالق به او واگذار کرده بپردازد آن لحظه دل او آرام خواهد بود و این ویژگی توکل از صفات مؤمنین است؛ مؤمن ایمان قلبی دارد که گره مشکلات و گرفتاری ها تنها به دست خدا باز می شود و همه کاره این عالم تنها اوست. همان طور که خداوند در سوره مائده آیه ۲۳ می فرماید: وَ عَلَی اللَّهِ فَتَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ اگر ایمان دارید بر خدا توکّل کنید. وکسی که به این مقام برسد که کارهای خود را باتوکل بر خداوند انجام دهد قطعا به فرمایش قران که در سوره طلاق آیه ۳ می فرماید: ... وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ .... خداوند او را کفایت خواهد کرد و او را از غیر بی نیاز خواهد نمود.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی در ادامه بیان کرد: ما باید سعی کنیم توکل را در خود تقویت و در بین جامعه گسترش دهیم و همه مراقبت کنیم تا به خاطر غفلت و یا ضعف ایمان، مسئله توکل در وجودمان کمرنگ نشود.

وی با تبیین بحث توکل، اظهار کرد: در عملیات فتح خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ رزمندگان اسلام با توکل بر خدا در مقابل ارتش تا دندان مصلح، که مورد حمایت اکثر کشورها بود، ایستادند و به پیروزی بزرگی دست یافتند و امام خمینی (ره)آن را نصرعظیم و افتخار ابدی برای اسلام خواندند.

این مسئول حوزوی اضافه کرد: رزمندگان اسلام در عملیات فتح خرمشهر که با نام عملیات «الی بیت المقدس» و با رمز «یا علی ابن ابی طالب» آغاز شد، بالغ بر ۵۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک عزیز ایران را آزاد کردند و در واقع نگاه رزمندگان، آغاز و شروع راه برای آزادی بیت المقدس است و ما باید با همین نگاه، راه آنان را تا رسیدن به مقصود ادامه دهیم؛ فتح خرمشهر شروع افتخار آمیزی برای رسیدن به اهداف بلند و آزاد سازی قدس است.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ اشاره و افزود : رهبری معظم انقلاب در باره روز آزاد سازی خرمشهر فرمود: «روز سوّم خرداد هم از روزهای فراموش‌شدنی نیست؛ از روزهایی است که در تاریخ کشور ما و در تاریخ انقلاب اسلامی عزیز ایران این روز میدرخشد. نماد است؛ نماد پیروزی حق بر باطل و نماد قدرت الهی و دست قدرتی که امام بزرگوار فرمودند: دست قدرتی دارد ما را حمایت می کند…. جوانهای عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیّت را بردوش دارید؛ خرّمشهرها در پیش است نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ بعکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است. اینکه ما گفتیم اقتصاد مقاومتی، یعنی بخش اقتصادیِ این سیاستِ بزرگ و اساسی، مقاومت اقتصادی است. اینکه گفتیم جوان های مؤمن و حزب‌اللّهی و انقلابی کارهای فرهنگی خودجوش را رها نکنند و دنبال بکنند، و همه‌ی دستگاه‌های فرهنگی کشور را دعوت کردیم و میکنیم که در این جهت حرکت کنند، این، بخش فرهنگیِ این عدم تبعیّت است، این جهاد بزرگ است و ...»

وی تصریح کرد: ما باید خود را برای جنگ اقتصادی و فرهنگی که در آن قرار داریم آماده کنیم و ان شاءالله با تلاش مضاعف و توکل بر خداوند در این جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز پیروز خواهیم شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد در پایان گفت:یاد و خاطره شهید سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی را گرامی داشته و به خانواده آن شهید تبریک و تسلیت می گوئیم و این ترور را نشانه عجز و ناتوانی دشمن و خباثت آنان دانسته و از مسئولین مربوطه می خواهیم عاملین این حادثه را به اشد مجازات برسانند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha