پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست تخصصی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین طائب گفت: مسجد باید به محلی برای انتقال فرهنگ و مرکز توسعه فرهنگ در جامعه تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اولین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های تخصصی «بعثت، اولین وظیفه روحانیت» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار و ارائه حجت‌الاسلام سید غلام عباس موسوی مقدم امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (علیه السلام) و برگزیده کشوری مهرواره محله همدل در مسجد حضرت زینب(س) پردیسان برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین طائب مسجد را عنصر اصلی در قیام امام خمینی (ره) دانست و گفت: در ابتدای انقلاب مسجد در نظر دشمن صرفا محلی برای اقامه نماز بود و امیدوار نبودند که کانونی برای فعالیت‌های انقلابیون باشد .
وی در ادامه عنوان کرد: با ورود امام راحل به ایران و انتخاب مسجد برای سکونت و استراحت، مساجد مرده ای که همه احساس می‌کردند که فقط برای اقامه نماز است زنده شد و جایگاه مسجد به همه شناسانده شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین طائب با تاکید بر اینکه مسجد محلی برای انتقال فرهنگ به مردم است بیان کرد: باید کاری کرد که مساجد به مرکزیت فرهنگی در کشور تبدیل شوند و مردم برای حل مشکلات خود به مسجد مراجعه کنند و مسجد باید مرکز توسعه فرهنگ در جامعه باشد.
رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار با بیان اینکه محور کار تمام ادیان از آدم تا خاتم مسجد بود تصریح کرد: پیامبران الهی تا قبل از پیامبر اکرم (ص)همه به گونه ای کار خودشان را مرتبط با مسجد کردند و پیامبر اکرم(ص) نیز اولین کاری که کرد مسجدی ساخت و در آن زندگی کرد و انتشار یافت و در کنار مسجد نیز از دنیا رفت و حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) که حاکم زمان بود در مسجد به شهادت رسید.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: هر مرجعی یک امام جماعت بود و علما و مراجع نیز مسجد را به عنوان مرکزی برای فعالیت های خود انتخاب کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین طائب با تاکید بر اینکه مسجد محلی برای جذب جوانان به حوزه علمیه است گفت: مسجد عاملی برای جذب جوانان و نوجوانان به حوزه علمیه و انگیزه‌ ای برای طلبه شدن آنان است .
رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار ضمن اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را واجب عینی اعلام کردند و اگر کسی مرکز جهاد تبیین را مکانی به غیر از مسجد قرار دهد راه را اشتباه رفته و باید تبیین را از مساجد شروع کرد.
وی در ادامه افزود: امام جماعت مسجد باعث گرایش مردم به فروغ دین و آموختن احکام می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین طائب در پایان خطاب به طلاب گفت: سنگر مساجد را خالی نگذاریم و لذت هجرت به سمت مساجد را راه اندازی کنیم تا ناظر جامعه ای اسلامی باشیم .
حجت‌الاسلام موسوی مقدم امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام) خیابان سلامت شهر قم برگزیده کشوری مهرواره محله همدل و مدیر مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی (علیه السلام) و مدیر قرارگاه اجتماعی و فرهنگی امام حسن مجتبی(علیه السلام) به جایگاه ویژه مسجد در جامعه اشاره و عنوان کرد: مسجد دارای جایگاه ویژه‌ای در جامعه است و این طلبه و امام جماعت است که باید در این جایگاه ویژه نقش آفرینی کند.
وی ضمن تاکید بر اینکه مسجد باید محلی برای حل مشکلات اهالی محل باشد عنوان کرد: در ابتدای ورود به این مسجد با مشکلات زیادی روبه رو شدم که با تشکیل کارگروه و رصد مشکلات موفق به حل آن مشکلات شدیم .
مدیر قرارگاه اجتماعی و فرهنگی امام حسن مجتبی(علیه السلام) گفت: در مسجد امام حسن مجتبی(ع) چندین کارگروه تشکیل شد تا به کمک این کارگروه‌ها بتوانیم به حل مشکلات اهالی محل بپردازیم.
حجت‌الاسلام موسوی مقدم با بیان اینکه در این محل افراد زیادی بیکار بودند گفت: ایجاد تخصصی اشتغال در مسجد یکی دیگر از کارهایی بود که به کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) به ثمر رسید و در عرض چند ماه با تحویل دستگاه و میوه خیس به منازل به تولید اشتغال رسیده ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha