چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کتاب

"فوّاره گنجشک ها" نوشته محمود پوروهاب و "قصه هایی از امام صادق (ع) " به قلم مجید ملامحمدی، عناوین دو کتاب خواندنی درباره سیره و زندگی امام صادق(ع) است که برای گروه سنی کودک و نوجوان نگاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بی شک از جمله قالب های جذاب و تأثیرگذار برای روایت زندگانی نورانی حضرات معصومین(ع) برای عامه مردم به خصوص نسل جدید، قالب داستان و رمان است و شهادت حضرت صادق آل محمد(ع) در این میان، فرصت خوبی است برای معرفی چند کتاب خوب در همین خصوص.

چند سال پیش به همت انتشارات مسجد مقدس جمکران، کتاب "فواره گنجشک‌ها" منتشر شد که حاوی روایتی خواندنی از زندگی امام جعفر صادق(ع) است.

محمود پوروهاب در این کتاب با قلم خوب خود و آشنایی اش با مخاطب کودک و نوجوان توانسته اثر قابل توجهی را خلق کند.

البته او در این اثر، بخش‌هایی که شاید کمتر بیان و تصویر شده را به رُخ خواننده کشانده؛ قسمت‌هایی از زندگانی حضرت که بخش عمده آن ناظر به تعاملات و مناسبات اجتماعی امام صادق(ع) است.

نویسنده در این کتاب غیر از بخش‌هایی که به ساحت امام معصوم ارتباط پیدا می‌کند در باقی بخش‌ها دست به تصویرسازی و توصیف جزئیات زده و از منظر باعث شده که کتاب از حالت یک روایت خشک و بدون جذابیت به روایتی شیرین و روان تبدیل گردد.

همچنین بنابر این گزارش، کتاب دیگر در همین رابطه " قصه هایی از امام صادق (ع) " نام دارد که نویسنده اش، مجید ملامحمدی است که این کتاب نیز به همت انتشارات جمکران به زیور طبع آراسته شده است.

در این مجموعه داستان به نثری ساده و روان داستان های زیبا و آموزنده ای را برای کودکان به رشته تحریر درآمده و شاخصه مهم آن هم این است که نویسنده از بیانِ داستان های تکراری و کلیشه ای دوری نموده و به بیان روایت های شنیدنی و جذاب از ایشان می پردازد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم؛ "مفضل (شاگرد امام صادق) بدهکاری داماد ابوحنیفه را که کمتر از چهارصد درهم بود به او داد.

ابوحنیفه با خوشحالیِ زیاد گفت: ممنون آقا، خدا خیرت بدهد!

مفضل بقیه پول های توی کیسه را به داماد ابوحنیفه بخشید و گفت: این مقدار پول را هم به تو می بخشم تا زندگی ات رونق بگیرد و برای همیشه با پدر زنت دوست باشی و به او احترام بگذاری.

داماد ابوحنیفه خم شد و دست او را بوسید.

مفضل گفت: سپاسگزار من نباشید. بلکه به جانِ امام عزیزتان حضرت جعفر صادق(ع) دعا کنید چرا که امام این پول را در اختیار من گذاشتند و گفتند هر وقت بین دو نفر از شیعیان اختلافی پیش آمد، آن ها را با هم آشتی بدهید و از طرف من با دادن هدیه بین شان دوستی و مهربانی برقرار کنید…"

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha