شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خانم میرعلی ملک

حوزه/ مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران گفت: عمل به آموزه ها و تعالیم اهل بیت(ع) به خصوص احادیث منقول از امام صادق(ع)، لازمه تحکیم بنیان خانواده است.

راضیه میرعلی ملک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری اظهار داشت: بی شک نقش امام صادق(ع) در گسترش مذهب تشیع و هدایتگری جامعه اسلامی، یک نقش بسیار ممتاز است که باید از ابعاد و زوایای مختلف این مساله مورد توجه و تحلیل قرار گیرد.

وی افزود: در رابطه با تشکیل و تحکیم نهاد خانواده، احادیث ارزشمند بسیاری از امام صادق(ع) نقل شده است که عمل به آن ها می تواند ضامن سعادت و آرامش خانواده ها باشد.

وی همچنین گفت: یکی از فرمایشات امام صادق(ع) ناظر به این است که حضرت می فرمایند زن و همسر همچون گردنبندی است که به گردن می اندازی و نیک باید بنگری که چه گردنبندی را به گردنت می اندازی. بر اساس این بیان نورانی حضرت، هر کسی باید نسبت به این که با چه کسی ازدواج می کند، دقت نظر کافی را داشته باشد.

سرپرست اداره کل تحصیلات تکمیلی حوزه علمیه خواهران ادامه داد: گاهی در بین برخی جوان ها، شاهد عشق هایی هستیم که عملاً هوس های زودگذر است و لذا منتج به ازدواج هایی می شود که چندان موفق و بادوام نیست و از این رو معتقدیم که در عین عشق و احساس باید عقلانیت و کفویت هم در ازدواج مطرح باشد.

وی خاطرنشان کرد: شاخص هایی که برای حفظ و تحکیم بنیان خانواده از سوی ائمه اطهار(ع) بیان می شود اگر مورد مورد عمل باشد، بی شک بسیاری از مشکلات مرتفع می شود.

وی ابراز داشت: امام صادق(ع) در حدیثی سه چیز را نشانه بزرگواری انسان می شمارند که خوش اخلاقی، فروبُردن خشم و مراقبت از نگاه و چشم است.

میرعلی ملک افزود: خوش اخلاقی باعث جذب افراد به انسان می شود و حضرت می فرمایند که هیچ زندگی مثل خوش اخلاقی و نیک رویی نیست، کما این که تجربه هم نشان داده که بسیاری از مشکلات انسان با همسر و دیگران در سایه خوش اخلاقی رفع می شود، ضمن آن که خود این مساله باعث گشایش در رزق افراد جامعه است.

وی یادآور شد: امروز شاهد مشکلات خانواده ها هستیم و در مراکز مشاوره می بینیم یکی از دلایلی که باعث مشکل در خانواده ها و تصمیمات عجولانه شده، عدم کظم غیظ است و حال آن که از نشانه های بزرگواری انسان این است که خشم خود را فروببرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: گاهی اوقات زن و مرد احساس می کنند که در مواقع عصبانیت نباید از موضع خود کوتاه بیایند و لذا کنترل مناسبی بر رفتار ندارند.

وی گفت: از سوی دیگر امروزه برخی از زمینه های ایجاد و تشدید خیانت بین همسران به خاطر این است که فرد خود را معرض هوس قرار داده و نتوانسته چشم و نگاه خود را کنترل کرده تا مانع از شهوترانی شود. به خصوص امروز فضای مجازی این مشکل را افزایش داده و حال آن که فروپوشیدن چشم باعث می شود که بسیاری از این مشکلات خود به خود مرتفع گردد.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با عمل به رهنمودهای ائمه اطهار(ع) به خصوص کلام گهربار امام صادق(ع) زندگی بهتری داشته و روز به روز شاهد خوشبختی و سعادتمندی بیشتری باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha