جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
المصطفی

حوزه/ هیئتی از علمای اندونزی، با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعةالمصطفی در دیدار هیأتی از علمای اندونزی به معرفی جامعةالمصطفی، رشته‌ها و ویژگی‌های این مرکز علمی بین‌المللی پرداخت و خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی بخش بین‌الملل حوزه علمیه قم به شمار می‌آید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور پاسخ‌گویی به اشتیاق فراگیران علوم دینی از سراسر جهان برای تحصیل در حوزه علمیه شکل گرفت و امروز بیش از ۱۶۰ رشته را در عرصه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی ارائه می‌نماید.
وی با اشاره به تنوع کم‌نظیر ملیتی دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی، یادآور شد: هم‌اکنون، نزدیک به ۱۳۵ ملیت در جامعةالمصطفی مشغول تحصیل هستند که حدود چهل درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند. نکته جالب توجه، تحصیل پیروان دیگر مذاهب اسلامی و ادیان دیگر در واحدهای جامعةالمصطفی در داخل و خارج کشور است که موجب تمایز این مجموعه از دیگر مراکز علمی و آموزشی دینی در جهان اسلام می‌گردد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی جامعةالمصطفی را تجربه جدیدی از ترکیب سنت‌های ارزشمند حوزوی با شیوه‌های جدید آموزشی خواند و گفت: با توجه به گسترش نیازهای جامعه امروز، نمی‌توان بدون حرکت به سمت تخصصی شدن علوم، به این نیازها پاسخ داد. جامعةالمصطفی هم دارنده عمق علمی و ویژگی‌های اخلاقی حوزه علمیه است و هم از تخصص‌ها و قالب‌های جدید دانشگاهی بهره می‌برد.
رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در جهان اسلام، زمینه همکاری‌های علمی دو کشور را بسیار مناسب دانست و ابراز داشت: دشمنان اسلام تلاش زیادی می‌نمایند کشورهای مسلمان را از هم دور نگاه دارند و آتش فتنه، نزاع و دشمنی را میان مسلمانان روشن نمایند. وحدت ملت‌های مسلمان و ارتباط شخصیت‌های علمی، استادان و اندیشمندان و همکاری بیشتر آنها می‌تواند این توطئه بزرگ را خنثی نماید.
وی تشکیل تمدن نوین اسلامی را یکی از آرمان‌های مهم انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: ملل مسلمان شایستگی دارند تمدن جدید اسلامی را رقم بزنند، ولی این آرمان بدون همراهی همه ملت‌های مسلمان ممکن نخواهد بود. تلاش ما در جامعةالمصطفی این است تا افرادی را با این رویکرد تربیت نماییم. دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی سفیران دوستی و برادری و وحدت میان ملت‌ها هستند و امیدواریم دانش‌پژوهان اندونزیایی، ایفاگر این نقش مهم میان دو کشور باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های گوناگون علمی کشور پدید آمد و ایران از کشوری فاقد جایگاه در تولید علم جهان، براساس آمار مراکز علم‌سنجی جهان، امروز به جایگاه برجسته‌ای در زمینه تولید علم دست یافته است و در برخی علوم و فناوری‌های پیشرفته مانند هوافضا، نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، دانش صلح‌آمیز هسته‌ای و... رتبه‌های نخست جهانی را در اختیار دارد.
رئیس جامعةالمصطفی، در پایان، خاطرنشان کرد: معتقدیم این ظرفیت‌ها به همه ملت‌های مسلمان تعلق داشته، در خدمت جهان اسلام قرار دارد و با هم‌افزایی با ظرفیت دیگر کشورهای مسلمان، می‌توان گام بزرگی به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی برداشت.
شایان ذکر است علمای اندونزیایی نیز در این دیدار، ضمن تقدیر از میزبانی جامعةالمصطفی و ابراز خرسندی از دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، بر اهمیت افزایش همکاری‌های علمی میان جامعةالمصطفی و مراکز علمی اندونزی به منظور تقویت ارتباطات علمی دو کشور تأکید کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha