جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: زنان در قیام برای جهاد تبیین بی تردید موثرتر از مردان هستند؛ با قیام اجتماعی زنان در حوزه تبیین رنگ بسیاری از معضلات اجتماعی رخت برخواهد بست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، در شب میلاد بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره) با بیان این که اهتمام علمای دین به بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) اتفاقی نیست، اظهار داشت: حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، بیش از دیگر امامزادگان در نبوغ معرفت دینی موصوف هستند؛ به گونه‌ای که امام موسی کاظم علیه السلام از پاسخ‌های دقیق فرزندشان حمایت می‌کردند و می فرمودند؛ فداها ابوها.

وی با تاکید بر این که حضرت معصومه سلام الله علیها آمادگی پاسخ به تمام سوالات دینی و معرفتی را داشتند، اظهار داشت: زیارت و احترام به حضرت معصومه سلام الله علیها، احترام به علم و فقاهت است؛ علمای بزرگ اسلام با آراستگی به دید باز دینی، به جایگاه علمی بانوی گرامی به عنوان زن واقف بوده، خود را شاگرد ایشان می دانستند.

سخنران حرم کریمه اهل بیت(س) با تاکید بر این که در مهد علم میان زن و مرد فرقی وجود ندارد، اظهار داشت: جوامع غربی زن را آن‌قدر تحقیر نموده‌اند که جریان‌های فمینیستی راه افتاده است؛ سنت و سیره حسنه عالمان دینی بر این است که خود را شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السلام و ریزه خوار سفره اندیشه و فضائل بانوی گرامی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می‌دانند.

وی با بیان این که در زمان ائمه هدی علیهم السلام در سه مقطع زمانی دست سه امام بسته بود که از قضا هر سه امام نامشان علی است، اظهار داشت: در هر سه مقطع و در لحظه‌های بحرانی و حساس، سه زن برای دفاع از دین قیام می‌کنند و هر کدام به گونه‌ای در این قیام صدمه دیده بر تاریخ اسلام اثرگذار بودند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، افزود: در زمان بسته بودن دست امام علی علیه السلام قیام فاطمه زهرا سلام الله علیها، در زمان بسته بودن دستان علی بن حسین علیه السلام، زینب کبری سلام الله علیها و در دوران تبعید ناروای علی ابن موسی الرضا علیه السلام فاطمه معصومه سلام الله علیها قیام نموده این قیام منجر به صدمات و شهادت ایشان شد.

وی با تأکید بر این که زمانی که عرصه بر امامی تنگ شود، خداوند علم را بر دوش زنانی از اهل بیت علیهم السلام گذارده، ایشان قیام نموده و از دین دفاع می‌کنند، اظهار داشت: اگر حرکت حضرت معصومه سلام الله علیها که در زمان پدر در علم و معرفت شهره آفاق شده بودند، به سرانجام می رسید نتایج عجیبی ایجاد نموده، غربت امام رضا علیه السلام در مرو برطرف و قدرت حضرت افزایش می‌یافت.

سخنران حرم کریمه اهل بیت(س) یادآور شد: حضرت معصومه سلام الله علیها، کاری صرفا از سر عاطفه انجام نداده، از ناحیه برادر و امام زمان خود احساس تکلیف کردند و زینب وار کنار حسین زمان خود می‌ایستد و آثار والایی را در احیای دین نبوی در گستره تاریخ بر جای می‌گذارند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت تشخیص تکلیف با بیان این که قیام سه بانو در اوج حصر سه امام(ع)، نشان دهنده دایره تاثیرگذاری قیام ایشان است، اظهار داشت: زنان در قیام برای جهاد تبیین بی تردید موثرتر از مردان هستند؛ با قیام اجتماعی زنان در حوزه تبیین رنگ بسیاری از معضلات اجتماعی رخت برخواهد بست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، بر اهمیت اتحاد کلمه در امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و اذعان داشت: باید به مادرانی که فرزندان مهدوی تربیت نموده، در نوجوانی در رژه فرهنگی سلام به صاحب الزمان(عج) شرکت می کنند، افتخار کرد. این جشن را باید به مادرانی که فرزندان افتخار آفرین تربیت نموده اند تبریک گفت.

وی فاطمه زهرا سلام الله علیها را والاترین الگوی بانوی جهادگر در حوزه تبیین معارف ناب الهی توصیف کرد و یادآور شد: تبلیغ چهره به چهره اگر مورد تأسی بانوان جامعه قرار گیرد، هیچ نقطه‌ای از سرزمین‌مان درجهالت باقی نخواهد ماند؛ همانطور که بانوان در پیشبرد حرکت انقلاب نقش آفرین بودند؛ باید بیش از پیش حضور موثرتری در حوزه جهاد تبیین داشته باشند. نهی از منکر بانوان جامعه و مذمت و مقابله ایشان با معضلات اجتماعی بسیار اثرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، در ادامه با اشاره به روایاتی با بیان این که قم حرم اهل بیت علیهم السلام است، اظهار داشت: امام صادق علیه السلام می فرمایند؛ «و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتی الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم»، همه شیعیان با شفاعت فاطمه معصومه(علیهاالسلام) وارد بهشت خواهند شد و ثواب زیارت ایشان، بهشت خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha