دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
image.png

حوزه/ حجت الاسلام درویشی تصمیم گرفت، زائر اولی‌های نهبندان را به زیارت ثامن الحجج(ع) ببرد؛ در بین آنها بیماری بود که توان سفر با اتوبوس را نداشت، به هر زحمتی که بود حاج آقا او را به این سفر فرستاد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بجنورد، حجت الاسلام درویشی تصمیم گرفت زائر اولی‌های نهبندان را به زیارت ثامن الحجج(ع) ببرد؛ در بین آنها بیماری بود که توان سفر با اتوبوس را نداشت، به هر زحمتی که بود حاج آقا او را به این سفر فرستاد و به برکت امام رضا(ع)، بعد از سال‌ها شفا یافت.

۲۵ سال است که کار تبلیغی انجام می دهد از نهبندان گرفته تا بجنورد و حالا شهر «قاضی» از توابع مانه و سملقان. وقتی می گویند کار تبلیغی خیلی ها ذهن‌شان می رود سمت نماز جماعت و همین. اما کار حاج آقا علی اصغر درویشی فراتر از این حرف هاست. واقعا تبلیغی است یعنی همان طور که دین ما گفته برای دنیا و عقبای مردمش دل می سوزاند.

او که در مناطق هدف بنیاد علوی فعالیت می کند خدمات متنوعی را به مردم محروم مناطق مختلف خراسانات ارائه کرده است. از توزیع کمک های معیشتی گرفته تا ساخت خانه عالم و تهیه جهیزیه.

حاج آقای درویشی در این ۲۵ سال با حمایت خیرین و برخی از نهادها مانند بنیاد علوی و از همه مهمتر جوانان جهادی ۲۱ خانه عالم ساخته است. خانه هایی که سبب رونق تبلیغ دین در مناطق محروم شده اند.

این امام محله حسابی هوای زوج های جوان را هم دارد و برای تهیه جهیزیه آن ها تلاش می کند. حاصل این تلاش ها تهیه و اهداء ۱۸ جهیزیه کامل برای ۱۸ نوعروس است در همین ۱ سال و نیم گذشته.

وی در خصوص تقسیم بندی فعالیت ها در مسجد جامع شهر قاضی می گوید: در مسجد ۱۲ کمیته داریم نظیر کمیته فرهنگی، روابط عمومی، کمیته صلح سازش، کمیته جوانان و نوجوانان، کمیته خیرین، کمیته جهادی که هر یک از این ها در حوزه های مرتبط با خود فعالیت می کنند و به مردم خدمات ارائه می کنند. یک کمیته هم مخصوص خواهران است که همه کمیته های دیگر را در خود دارد.

یکی از کارهای کمیته جهادی فعالیت در خصوص ساخت و ساز و تعمیرات منازل محرومین است. بچه های جهادی اینجا جمع شده اند تا التیامی باشند بر زخم های مردم محروم منطقه.

روزهای سخت کرونایی کم و بیش گذشت اما نه به این راحتی ها. یکی از آسیب هایش همین وضعیتی است که همه ما در آموزش دانش آموزان‌مان می بینیم. اما در مسجد جامع شهر قاضی برای به حداقل رساندن آسیب های آموزشی کرونا، کارهای خوبی شد.

به گفته حاج آقای درویشی با تلاش کمیته فرهنگیان کلاس های کمک درسی برای دانش آموزان تدارک دیده شده تا ضعف های درسی بچه ها برطرف شود. مسابقات فرهنگی، مسابقات کتابخوانی، برنامه های فرهنگی ویژه مدارس، برگزاری اردو درمقاطع سنی مختلف از دیگر برنامه هایی است که در کمیته های مختلف طرح ریزی و اجرا می شود.

اشتغالزایی از دیگر حوزه هایی است که این امام محله در آن دستی دارد. معمولا یکی از اقشار آسیب پذیر بانوان سرپرست خانوار هستند که اگر حمایت های لازم از آن ها صورت نگیرد هم این قشر آسیب می بینند و هم از آسیب آن ها یک جامعه متأثر می شود.

حجت الاسلام درویشی با درک این شرایط کارهایی را برای اشتغال این قشر و البته سایر بانوان انجام داده است. با رایزنی های صورت گرفته مواد اولیه روسری دوزی تهیه می‌شود و در اختیار بانوان قرار می گیرد.

به گفته او در حدود ۲۸ نفر از بانوان در شهر قاضی و روستاهای اطراف مشغول کار روسری دوزی هستند. برخی از آن ها خودشان چرخ خیاطی دارند. برای برخی هم با کمک خیرین چرخ خیاطی تهیه شده است.

برای فروش تولیدات آن ها نیز در بازار شهرستان مشهد هماهنگ شده است. البته ناگفته نماند ایجاد اشتغال تنها در این شهر محدود نبوده و حاج آقا کارهای نظیر این را در روستاهای این منطقه نیز راه اندازی کرده است.

کار دیگری که این امام محله در حوزه اشتغالزایی انجام می دهد شناسایی افراد جویای شغل و معرفی آن ها به نهادهایی نظیر بنیاد علوی و کمیته امداد امام خمینی(ره) است تا با دریافت وام خود اشتغالی بتوانند برای خود شغلی دست و پا کنند.

اعتیاد امروز از معضلات جامعه ما است و باید برای دفع آسیب های آن از همه ظرفیت های موجود بهره برد. حاج آقای درویشی در خصوص تلاش های خود در این زمینه می‌گوید: برای مهار مشکل اعتیاد، کارهای مختلفی را انجام می دهیم. بخش از این کارها به ارائه مشاوره به خانواده ها است تا از این طریق از آن پیشگیری کنیم.

بخش دیگری از فعالیت های ما در این خصوص به معرفی افراد به کمپ های ترک اعتیاد اختصاص دارد. این اواخر هم که کمپ منطقه ظرفیت پذیرش افراد جدید را ندارد به دنبال این هستیم تا حمام قدیمی در این منطقه را برای تبدیل به کمپ مناسب بازسازی کنیم.

با تلاش های او در مدتی که به کار تبلیغ اشتغال دارد افراد زیادی در مناطق مختلف موفق به ترک اعتیاد شده اند. نمونه این مناطق شهرستان بجنورد است که با زمینه سازی این امام محله در حدود ۲۷ نفر موفق به ترک اعتیاد شدند.

بخش دیگری از وقت حاج آقا به حل و فصل مشکلات و اختلافات خانواده ها می گذرد. خانواده هایی که در شرف طلاق بوده اند و در این سال ها با مشاوره و پادرمیانی او به زندگی بازگشته اند کم نیستند.

شیرین ترین خاطره او از دوران تبلیغ در شهرستان نهبندان است. از ۸۰ نفری که تا آن موقع به زیارت امام رضا(ع) مشرف نشده بودند. کودک، نوجوان، جوان و حتی افراد مسن که طعم زیارت را نچشیده بودند. آن ها را به مشهد برده و خاطره ای شیرین را برای آن ها رقم می زند.

وی در این خصوص می گوید: آنچه این خاطره را شیرین تر می کند حضور یک فرد بیمار بود که امکان سفر با اتوبوس را نداشت. برایش ماشین دربست گرفتیم و برای اولین بار زائر امام هشتم شد. جالب تر اینکه پس از این سفر بیماری او که سال ها با آن دست و پنجه نرم می کرد بهبود یافت و حالا سال ها است که در سلامت کامل زندگی می کند.

یکی دیگر از کارهای خوب حاج آقای درویشی آبرسانی به روستاها است که با کمک جوانان جهادی منطقه صورت می گیرد. نمونه آن آبرسانی به روستای کلاته قمو است. برای حل مشکل آب این روستا ۲۱ کیلومتر لوله گذاری شده و به این شکل مشکل چهل ساله آب آن حل شده است.

خدمات حاج آقای درویشی تنوع بالایی دارد و در این مقال کوتاه نمی گنجد. به قول دوستانش فعال بودن او کار را برای مبلغینی که جایگزین او در مناطق تبلیغی می شوند سخت می کند، چراکه وقتی مردم این همه فعالیت و پرکاری را می بینند توقع‌شان از امامان محله بالا می رود.

مزد ۲۵ خدمت صادقانه یک روحانی | شفای زائر اولی امام رضا(ع)

مزد ۲۵ خدمت صادقانه یک روحانی | شفای زائر اولی امام رضا(ع)

مزد ۲۵ خدمت صادقانه یک روحانی | شفای زائر اولی امام رضا(ع)

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha