چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 1028014
۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
محدثه_نشست سیاسی

حوزه/ نشست «بررسی هدفمند سازی یارانه ها»، در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محسن نصری، در نشستی با موضوع «بررسی هدفمندسازی یارانه ها»، در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمه محدثه(س) اصفهان با اشاره به اهداف شوم آمریکا در رابطه با سناریوی وابستگیِ غذایی کشورها، گفت: موضوع هدف‌مندسازی یارانه ها، بحثی است که علاوه بر بُعد اقتصادی، باید به ابعاد سیاسی و بین المللی آن نیز توجه شود. از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ یکی از سناریوهای امریکای جنایت‌کار، این است که، کشورهای دیگر را از لحاظ غذایی وابسته و برده‌ی خویش سازد و در همین راستا، کودتای ۲۸ مرداد را رقم زد تا این‌که ۲۵ سال پس از آن، با اجرای طرح «کاپیتولاسیون» و در نهایت، اجرای طرحی با عنوان «انقلاب سفید» توانست بخشی از سیاست‌های خود را عملی کند.

وی در ادامه با بیان فضای اقتصادی کشور در سال‌های اولیه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: در اوایل انقلاب، کشور ما ۳۵ میلیون نفر جمعیت داشت و ۶۰ درصد مردم در روستا ها زندگی می کردند و بسیاری از مواد غذایی از کشورهای دیگر وارد می شد که در نهایت، بردگی، وابستگی و استعمار کشور ایران را در صنایع غذایی به دنبال داشت. در طول سال‌های پس از انقلاب نیز با وجود اِعمال برخی از کارهای مفید، اما برخی از مشکلات بنیادیِ اقتصادی، همچنان به قوت خود باقی مانده است که بعضاً ممکن است آینده‌ی اقتصادی کشور را دچار بحران و خطری جدّی نماید.

استاد دانشگاه اصفهان، طرح توزیع عادلانه یارانه ها را یکی از راهکارهای اساسیِ مدیریت اقتصادی کشور دانست و در بیان اهداف این طرح، گفت: با تحلیل و بررسی‌های متعدد، پیرامون طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، چندهدف برای اجرای آن پیش بینی شده است که اولین و مهم‌ترینِ آن، تامین امنیت غذایی کشور و عدم وابستگی به کشورهای دیگر، در این زمینه است. همچنین از اهداف دیگر این طرح، پرداخت یارانه‌ی مستقیم برخی از کالاهای اساسی به خود مردم است، به عبارتی، دولت با اجرای این طرح، ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی را که به تولید کننده می‌داد، مستقیماً به حساب مردم واریز می‌نماید که خودشان بتوانند آن را مدیریت نمایند.

وی در ادامه، هدف دیگر هدفمندسازی یارانه ها را تحقق عدالت در پرداخت و توزیع آن دانست و گفت: با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها، منابع غذایی به صورت عادلانه در میان همه‌ی اقشار مختلف مردم تقسیم می‌شود. به عنوان مثال، در مورد مرغ، که یکی از کالاهای اساسی است، میزان مرغ مصرفی‌ِ مردم شمال شهر تهران، در ماه حدود ۱۰تا ۱۵ کیلو عنوان شده است، در حالی‌که میزان مرغ مصرفی مردم جنوب شهر، حدود یک کیلو گزارش شده است، که با این احتساب، میزان یارانه‌ی مصرفیِ مردم بالای شهر، ۳۰۰ هزار تومان برآورد شده و یارانه‌ی مردم جنوب شهر، ۲۰ هزار تومان می‌باشد. بر این اساس، مسلم خواهد بود که، یارانه در بین مردم به صورت عادلانه توزیع نشده و در نتیجه، در حق عده ای اجحاف خواهد شد.

استاد دانشگاه، با اشاره‌ اجمالی به اهداف دیگر دولت، برای عملیاتی سازیِ طرح یارانه ها، بیان کرد: هدف دیگر این طرح، جلوگیری از استفاده‌ی بی رویه از مصرف گندم، آرد و ... در کشور است، زیرا بعضاَ به دلیل عدم خریداری با قیمت واقعی، در مصرف برخی از کالاها اسراف می‌شود و این باعث عدم تعادل، در بازار عرضه و تقاضا خواهد شد. همچنین، هدف دیگر از اجرای هدفمندسازی یارانه ها، جلوگیری از قاچاق و خروج یارانه ها از کشور پیش بینی شده است. به عنوان مثال، با اجرای این طرح، راه قاچاق و رانت آرد به کشورهای همسایه بسته شده و آرد تولیدی، در میان مردم کشور خودمان توزیع خواهد شد.

نصری با بیان برنامه‌های اجراییِ دولت، برای مردمیِ سازی یارانه ها، اظهار کرد: تصمیم بر آن است که دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در نانوایی ها نصب شود تا یارانه ها دقیقاً بر اساس تعداد نان فروخته شده، محاسبه گردد، همچنین به جای پرداخت مستقیم یارانه‌ی ۴ قلم از کالاهای اساسی به واحد صنف و صنعت، این یارانه به صورت مستقیم و در آینده به صورت کاربرگ الکترونیک، به خود مردم واگذار شده، تا مردم، خودشان، مدیریت استفاده از آن را بر عهده بگیرند.

وی در ادامه، در پاسخ به سوال از چرایی و علت گران‌شدن سایر کالاهای خارج از طرح هدفمندی، اظهار داشت: اولاً هر ساله، افزایش قیمت وجود دارد، از طرفی با مصوبه‌ی جدید، در سال جاری۴/۵۷ درصد حقوق کارگران افزایش پیدا کرده و ان شاءالله قرار است به کارفرمایان نیز کمکی شود. همچنین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز افزایش پیدا کرده و مابه التفاوت آن، در اسرع وقت به ایشان پرداخت شود.

استاد دانشگاه در پایان، با بیان وظیفه‌ی دولت و مردم در قبال طرح توزیع عادلانه یارانه ها، گفت: وظیفه‌ دولت برای تسریع در امر مدیریت یارانه ها این است که با افزایش تولید، اقتصاد را رونق بخشد و از این طریق، فرصت شغلی و درآمد و حقوق بیشتری را برای شاغلان کشور ایجاد کند. همچنین سازمان تعزیرات حکومتی باید به صورت قاطع با گران‌فروشان برخورد کند. مردم نیز در این راستا وظیفه دارند علاوه بر سعه‌ صدر در اجرای این طرح، سیستم نظارتی را همیاری نمایند و گران فروشی های لجام گسیخته را گزارش دهند تا از این مرحله با موفقیت گذر کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha