پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله اعرافی در جمع ایرانیان مقیم ژنو

حوزه/ آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در جمع ایرانیان مقیم ژنو به مناسبت ایام ارتحال حضرت امام خمینی (ره) سخنرانی کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در این مراسم که با حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل برگزار گردید ضمن ارائه تحلیلی از مفهوم عبادت در معارف شیعه، سرتاسر زندگی حضرت امام (ره) را قرین با عبادت شاکرانه و محبّانه ترسیم نمود.

مدیر حوزه های علمیه کشور شکوفایی گرایشات و تمایلات متنوّع انسانی را نیازمند تربیت نظام مند و سلوک تدریجی دانست که معارف اهل بیت علیهم السلام در میان مکاتب بشری در عالی ترین و جامع ترین شکل آن متضمّن آن است.

وی در ادامه، گرایش به عالم غیب و عالم معنا و روح عبادت و تسلیم را یکی از گرایشات اصیل انسانی معرفی کرد و افزود: در روایات اهل بیت علیهم السلام، نظام پرورش و رشد این گرایش مهم در ضمن اصول و نظامی مترقّی تبیین شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه بیان کرد: انسان ها پس از طی مراحل غفلت و ریا، وارد ساحت عبادت می شوند امّا عبادت دارای مراتب چهارگانه است. در دو مرتبه نخست، حسب روایات معتبر، انسان با نگاهی به آینده با رویکردی تاجرانه یا بردگانه به دنبال جلب منفعت و یا دفع مفسده در زندگی دنیوی یا اخروی خود است.

آیت الله اعرافی مرتبه سوم عبادت را، عبادت شاکرانه توصیف کرد که انسان در آن فارغ از سود و زیان، معبود خود را از آن جهت عبادت می کند که او را خلق کرده و تمام وجود خود را مرهون الطاف و نعمات خداوند می داند.

مدیر حوزه های علمیه در تبیین مرتبه عارفانه، عاشقانه و محبّانه به عنوان عالی درجات عبادت گفت: انسان در درجات متعالی عبادت فارغ از سود و زیان و حتّی فارغ از وجود خود، خداوند را از آن جهت عبادت می نماید که شایسته برترین عبادت هاست و خداوند را به عنوان موجودی مطلق که بی نهایت کمالات را در ذات خود دارد، عاشقانه و محبّانه می پرستد.

وی با بیان اینکه مراتب بالاتر عبادت هرچه دشوارتر می گردد، هم لذّت بیشتری برای عبادت کننده به همراه دارد و هم در زندگی خود و محیط پیرامونی، تأثیرات شگرف تر و مؤثرتری به همراه خواهد داشت و اساساً ایفای نقش مؤثر در عالم در سطوحی جز با رسیدن به مراتب بالای عبادت مقدور نمی باشد.

آیت الله اعرافی، حضرت امام (ره) را از شخصیت های نادر روزگار ما دانست که در کنار بهره مندی از قلّه های بلند معرفتی در عرصه های گوناگون فقهی، فلسفی، عرفانی و کلامی، از درجات والای عبادت و بندگی برخوردار بود و همانگونه که خودشان می فرمودند: والله برای لحظه ای نترسیدم و نیز والله قدمی برای ریاست برنداشتم.

مدیر حوزه های علمیه با مروری بر گنجینه ادعیه اهل بیت علیهم السلام افزود: مضامین ادعیه شیعی دربردارنده همه مراتب عبادت بوده و مضامینی از آن در لایه عبادت عاشقانه جای می گیرد. به عنوان مثال در دعای شریف کمیل می خوانیم: الهی صبرتُ علی عذابِک فَکیفَ أصبرُ علی فراقک، و هبنی صبرتُ علی حرّ نارک فَکیفَ أصبر عنِ النّظر إلی کرامَتک، یعنی اینکه حتّی اگر عذاب جهنّم هم نمی بود، باز فراق یار برای عابد حقیقی، غیر قابل تحمّل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظام تربیتی و عبادی اسلام، مسیر سیر و سلوک به درجات بالای عبادت را به خوبی ترسیم نموده و کتب اخلاقی و تهذیبی حوزه را مشحون از دستورات و مراقبات اخلاقی و معنوی اولیاء الهی برای طی این مسیر معرفی کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha