جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اسماعیل رضوان

حوزه/ دکتر «اسماعیل رضوان» از رهبران ارشد جنبش حماس فلسطین گفت: انقلاب اسلامی ملت ایران هدف خود در آزادی از وابستگی به غرب را محقق کرد و به همین دلیل مورد تحریم قرار گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، طرح ویژگیهای بارز امام خمینی (ره) و بازخوانی راه و روش ایشان به عنوان جهاد تبیین از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از مصادیق جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمان آن را صادر کردند، «تبیین شخصیت امام» است، اگر واقعیت امام به درستی تبیین نشود، این شخصیت بزرگ دچار تحریف خواهد شد و راه و روش این شخصیت بزرگوار از سوی جریان‌های داخل و خارج به گونه‌ای دیگر بیان می‌شود.

در همین راستا با دکتر «اسماعیل رضوان» یکی از رهبران جنبش حماس فلسطین به گفت و گو پرداختیم. ترجمه گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: چگونه امام خمینی مردم را به مقابله با هژمونی غرب و شرق و پایان دادن به وابستگی جهان موسوم به جهان سوم به استکبار دعوت کردند؟

امام خمینی به رفع وابستگی و مبارزه با ظلم آمریکا و رژیم صهیونیستی دعوت کردند و این دعوت تأثیر بارز و برجسته ای در جهان اسلام و جهان عرب تحت سلطه آمریکا داشت. توصیه به عدل و رفع ظلم موجب شفقت ملت ها و امت اسلامی شد و بر همین اساس شاهد تاسیس محور مقاومت هستیم.

حوزه: چرا امام خمینی تأکید کردند که «قدس» در مسائل اسلامی و عربی باید قطب نما قرار گیرد؟

امام خمینی بر اولویت بودن قدس و آرمان نخست بودن فلسطین تأکید داشتند و به همین دلیل نیز روز قدس را بنیان نهادند تا مسلمانان به وظیفه خود در برابر فلسطین متعهد باشند و متحد گردند. هر کس قدس و فلسطین را حمایت کند، دین را حمایت کرده و از همین طریق شاهد وحدت مسلمین خواهیم بود.

حوزه: مواضع و رویکرد رهبری آیت الله خامنه ای و امام خمینی را چگونه مقایسه می کنید؟

بدون شک امام خامنه ای همان راه امام خمینی و انقلاب اسلامی در مبارزه با ظلم و حمایت از مستضعفین و آرمان فلسطین را دنبال کردند. امروز از محور قدس سخن می گوییم و امام خامنه ای راه امام خمینی را طی می کنند که فلسطین را دوست داشت و بر وحدت و تلاش برای آزادسازی قدس تأکید داشتند.

حوزه: آیا انقلابی که امام خمینی شروع کرد، توانست به اهداف و شعارهای خود برسد؟

ایران و انقلاب اسلامی ملت ایران هدف خود در آزادی از وابستگی به غرب را محقق کرد و به همین دلیل مورد تحریم قرار گرفت اما مردم ایران به لطف خدا به خودکفایی و قدرت در زمینه های مختلف به ویژه در عرصه هسته ای رسید و پیشرفت کرد. بنابراین انقلاب اسلامی ایران این دستاوردها را کسب کرد و با حمایت از قدس، مقاومت توسعه یافت. ما تلاش های ایران را ارج می نهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha