جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی و پاپ

حوزه/ سید رضا صدر الحسینی کارشناس روابط بین الملل گفت: اقدامی که آیت الله اعرافی برای دیدار و گفت و گو با علمای بزرگ واتیکان انجام دادند، بسیار موثر و مهم بود و قطعا آشنایی با تفکرات دین اسلام برای مسیحیت مغتنم خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه تعاملات بین الادیلانی حوزه های علمیه با حضور در واتیکان با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک دیدار کرد. مدیر حوزه‌های علمیه دربخشی از سخنان خود در این دیدار تاکید کرد: در مکتب تشیع مباحث اخلاقی و عرفانی در طراز بالایی در روایات و تراث حدیثی و اندیشه بزرگان شیعه مطرح است و مذهب اهل بیت علیهم السلام از ویژگی تفکر عقلی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی عمیق برخوردار است. حوزه های علمیه بر گفت‌وگو میان ادیان و شکل گرفتن یک جبهه مشترک توحیدی تأکید دارند و رویکرد مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان و مسیحیت در نظام های حوزوی و برنامه های جامعة المصطفی العالمیة همواره مدنظر بوده است.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با سید رضا صدر الحسینی کارشناس روابط بین الملل به گفت و گو پرداخته است.

سید رضا صدر الحسینی کارشناس روابط بین الملل با اشاره به سفر اخیر آیت الله اعرافی به واتیکان و دیدار با پاپ فرانسیس گفت: بر اساس آنچه که قرآن کریم می فرماید و تاریخ بشری به آن اشاره دارد؛ همه ادیان توحیدی برای بشر از یک سرمنشأ بوجود آمده و آن خداوند متعال است و اگر ما روزی شاهد نبوت حضرت آدم(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و پیامبر(ص) بودیم، امروز ادیان مختلفی به نام یهود، مسیحیت و اسلام بزرگترین، جاذب ترین و پر طرفدارترین ادیان بشری هستند.

وی ادامه داد: امروز حتما برای روشن شدن حقیقت، وجود صانعی به نام پرودگار متعال برای همه مردم جهان متدین و غیر متدین بایستی آشکار شود، از این رو همکاری و گفت‌وگو بین ادیان حتما کاری عقلایی و خدا پسندانه است.

صدر الحسینی خاطر نشان کرد: باید به این مسئله توجه داشت که با نگاهی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به قرآن و آموزه های دینی دارند؛ بخش قابل توجهی از ادیان توحیدی غیر تحریف شده با ملاک های اساسی یک حرف دارند و آن عبودیت، آزادگی، استقلال، خداترسی و پرهیز از گناه، مراقبت از نفسانیت، تقوای الهی و شیطان گریزی است.

وی با اشاره به ضرورت گفت‌وگوی بین ادیان توحیدی گفت: بر این اساس، ادیان توحیدی باید با یکدیگر گفت و گو داشته و متحد باشند و تفکرات ناب دینی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا در برابر این طوفان شیاطین مختلف که برای از بین بردن همه ادیان توحیدی در حال فعالیت هستند، مستحکم تر بتوانند به وظائف دینی خود عمل کنند.

کارشناس روابط بین الملل با اشاره به نقش علما در نجات بشریت از سقوط و گمراهی در جهان گفت: علمای دینی از همه ادیان می توانند، بشریت را از گمراهی و سقوط در دنیا و آخرت نجات دهند و سعادت دنیا و آخرت در گرو تمسک به یکی از ادیان توحیدی است که این کار بایستی با فعالیت های تبلیغی علما صورت گیرد.

وی تصریح کرد: علمای ادیان مختلف حتما می توانند بر شروری که در دنیا حاکمند و طرفداران شیاطین که در حال در نوردیدن افکار جوانان از کشورهای مختلف هستند، غلبه کنند و تفکرات ناب دینی برای جوانان را با زبان روز بیان کنند و آنها را ازاین شرور و مصیبت هایی که جهان با آن روبرو است، نجات دهند.

صدر الحسینی با بیان اینکه امروز دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت توسط صهیونیسم مورد شدیدترین حملات قرار گرفتند، گفت: هیچ کس نباید تصور کند که علیرغم اینکه چیزی به نام مسیحیت صهیونیسم یا صهیونیسم مسیحیت بوجود آمده، به آموزه های اصیل مسیحیت لطمه ای وارد نخواهد شد.

وی گفت: بنابراین علمای دو دین توحیدیاسلام و مسیحیت که بیشترین جمعیت های بشری را در خود جای دادند، برای رسیدن به نقاط مشترک دینی و شناخت بهتر و بیشتر این دو دین توحیدی باید با هم گفت و گو داشته باشند.

وی با تاکید بر این نکته که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سفیرانی عالِم و آشنا به متون قرآنی و دینی برای سفارت ایران در واتیکان انتخاب شدند، ادامه داد: این سفرا، بر اهمیت تعامل و گفت و گو بین ادیان تاکید داشتند و قطعا امروز دوری دو دین مهم و پر جمعیت اسلام و مسیحیت، می تواند زمینه را برای نفوذ دشمنان و بدخواهان همه ادیان توحیدی و الهی و شیاطینی که در قالب های ادیان غیر الهی در حال فعالیتند، باز کند.

وی افزود: امروز دشمن شناسی برای مسیحیت و اسلام به همان میزان ضرورت دارد که آشنایی با احکام، عقاید، کلام و اخلاق ضرورت دارد. امروز توافق بر روی مقابله با صهیونیسم بین الملل که در قالب های مختلف گاهی درقالب دین یهودیت و یا گاه در قالب لیبرالیسم خود را به نمایش می گذارد از ضروریات دو دین الهی اسلام و مسیحیت و حتی همکاری مومنین به حضرت موسی(ع) است.

دیدار آیت الله اعرافی با پاپ بسیار مهم و موثر بود

کارشناس روابط بین الملل با اهمیت سفر مدیر حوزه های علمیه به واتیکان گفت: اقدامی که آیت الله اعرافی برای دیدار و گفت و گو با علمای بزرگ واتیکان انجام دادند، بسیار موثر و مهم بود و قطعا آشنایی با تفکرات دین اسلام برای مسیحیت مغتنم خواهد بود.

صدر الحسینی گفت: از سوی دیگر ما باید علمای عالم و مومن به مسیحیت را برای انجام کنفرانس ها، آشنایی علما و دانشگاهیان مومن و متدین و بویژه رشته های مرتبط با ادیان به ایران دعوت کنیم تا گفت و گوها ادامه داشته باشد و رفت و آمدهای علمی بین فرهیختگان دو دین اسلام و مسیحیت، تداوم یابد و انشاء الله بتوانیم با بهره مندی از آیات الهی و آموزه های وحیانی اهل بیت(ع)، اسلام را توسعه دهیم.

وی در پایان گفت: پیشنهاد من این است که گفت و گوها با مراکز یهودیت و شناساندن یهودیت واقعی که برگرفته از آموزه های حضرت موسی(ع) است برای محققان این امر در حوزه های علمیه انجام شود و در سطح جامعه هم بایستی، این موضوع، عالمانه مورد توجه و تاکید قرار گیرد و این مهم انتقال یابد که یهودیت با صهیونیسم متفاوت است و مثلث سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت می توانند برای راهنمایی به سعادت دنیا و آخرت بشریت در قرن ۲۱، بسیار کارساز باشند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha