شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حضور آیت الله اعرافی در شورای جهانی کلیساها

حوزه/ آیت الله اعرافی به دعوت دبیرکل شورای جهانی کلیساها در مقر این نهاد مسیحی در سوئیس حضور یافت.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی، رییس حوزه های علمیه و هیئت همراه به دعوت اسقف دکتر ایوان سائوکا، دبیر کل شورای جهانی کلیساها در مقرّ این شورا در بوسی سوییس حضور یافتند.

در این ملاقات که با ضیافت ناهار دبیر کل شورا همراه بود، آیت الله اعرافی ضمن معرفی ظرفیت ها و دستاوردهای علمی حوزه های علمیه و برخی از نهادهای مهم حوزوی مانند حوزه علمیه خواهران، جامعة المصطفی (ص) العالمیه و جامعة الزهراء (س)، افزودند: پاسخگویی به مطالبات بشر امروز علاوه بر گفتگوهای بین الأدیانی و تعاملات و همکاری های میان نهادهای دینی، نیازمند مطالعات و پژوهش های عمیق و مشترک میان صاحب نظران ادیان مختلف و نظریه پردازی و تولید فکر و اندیشه است و حوزه های علمیه در همه این سطوح آماده گسترش همکاری ها می باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شورای جهانی کلیساها

آیت الله اعرافی ضمن تقدیر از سابقه گفتگوهای مشترک میان نهادهای علمی فرهنگی ایران با شورای جهانی کلیساها، به خصوص از اقدامات شورا در جهت محکومیت تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران و اهانت به مقدسات اسلامی و قران و پیامبر مکرم اسلام، ابراز امیدواری کرد همانند ملاقات با پاپ، این دیدار رسمی میان حوزه و شورای جهانی کلیساها که در سالهای اخیر در قالب برخی تعاملات انجام می شده است، نقطه عطفی در توسعه مناسبات اسلام و مسیحیت و حوزه و شورای جهانی کلیساها باشد.

حضور مدیر حوزه‌های علمیه در شورای جهانی کلیساها

در این دیدار دبیر کل شورا و هیات همراه از مدیران شورا، ضمن خوشامدگویی و تشکّر از حضور آیت الله اعرافی در محل شورا، از میزبانی و حسن استقبال حوزه از ایشان در سفر قبلی به قم تشکّر کرد و اظهار کرد: من در اینگونه جلسات که با علمای مسلمان شرکت می کنم، عنایت و لطف الهی را در جلسات مشترک احساس می کنم.

دکتر ایوان سائوکا در ادامه ضمن تجلیل از عمق علمی حوزه های علمیه شیعی، طلّاب و فضلای قم را از فاضل ترین شرکت کنندگان در دوره ها و نشست های مشترک شورا برشمرد و درخواست کرد در نشست های آتی، حوزه علمیه، مشارکت جدّی تری داشته و به شکل مستقل دوره های مطالعاتی و طرح های مطالعاتی جدیدی به صورت مشترک  طراحی شود.

وی با اشاره به تاریخ شکل گیری و انسجام شورا به ویژه در سال های جنگ جهانی اول و دوم ادامه داد: با توجه به حضور طیف های مختلف مسیحی از پروتستان ها، ارتدوکس ها، باپتیست ها و ... در شورا، ظرفیت سیاسی و دینی این شورا را بسیار خوب است و در موضوعات مختلف بین المللی تلاش کرده ایم نقش موثر میانجی گرایانه ای در حلّ درگیری ها و چالش های جهانی و منطقه ای داشته باشیم و به شکل خاص نشست هایی برای بحران اوکراین میان ارتدوکس ها و کاتولیک ها طراحی و در جال اجرا داریم.

نین شورای دوم واتیکان روابط بین شورای جهانی کلیساها و کاتولیک های رومی را بسیار بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: ادای احترام دبیرکل شورای جهانی کلیساها به حضرت معصومه(س)

دبیر کل شورای جهانی کلیساها ضمن محکوم کردن تحریم های ظالمانه علیه ملّت ها به خصوص تحریم آمریکا علیه ملت ایران گفت: پیرو مکاتبات با عالمان و مسئولان ایران، چه در دوره ترامپ و چه در دوره بایدن نامه ها و رایزنی هایی با مقامات آمریکا انجام دادیم و اقدامات آنها را در تحریم ها محکوم کردیم و اظهار کردیم اختلاف نظرهای سیاسی نباید منجر به تحریم های غذایی، دارویی شده و زندگی مردم را دچار اختلال کند.

دکتر سائوکا روابط با شیعیان و ایران را گرم و برادرانه تلقّی کرد و ضمن استقبال از ملاقات هیات با جناب پاپ گفت: دیدار آیت الله اعرافی با پاپ نشان از جایگاه فاخر حوزه های علمیه نزد واتیکان دارد و امیدواریم سطح روابط با شورای جهانی کلیساها نیز همزمان ارتقا یابد و آمادگی خود را جهت هرگونه توسعه همکاری ها اعلام می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کاظک IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 0
    این چه ربطی به پاپ داره؟