جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سخنرانی آیت‌الله اعرافی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی در هامبورگ

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه با حضور در حوزه علمیه هامبورگ در جمع طلاب و اساتید این حوزه سخنرانی کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با حضور در حوزه علمیه هامبورگ با طلاب این حوزه دیدار و در جمع آنان سخنرانی کرد.

آیت الله اعرافی در این مراسم با اشاره به جایگاه اخلاق و تهذیب نفس در حوزه‌های علمیه گفت: سنت‌های نانوشته اخلاقی در حوزه بسیار بیشتر از سنت‌های نوشته شده است.

وی افزود: به تعبیر آیت الله اراکی به نقل از آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری باید دربان و نگهبان قلب خود باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: هیچ‌کاری به تراز و جایگاه معرفت آموزی در حوزه نمی‌رسد. حوزه همیشه در فرار و فرود و سختی‌ها بوده اما گوهری در حوزه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید قدر نعمت حضور در حوزه را دانست اظهار داشت: شرط اول این کار مبارزه با شیطان و پیشرفت معنوی است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه حوزه از امتیازات فراوانی برخوردار است خاطرنشان کرد: البته از منظر نقد و بررسی ضعفها هم می‌توان سخن گفت ولی مجموعه‌ای از امتیازات در تاریخ بیش از هزار سال حوزه وجود دارد که هر انسانی در برابر آن حتما تعظیم می‌کند.

وی افزود: حوزه یک پدیده زنده، تاریخی، متصل و ناگسسته است و انقطاعی در تاریخ آن نداریم. حوزه در طول تاریخ در مکانهای مختلفی بوده، قرن‌ها در نجف بوده است و امروز عمده آن در قم است. یک زمانی بغداد بسیار قوی بوده و یک زمانی ری یا حله.

آیت الله اعرافی با اشاره به دیگر ویژگی‌های حوزه علمیه ادامه داد: حوزه همیشه (علیرغم همه قبض و بسط‌ها) محل علم، تولید فکر و اندیشه است. در ادواری از تاریخ، حوزه و مدارس دینی ما سرپرست همه علوم و دانش‌ها بوده‌اند. ابن‌سیناها هم در حوزه تعریف می‌شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: برای پیشرفتهای علمی غرب احترام قائل هستیم اما درون‌مایه کتاب جواهرالکلام می‌تواند با همه نظام‌های حقوقی هماوردی کند. مکاسب شیخ انصاری هم همینطور است.

وی با اشاره به قوت علمی اصول فقه شیعه گفت: اصول ما با هرمنوتیک و مباحثی که واقعا غرب روی آن کار کرده برابری می‌کند. دو سه جلد کتاب اصول حاشیه کفایه مرحوم اصفهانی میتواند در فلسفه های تحلیلی خودنمایی کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: من نمیگویم همه فلسفه مشاء یا فلسفه اشراق و حتی حکمت متعالیه با عظمتی که دارد درست است؛ اما نکته مهم این است که حوزه علمیه شیعه، حوزه عقل است و سازنده مکاتب مهم عقلی بوده است.

آیت الله اعرافی افزود: در غربی که در گذشته فلسفه یونان را تولید کرد و در حال حاضر کانتها و دکارت ها را پرورانده باید امثال آیت‌الله جوادی‌آملی ها را داشته باشیم که بومی خود غرب باشد و اندیشه عقلی اسلامی را در اینجا نمایندگی کند، اما متاسفانه فعلا نداریم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: تربیت مبلغ برای جوامع مختلف یک ضرورت بوده و وظیفه حوزه های علمیه است؛ باید از همین حوزه قله هایی پیدا شوند که در فقه، فلسفه و تفسیر در ترازی باشند که بتوانند حرف های اندیشمندان غرب را با زبان، فرهنگ و ادبیات خودشان به چالش بکشند.

وی قوام و ارزش روحانیت شیعه را بیش از هرچیز به دانش و عظمت فکری و معرفتی او دانست و گفت: هرکدام از شما که می بیند ظرفیت این کار را دارد باید کمر همت ببندند تا تبدیل به آن قله ها شوند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: ما فکر می کنیم آن علم و دانش و آن تراث عظیم معارف اسلام و شیعه که در قرآن و سنت آمده و بزرگان دین ما آن را استخراج کرده اند می شود توسط کسی که در قلب غرب زیسته است، رشد کند، بازخوانی و بازسازی گردد و به مردم این منطقه عرضه شود.

وی با اشاره به ارزشمندی گفت و گو با اندیشه اسلامی برای جهان غرب افزود:  گفت و گو با این اندیشه که با قرائت حوزه های علمیه ما شکل گرفته و بزرگترین متفکران بشری راجع به آن کار کرده اند، خارج از هرگونه بحث سیاسی نیاز رشد و بالندگی تمدن های بشری است؛ اگر تمدنی آسیب های خود را معالجه نکند، سقوط خواهد کرد.

آیت الله اعرافی خطاب به مدیر حوزه علمیه هامبورگ بیان داشت: جناب آقای خوش نویس دو وظیفه دارند؛ یکی آنکه مبلغان، خطیبان، امامان و افراد گفتمان ساز تبلیغی و ارتباطی را تربیت کنند و وظیفه دوم ایشان تعریف راهبرد برای دهه های آینده در جهت پرورش افراد متفکر در این مرکز است.

وی گفت: امام در بعد علمی به اندازه ۱۰ متفکر بزرگ است؛ اگر کسی بخواهد در آن تراز و متناسب با غرب نقش آفرینی کند باید علوم را اجتهادی بیاموزد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: سنت های حوزه باید صیانت شوند و افزون بر آن باید صاحب نظران و متفکرانی حوزوی برای عصر حاضر پرورش یابند؛ علامه طباطبایی و شهید مطهریِ غرب باید امروز در میان شما پرورش پیدا کنند و شک نکنید که این امر شدنی است.

وی با تأکید بر گران بها بودن تراث و سنت های حوزه عنوان داشت: روشنفکری و بازسازی اندیشه ها و شیوه ها به جای خود اما سنت پایدار اجتهاد حوزوی و اندیشه ورزی کلامی، عقلی، فلسفی، حدیثی و تفسیری را با خون دل ها و تلاش مستمر به آن ها رسید و وظیفه این حوزه پایه ریزی این امر است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: ما امیدواریم روزی بیاید که بگوییم یک علامه طباطبایی‌داریم که در فرهنگ غرب بزرگ شده است و می تواند عَلَم تفکر اسلامی در غرب باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به خواهرانی هم در این تراز نیاز داریم؛ متأسفانه قرن ها در آموزش های خواهران تأخر داشته ایم و خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی در قم این بنا نهاده شد. اما هنوز هم این تأخر به طور کامل برطرف نشده است.

در ابتدای این مراسم مدیر حوزه علمیه هامبورگ حجت الاسلام خوشنویس ضمن خوشامدگویی گزارشی از وضعیت کنونی حوزه علمیه هامبورگ ارائه کرد و دو تن از طلاب سخنانی بیان کردند.

در ادامه رئیس حوزه علمیه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ حجت الاسلام و المسلمین مفتح در سخنانی حوزه علمیه هامبورگ را مصداق آیه شریفه «کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها» خواند و گفت: این حوزه که فعالیتش بر پایه تقوی و معنویت به پیش می رود، ان‌شاءالله درخت پرثمری خواهد بود که میوه های علم و معنویت را در سراسر منطقه اروپا منتشر خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha