پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و جوادی آملی

حوزه/ حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و جوادی آملی نکاتی را درباره دیدار مدیر حوزه های علمیه با پاپ بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه پیش از سفر به واتیکان با حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و جوادی آملی و همچنین برخی علما و صاحب نظران حوزوی دیدار و نظرات آنان را جویا شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دیدار مدیر حوزه های علمیه با پاپ تاکید کردند: شما را شایسته برای چنین سفر و ملاقاتی میدانم و امیدوارم مسئولین واتیکان و خصوصا جناب پاپ همان طور که به این دیدارها و گفت‌وگوها روی موافق نشان داده اند، به آن نیز اهمیت بدهند. من این سفر را سفر مبارکی می دانم.

ایشان افزودند: ضمن تأکید، تکیه و توجه بر مشترکات، زمینه توافق بر همکاری را خاطرنشان کنید که این باعث عظمت ادیان، و عمق نفوذ آنها خواهد شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی نیز در دیدار مدیرحوزه‌های علمیه تاکید کردند: حوزه علمیه باید در ارتباطات و امور بین الملل فعال باشد. گفتگو بین ادیان درطول تاریخ حتی زمان حضور ائمه علیهم السلام بوده است و باید این موضوع تقویت شود.

ایشان با اشاره به سفرهای خود به واتیکان و مذاکره با دو پاپ قبل از پاپ فعلی افزودند: متأسفانه اسلامی که دراروپا معرفی شد با اسلام ما متفاوت است. ما اسلامِ اهلبیت علیهم السلام را باید معرفی کنیم که همیشه باب گفتگو را باز نگاه داشته و به مسائل مختلف از حقوق بشرتا محیط زیست و حقوق موجودات دیگر توصیه دارد. این سفر ان‌شاءالله مقدمه ای برای هم افزایی بیش از پیش رهبران و اندیشمندان ادیان باشد.

همچنین حضرت آیت الله سبحانی در این باره خاطر نشان کردند: سفر جنابعالی برای واتیکان، اولین رابطه رسمی بین حوزه علمیه قم و مسیحیت کاتولیک است. شخصیّت پاپ نسبت به سلف خود ممتاز است و در سفر خود به عراق و دیدار با آیت الله سیستانی مطالبی را بیان کرد که میتوانست نگوید؛ این حاکی از آن است که شخصیت محافظه کاری نبوده بلکه به واقعیات تاحدودی علاقه‌مند است.

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در دیدار مدیر حوزه های علمیه با ایشان اظهار داشتند: به جناب پاپ بفرمایید که ما هر دو موحد هستیم. این پیشرفت تمدن کاذب غرب هم به شما آسیب رسانده، هم به ما. این جنگهای صلیبی گرچه به حسب ظاهر به مسلمانها آسیب رساند، ولی مسیحیت را هم از صحنه خارج کرد.

ایشان افزودند: جناب پاپ باید بداند که اگر آنها حرفی از خدا میگویند، ما هم از خدا میگوییم. مسلمان واقعی با مسیحی واقعی هیچ اختلافی ندارد. در آنچه که به انسانیت برمیگردد هیچ اختلافی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha