جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی و پاپ

حوزه/ در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه و پاپ بر اهمیت توسعه تعاملات میان ادیان و محکومیت اقدامات ظالمانه به ویژه تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران تاکید شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه از ایتالیا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه روز گذشته و در ادامه سفر به کشور ایتالیا با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک دیدار کرد.

درر این دیدار آیت الله علیرضا اعرافی ضمن تقدیر از مواضع پاپ در کاهش تنش میان ادیان و دفاع از مظلومین گفت: سبک شما در معاشرت با مردم از امتیازات شماست. خاستگاه شما آمریکای لاتین است که موجب جاذبه بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید:

ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به پاپ

وی افزود: ما از طریق سفیر ایران در واتیکان جویای احوال شما بودیم و در مناسبت های گوناگون و آغاز دوران شیوع بیماری کرونا مکاتباتی با شما داشتم و شما هم توجه داشتید و از توجه تان تشکر می کنم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: من از جوانی در جریان مسائل ادیان الهی و مسیحیت و مذهب کاتولیک بودم و به اینجا سفر داشتم و در طول چند دهه گذشته نیز در نقاط گوناگون دنیا ترویج کننده گفتمان گفت و گو، تعامل و هم افزایی ادیان بوده ام.

وی افزود : در بسیاری از سفرهایی که به عنوان حوزه و جامعة المصطفی العالمیة رفته ام از اصل گفت‌وگو و تعامل دفاع نموده و مسلمانان و شیعیان را به این امر فراخوانده ام.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: گرچه به عنوان حوزوی به اینجا آمده ام اما آنگاه که رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام و نهادهای حوزوی از این سفر مطلع شدند استقبال کرده و سلام رساندند و بر تعامل و هم اندیشی تاکید کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به شما سلام رساندند و پیشینه شما و ارتباطتان با آمریکای لاتین را ستوده و برخی از مواضعی که در تلطیف روابط بین اسلام و مسیحیت و دفاع از مظلومان اتخاذ نموده اید را تحسین و تأکید نمودند ما انتظار داریم که شما همچنان در دفاع از مظلومان عالم و بویژه فلسطین و یمن تلاش کنید و مواضع روشن و شفافی داشته باشید.

مدیر حوزه های علمیه همچنین نکاتی را از مراجع عظام تقلید نقل و تاکیدِ آنان بر فعالیت های علمی و همکاری های دینی را به پاپ منتقل کرد.

وی با اشاره به آشنایی پاپ با حوزه های دینی جهان تشیع افزود: بن مایه های معرفتی و فلسفی محکمی در بیانات ائمه (ع) ما و تراث علمای شیعه وجود دارد؛ در مکتب امامان شیعه مباحث توحیدی و معرفتی با دقت و ظرافت بالا مطرح شده و در حوزه های علمیه هم همواره مشعل تفکر عقلی و مکاتب فلسفی و حکمت روشن بوده است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: مکاتب مهم فلسفی در حوزه های ما شکل گرفته اند و بخش مهمی از معارف حکمی و فلسفی ما می تواند بن مایه اشتراکات شود و مذاهب را در جبهه مشترک توحیدی و معنوی در کنار هم قرار دهد و مرتبط کند.

بیشتر بخوانید:

نامه آیت‌الله مکارم شیرازی به مدیر حوزه پیش از دیدار با پاپ

نظر آیت الله جوادی آملی درباره دیدار با پاپ

وی گفت: از سوی دیگر در مکتب تشیع مباحث اخلاقی و عرفانی در طراز بالایی در روایات و تراث حدیثی و اندیشه بزرگان شیعه مطرح است. البته همه مسلمانان در یک مجموعه و امت واحده اند، اما مذهب اهل بیت علیهم السلام از ویژگی تفکر عقلی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی عمیق برخوردار است و حوزه های علمیه بر گفت‌وگو میان ادیان و شکل گرفتن یک جبهه مشترک توحیدی تأکید دارند و رویکرد مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان و مسیحیت در نظام های حوزوی و برنامه های جامعة المصطفی العالمیة همواره مدنظر بوده است.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: در حال حاضر شاهد مشکلات و معضلات مهمی برای جامعه بشری و انسان معاصر هستیم که عمده ترین آن ها ضعف مبانی فلسفی و معرفتی بشر در حوزه های الهیات و خداباوری است؛ این امر موجب شده است که رابطه عالم مُلک و ملکوت، ضعیف شده و تعلقات قدسی انسان کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر مشکلات ناشی از دوری بشر از مبانی معرفتی و ارزش های الهی عنوان داشت: شاید مهم ترین آن ها در حوزه خانواده و تربیت اتفاق افتاده باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به مسائل مربوط به همجنسگرایی گفت: ما باید با دقت در کنار هر اقدامی که انجام می دهیم و هر موضعی که می‌گیریم توجه کنیم که چه تأثیری در استحکام یا فروپاشی نظام خانواده دارد.

وی ادامه داد: باید موضوعاتی همچون جنگ افروزی و اشغال را که نماد آن فلسطین است، مورد توجه بیشتر قرار دهیم و انتظار می رود و رهبر معظم انقلاب هم انتظار دارند که در دفاع از مردم فلسطین اقدام شود و حل آن بر اساس آرای مردم و انتخابات میان همه مردم اصیل و فلسطینیان اعم از پیروان همه ادیان نظام حاکم بر فلسطین شکل بگیرد.

آیت الله اعرافی مقابله با تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران و ملت های مظلوم و مقابله با پیمان شکنی را وظیفه دینی و انسانی دانست و همچنین چالش های محیط زیست را از موارد مهمی برشمرد که باید از سوی ما و همه مجامع دینی جهان به ویژه پاپ مورد پیگیری واقع شوند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان یک مسئول در یکی از مهمترین قطب های علمی معرفتی عالم اسلام و مهمترین قطب فکری جهان تشیع می‌توانم بیان کنم این است که ما برای گفت‌وگو و برای پایه ریزی یک جبهه مشترک توحیدی آمادگی داریم؛ برای تشکیل این جبهه باید به تحکیم مبانی آن و برنامه های مطالعاتی وکارهای علمی و پژوهشی بپردازیم و اسناد و منشورهایی که بتوانند دیدگاه های مشترک ادیان الهی تبیین و پیروان آن ها را به وحدت دعوت نمایند تدوین نماییم.

بیشتر بخوانید:

حضرت آیت الله سبحانی:

سفر آیت‌الله اعرافی اولین رابطه رسمی بین حوزه علمیه قم و مسیحیت کاتولیک است

همچنین مدیر حوزه های علمیه از ملاقات پاپ با حضرت آیت الله سیستانی تشکر کرد و پاپ هم از این ملاقات ابراز رضایت کرد.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: حرمت مقدسات ادیان لازم است باید برای آن سندی مشترک و بین المللی تدوین و بر آن توافق کرد.

وی تأکید کرد: گفتمان انقلاب اسلامی و محور مقاومت در حالی که با ظلم مقابله می‌کند اما همواره از پیروان ادیان و مسیحیان در منطقه دفاع کرده است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: در حوزه علمیه قم هزاران نفر مشغول به تحصیل در علوم دینی و اسلامی و الهی از کشورهای مختلف و در رشته های متعدد هستند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد مطالعات تطبیقی و بین الادیانی از برنامه های جاری حوزه علمیه قم می باشد.

وی امام خمینی(ره) را دارای جایگاه والای علمی، معرفتی و فلسفی و اندیشه های ایشان را پاسخگوی جهان معاصر دانست. آیت الله اعرافی در پایان، گفت‌وگو های جاری میان واتیکان و ایران را ستود و بر استمرار آن تاکید کرد.

در دیدار مدیر حوزه‌های علیمه با پاپ چه گذشت؟

در این دیدار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، ضمن خوش آمدگویی گفت: از دیدار شما خوشحال هستم و احساس می کنم با شخصیت فرهیخته‌ای مواجه هستم. من برای کشور ایران به چند دلیل احترام خاصی قائل هستم؛ یکی این که در ایران یک تمدن سابقه دار و تاریخی می بینم؛ من در ایران یک فرهیختگی، تمدن، وجه علمی و عظمت را از قدیم مشاهده کردم و برای این امر اهمیت قائل می باشم.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل من برای احترام به ایران وجود یک نظام دینی در این کشور است و من برای نظام دینی ارزش قائل هستم. ممکن است در برخی امور اشکالاتی وارد و نیاز به اصلاح داشته باشد، اما اصل اینکه یک نظام سیاسی بر اساس نگاه دینی استوار شود برای ما قابل احترام است؛ این امر در جای دیگر جهان وجود ندارد و امتیاز مهمی برای ایران محسوب می شود. دلیل دیگر علاقه من، انقلابی بودن شما است.

پاپ فرانسیس با اشاره به فعالیتهای مسیحیت تبشیری خاطرنشان کرد: این امر از سوی ما نبوده و ما دارای یک منظومه قاعده‌مند هستیم. سلسله مراتب داریم و بنا بر آن حرکت می کنیم. ما حق نداریم تحمیل دینی داشته باشیم. می دانم که افرادی به این حرکت ها دست می زنند، اما به آن ها کاری نداریم و این موضوعات ریشه در کار قدرت های جهانی دارد؛ من اعلام نموده ام که این کارها هرگز نباید صورت بگیرند.

وی تعدی های قدرت های استکباری به مردم نقاط مختلف جهان را محکوم دانست و گفت: این حرکت ها، اقدامات درستی نیست و ما باید دنیا را به سمت صلح، آرامش، عدم تجاوز و عدم ظلم دعوت نماییم.

رهبر کاتولیک های جهان با اشاره به تدوین سند تعاملات حوزه علمیه قم و واتیکان تصریح کرد: امیدوارم این گفت و گو منشأ پیشرفت در تعاملات و هم افزایی ها شود .وی همچنین مطالبی که آیت الله اعرافی درباره تعامل و همکاری بیان کردند را صحیح دانست و بر آن تاکید کرد.

رهبر مسیحیان کاتولیک افزود: تا حد زیادی با معارف شیعی آشنا هستم و صحبت های شما در این زمینه ها را قبول دارم.

وی درباره سخنان آیت الله اعرافی پیرامون رابطه ملک و ملکوت و ضعیف شدن آن گفت: این مسئله یکی از مسائل مهم بشر است و همه ما باید به آن بپردازیم .

وی در پایان خاطرنشان کرد: سلام مرا به رهبر انقلاب اسلامی ایران و مراجع و بزرگان دینی ایران برسانید؛ ما هم مطالبی که رهبر انقلاب اسلامی می گویند را قبول داریم.

وی به نیاز بشر به دین اشاره کرد و بر ضرورت همکاریِ فیمابین، در هدایت بشر و دعوت به صلح و حل مشکلات بشریت تأکید کرد و آمادگی واتیکان را برای استمرار گفت‌وگوها و دستیابی به اسناد و برنامه‌های مشترک اعلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha