جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
معضل روانی

حوزه/ روانشناس و مشاور امور خانواده با اشاره به این که رسانه های مدرن، تصویر کاذبی از زندگی ایده آل برای مخاطب خلق می کنند، تصریح کرد: برخی از مهم ترین مشکلات روانی ریشه در تأثیرات نامطلوب رسانه ای دارد.

دکتر ابراهیم بهشتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به تأثیر غیرقابل انکار فضای مجازی و رسانه های نوین در ایجاد و تشدید مشکلاتی چون افسردگی و اضطراب افراد اظهار داشت: اگر با دید عمیق و تحلیلی نگاه کنیم و در این خصوص همچنین نگاه روانشناختی داشته باشیم به خوبی متوجه می شویم که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، امروزه یک دنیای آرمانی و زندگی ایده آل را برای مخاطب خود که عمدتاً از نسل جوان هستند به تصویر می کشند.

وی افزود: در تبلیغات رسانه ای و شبکه های اجتماعی، بخشی از زندگی یک جوان بیست ساله نشان داده می شود که خودرو و خانه آن چنانی دارد و کسی هم رویش نظارت ندارد و بهترین لباس ها را پوشیده و سفرهای آن چنانی می رود و حال آن که در واقعیت امر این طور نیست و دست کم شمار این افراد در جامعه ما بسیار اندک است.

تصویرسازی غلط رسانه های مدرن برای مخاطبان

وی گفت: به هر حال مخاطبان جوان و نوجوان جامعه ما این گونه تصویرسازی ها را از تلویزیون و دیگر رسانه ها به خصوص شبکه های اجتماعی می بینند و داشتن این امکانات را نه تنها یک حق بلکه نیاز جدی خود تلقی می کنند، اما وقتی می بینند که انتظاراتشان برآورده نمی شود، دچار سرخوردگی شده و احساس ناکامی و کمبود می کنند و در این جا باید به آفت و آسیب بزرگ رسانه در بازنمایی زندگی کاذب اشاره کرد که تبعات نامطلوبی به همراه دارد.

این کارشناس مسایل اجتماعی همچنین بیان داشت: طبعاً وقتی فاصله بین آرمان ها و آرزوها و خواسته ها و داشته ها و واقعیت ها ایجاد می شود، احساس افسردگی و ناکامی نیز به همین میزان افزایش می یابد.

وی گفت: از دیگر مشکلات می توان به ایجاد و افزایش گسست نسلی بین والدین و فرزندان، همچنین عدم درک متقابل بین آن ها اشاره کرد؛ به این معنا و مفهوم که هم والدین دنیای بچه ها را خوب نمی شناسند و هم فرزندان شرایط و انتظارات والدین را درک نمی کنند و لذا غفلت از این گسست باعث بروز پیامدها و تبعات ناگواری می شود که به هیچ وجه نمی توان از آن ها غفلت کرد.

این مشاور امور خانواده اضافه کرد: گاهی اوقات در زندگی مدرن امروزی و متأثر از فضای رسانه ای موجود، برخی افراد و از جمله نسل جوان در مواجهه با سختی ها و مشکلات احساس تنهایی و انزوا می کنند و خود همین مساله زمینه ساز افسردگی در بین آن ها می شود.

لزوم مهارت آموزی والدین در تربیت فرزندان

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: از سوی دیگر و برای کاستن از مشکلات می بایست نسبت به آموزش مهارت تربیت فرزند برای والدین به صورت جدّی برنامه ریزی کرد که متأسفانه گاهی اوقات این مهم مورد غفلت و یا کم توجهی قرار می گیرد.

وی افزود: در این بین، وقتی وضعیت برخی خانواده ها را بررسی می کنیم می بینیم نه تنها آموزش ندیده اند بلکه نوع رفتار آن ها غلط است و همین مساله نیز آسیب بیشتری به تربیت فرزند وارد می کند و حال آن که والدین باید دانسته هایشان را به روز کرده و نگاه به روز داشته باشند و با نیازهای زمانه جلو ببرند.

بهشتی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که فقدان دانش و مهارت باعث این گسست و رفتارهای غلط شده است، ضمن آن که خود نسل جدید هم گاهی رفتار ناشیانه و نامناسبی در مواجهه با والدین خود دارد که این هم باعث تشدید معضل می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha