جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمد رجا نماینده مجلس ملی سوریه

حوزه/ محمد رجا گفت: امام خمینی ارتباط ملت و مردم با هم و با دولت‌ها را مطرح کردند و اگر ملت ایران همرنگ و همدل با امام خمینی نبودند، این انقلاب رخ نمی داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، طرح ویژگیهای بارز امام خمینی (ره) و بازخوانی راه و روش ایشان به عنوان جهاد تبیین از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از مصادیق جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمان آن را صادر کردند، «تبیین شخصیت امام» است، اگر واقعیت امام به درستی تبیین نشود، این شخصیت بزرگ دچار تحریف خواهد شد و راه و روش این شخصیت بزرگوار از سوی جریان‌های داخل و خارج به گونه‌ای دیگر بیان می‌شود.

در همین راستا با «محمد رجا» نماینده مجلس ملی سوریه به گفت و گو پرداختیم. متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: چگونه امام خمینی مردم را به مقابله با هژمونی غرب و شرق و پایان دادن به وابستگی جهان موسوم به جهان سوم به استکبار دعوت کردند؟

امام خمینی ارتباط ملت و مردم با هم و با دولت ها و خداوند را مطرح کردند و ایدئولوژی اسلامی مبارزه با ظلم و رفع وابستگی را اولویت قرار دادند. زمانی که انقلاب اسلامی در کشوری تحت سلطه غرب رخ داد، در واقع دعوت عملی سایر ملت ها برای رهایی از وابستگی به غرب بود. اگر ملت ایران همرنگ و همدل با امام خمینی نبودند، این انقلاب رخ نمی داد.

حوزه: چرا امام خمینی تأکید کردند که «قدس» در مسائل اسلامی و عربی باید قطب نما قرار گیرد؟

مسجدالاقصی قبله نخست بوده و برای مسلمانان قداست دارد و خط قرمز محسوب می شود. تنها حرمی است که تحت اشغال است و امام خمینی با تاکید بر قدس، بر وحدت امت اسلامی تاکید کردند. قدس نقطه وحدت همه مسلمانان و مبارزه با سلطه یهودیان بر اراضی اسلامی است.

حوزه: مواضع و رویکرد رهبری آیت الله خامنه ای و امام خمینی را چگونه مقایسه می کنید؟

میان هر دو وحدت ایدئولوژی و رویکرد را شاهدیم اما در حوزه اجرایی کردن آن، اختلاف زمانی وجود دارد؛ همانگونه که درباره ائمه از تفاوت ادوار زمانی سخن می گوییم. هر دو در اهداف و روش یکی بودند و تاکنون شاهد تفاوتی میان دو امام نبوده ایم. هر دو درصدد عزت ملت ایران و مسلمانان و آزادی قدس و وحدت اسلامی و مبارزه با امپریالیسم جهانی بودند.

حوزه: آیا انقلابی که امام خمینی شروع کرد، توانست به اهداف و شعارهای خود برسد و تأثیر آن را در منطقه چگونه می بینید؟

ایران پیشرفت قابل ملاحظه ای در حوزه های مختلف کسب کرده است اما آنچه امام خمینی و رهبر انقلاب و ملت ایران می خواهند، بیشتر است و ایدئولوژی انقلاب بر منطقه نیز تاثیر گذاشته است. در خصوص روابط رسمی میان ایران و سوریه، ما با احترام به همراهی ایران با کشور خود نگاه می کنیم و خون شهدای سوریه و ایران یکی شده است. امیدواریم ایران به حمایت از نظام سوریه ادامه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha