پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 1029467
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
شهید آیت الله سعیدی

حوزه/ آیت الله سید محمدرضا سعیدی، دوم اردیبهشت ماه ۱۳۰۸ شمسی در منطقه «نوغان» مشهد در خاندان علم و فقاهت و سیادت دیده به جهان گشود و در بیست خرداد سال ۱۳۴۹ شمسی پس از ده روز شکنجه شدید، در حالی که عمامه سیاهش را به دور گردنش پیچیده بودند، شربت شهادت نوشید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمدرضا سعیدی، دوم اردیبهشت ماه ۱۳۰۸ شمسی در منطقه «نوغان» مشهد در خاندان علم و فقاهت و سیادت دیده به جهان گشود و در بیست خرداد سال ۱۳۴۹ شمسی پس از ده روز شکنجه شدید، در حالی که عمامه سیاهش را به دور گردنش پیچیده بودند، شربت شهادت نوشید.

بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به انتشار برخی از سخنان و اسناد پیرامون این شهید والامقام پرداخته است که تقدیم شما خوبان خواهد شد:

* اصول انقلابی‌گری از نگاه شهید آیت‌الله سعیدی

ملت ایران و حوزه علمیه قم برای پیروزی انقلاب اسلامی هزینه‌های بسیاری را داده و شهدای عزیزی را تقدیم اسلام کرده است. یکی از برجسته‌ترین شهدا، مرحوم آیت‌الله سعیدی بود که ۲۰خرداد ۱۳۴۹ در زندان قزل‌قلعه مظلومانه به شهادت رسید.

در سند زیر بخش کوچکی از فعالیت‌های صریح و انقلابی آن مرحوم تشریح شده است:
«صبح روز ۱۳۴۵/۴/۳۱ سید محمدرضا سعیدی... شدیداً و صریحاً به دولت ایران و رئیس جمهوری امریکا و حتی در اشارات به شاهنشاه آریامهر حمله نموده، اظهار داشت: آقای روح‏ اللّه خمینی سه سال پیش این جنایتکار (جانسون) را به ما معرفی کرد ولی دولت ایران مرجع عالیقدر ما را به زندان و تبعید محکوم کرد. نامبرده با تشریح وضع مدرسه فیضیه قم به مأمورین ساواک حمله نموده و گفت: مأمورین این سازمان مردم را از مدرسه و خیابان و پیاده‌‏روها می‏گرفتند و به زندان می‏بردند. امروز جناب ارباب جانسون در امریکا و اروپا و آسیا شناخته شده و ثابت شده است که چه جنایتکار و خونخوار است و در ایران حتی بیوه‏ زنان هم به‏‌خوبی متوجه شده‏‌اند... .

در این مملکت کتب مربوط به یهودیان و بهاییان آزادانه چاپ و منتشر می‏ شود، ولی روحانیان حق انتشار اعلامیه را ندارند. سعیدی ضمن سخنان خود مردم را به مبارزه دعوت کرد و آنها را تحریک می‏ نمود...‏‏. سپس اشاره به نطق خمینی در ترکیه کرد و گفت: در یکی از گفتار خود گفته است هنگام اقامت در ترکیه مطالعاتی کرده و فهمیده است در زمان مصطفی پاشا آتاتورک ۴۰ نفر از روحانیون اعدام شدند. این است مبارزه نه اینکه خون از دماغ من و شما نیامده و سیلی به گوش ما نخورده است.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۸۳۸)

* زندان استراحت‌گاه ما!

فرازهایی از سخنان انقلابی شهید آیت‌الله سعیدی/۱

«ما سربازهای امام حسین(ع) هستیم؛ قیام مال ماست، گرسنگی مال ماست،دربه‏ دری متعلق به ماست. باید تا آخر عمر مبارزه کنیم تا پیروز شویم.
ما سربازان شیعه از دنیا هیچ چیز نمی ‏خواهیم. تبعید، مسافرت‏های ماست؛ کتک‏‏ خوردن، کیف کردن و خوشگذرانی ما شیعه‏ هاست؛ زندان استراحتگاه ماست...‏‏. باید مثل شیعه‏ های گذشته قیام و مبارزه را آغاز کنیم.»(۱۳۴۵/۲/۲-نهضت امام خمینی ج۲ ص۸۴۲)

* مبارزه تشکیلاتی

فرازهایی از سخنان انقلابی شهید آیت‌الله سعیدی/۲

«ما باید برای مبارزه کردن تشکیلات داشته باشیم و درس مبارزه و دفاع از کشور و دین و علمای دین و مراجع تقلید را یاد بگیریم... من به کسی کار ندارم ولی وظیفه یک سرباز دینی این است که حقایق را بگوید و مردم را راهنمایی کند. اگر تشکیلات داشته باشیم می ‏توانیم هدف‏ها را معلوم کنیم و در مقابل دشمنان خود مقاومت کنیم...‏‏.»(۱۳۴۵/۴/۳۱-نهضت امام خمینی ج۲ ص۸۴۳)

* جان فدای امام

فرازهای از سخنان انقلابی شهید آیت‌الله سعیدی/۳

«جان ما باید فدای این روحانی عالی‏ مقام (امام خمینی) شود زیرا که جان خود را فدای امام زمان خواهد کرد. رهبر ما هر فرمایشی که فرمود مطابق دستور اسلام است و ما باید از جان و دل او را حمایت کنیم...‏‏.» (۱۳۴۵/۱۰/۱۰-نهضت امام خمینی ج۲ ص۸۴۵)

* منافق، بدتر از کافر

فرازهای از سخنان انقلابی شهید آیت‌الله سعیدی/۴

«این ایام به امام جواد تعلق دارد. آن حضرت فرمود: منافق از کافر بدتر است. منافق[ها] کسانی هستند که تظاهر به دینداری می‏ کنند ولی در باطن تیشه به ریشۀ اسلام می ‏زنند. خواه این منافق اهل مسجد باشد، یا بازاری، خواه اداری باشد یا وزیر و وکیل و یا هر مقام دیگر. خداوند برای اینگونه منافقین ته جهنم را وعده داده است. حالا منافق خیلی فراوان است.»(۱۳۴۵/۱۲/۱۸-نهضت امام خمینی ج۲ ص۸۴۷)

* بخشی از سروده نعمت‌الله آزرم خطاب به امام و اشاره به شهادت آیت‌الله سعیدی

الا ای امام بحق برگزیده
الا ای تو اسلام را نور دیده
...
زعیما اماما از ایران چه پرسی
که سجن بزرگی است، در خون تپیده
...
هزاران هزارند، در بند و زنجیر
نه از ظلم ضحاک یک تن، جهیده

جهان را بیا گه از ایران که اکنون
جهانی به سوی تو بگشوده دیده

بیا گه که ضحاک، دین و وطن را
چنان کرده سودا که گویی خریده

محمدرضای سعید، بزرگی
که اسلام او را به جان پروریده

ز بیداد ضحاک و دژخیم‌هایش
شهیدی است اینک به خون آرمیده

بدین جرم کو کرده اعلام با خلق
-به فرمان یزدان و دین گزیده-

که سرمایه‌داران غربی نباید
ربایند از این مملکت بذر چیده

نباید که سرمایه مملکت را
بریزند در کام هر نو رسیده

که در کام سرمایه‌داران غربی
شود باقی خون ملت مکیده...

شهادت آیت‌الله سعیدی

منبع: نهضت امام خمینی، ج۲، صص۹۱۲-۹۰۹

* تراکت‌های مردمی علیه رژیم پهلوی

سند-پس از شهادت آیت‌الله سعیدی آتش خشم مردم بار دیگر شعله‌ور شد و مردم به تظاهرات و درگیری با مزدوران آن رژیم پرداختند و در کنار آن تراکت‌هایی توسط مردم علیه رژیم پهلوی پخش شد.

منبع: نهضت امام خمینی، ج۲، ص۸۹۰

نگاهی بر سخنان و اسناد شهادت آیت الله سعیدی

* اطلاعیه حوزه علمیه قم پس از شهادت آیت‌الله سعیدی

سند-با شهادت آیت‌الله سعیدی بلافاصله اعلامیه‌ای از طرف حوزه علمیه قم منتشر شد و جنایات خونین رژیم شاه نسبت به آن شهید را افشا کرد.

منبع: نهضت امام خمینی، ج۲، ص۸۷۹

نگاهی بر سخنان و اسناد شهادت آیت الله سعیدی

* حمایت امام خمینی از خانواده شهید

سند-در پی شهادت آیت‌الله سعیدی، امام خمینی طی یادداشتی به عموم اهالی محل مسجد امام موسی بن جعفر (ع) اجازه دادند که از سهم سادات و سهم امام به فرزندان شهید سعیدی بپردازند و نسبت به آنان توجه کامل داشته باشند.

منبع: نهضت امام خمینی، ج۲، ص۹۰۸

نگاهی بر سخنان و اسناد شهادت آیت الله سعیدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha