جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام بهرامی

حوزه / مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ضمن تشریح اهداف تأسیس مرکز نور، به توضیح نحوه تولید محتواهای دیجیتال در این مرکز پرداخت و گفت: چرخه دقیق تولید محصولات نور و ویژگی‌های فنی و پژوهشی آن، باعث اعتماد بالای کاربران به این محصولات شده و نوعی مرجعیت برای مرکز نور ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین بهرامی روز گذشته در جمع اساتید مدارس علمیه استان قزوین که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام صادق (ع) برگزار شد، اظهار داشت: برای استفاده از فناوری در علوم اسلامی نیازمند آن هستیم که آسیب‌ها و نقاط قوت را شناسایی و با تلاش برای کاهش آسیب‌ها، نقاط قوت را تقویت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: همانطور که در ۳۰ سال گذشته فناوری، به پژوهشگران علوم اسلامی کمک شایانی کرده، قرار است تا این کمک‌ها عمیق‌تر و دقیق‌تر باشد.

وی با تاکید بر اینکه در عصر فضای مجازی، بازآفرینی فعالیت‌های انسانی در فضای جدید علوم اسلامی یک ضرورت است، گفت: پژوهشگری دیجیتال و حتی علوم انسانی و اسلامی دیجیتال یک اصطلاح جدید نیست، بلکه در دانشگاه‌های خارج از کشور امری شناخته شده است و نشست‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌هایی ذیل این عنوان در حال شکل گیری می‌باشد.

مدیر مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا ارتباط بین پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی و بین فناوری اطلاعات و ظرفیت‌هایی که وجود دارد را به درستی تبیین کنیم تا بتوانیم این پژوهش‌ها را یک بار دیگر در فضای جدید متناسب با اقتضائات روز بازآفرینی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی به تاریخچه جامع نگاری حدیث از گذشته‌های دور تا به امروز پرداخت و عنوان کرد: در حوزه علوم حدیث، جامع نگاری احادیث از قرن‌های گذشته شروع شده و در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام پس از قرن دوم و سوم شاهد روند جامع نگاری حدیثی هستیم که در هر عصری نیز علمایی پا به این عرصه گذاشته‌اند و با توجه به شرایط و نیازها و ابزارها و ظرفیت‌هایی که فراهم بوده، جوامع حدیثی در قامتی جدید و شکلی نو بازآفرینی و ایجاد شده است.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ضمن تشریح اهداف تأسیس مرکز نور، به توضیح نحوه تولید محتواهای دیجیتال در این مرکز پرداخت و یادآور شد: چرخه دقیق تولید محصولات نور و ویژگی‌های فنی و پژوهشی آن، باعث اعتماد بالای کاربران به این محصولات شده و نوعی مرجعیت برای مرکز نور ایجاد کرده است.

وی به دستاوردهای ارزشمند مرکز نور طی سه دهه گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در اختیار داشتن نسخه دیجیتال تمامی متون علوم اسلامی در موضوعات مختلف و غنی‌سازی و فرآوری این متون و عرضه آنها در قالب صدها نرم‌افزار و ده‌ها پایگاه محتوایی اینترنتی، ایجاد بانک محتوایی مجلات مختلف علوم اسلامی و انسانی در پایگاه نور از جمله این دستاوردها است.

تشریح دستاوردهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

انتهای پیام /

تشریح دستاوردهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

تشریح دستاوردهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha