دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
المصطفی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین فرزانه با تاکید بر این که هر کسی که در حوزه علمیه درس خوانده باشد، اسلام شناس نیست، گفت: ما به دنبال فقیه اسلام شناس هستیم و برای رسیدن به این مهم به امثال شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و ... و ارتباط با اندیشه آن ها نیازمندیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه در دیدار رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در خراسان، اظهار داشت: امروز در المصطفی به مسائل خوب و مفیدی توجه شده است و نیازسنجی جهان اسلام در خارج و داخل اولویت اصلی همه است.

وی افزود: المصطفی در خارج از کشور ظرفیت خوبی دارد و امروز این فرصت برای شما فراهم است تا از این ظرفیت بکر استفاده کنید، چرا که توجه به نیازهای اساسی به عنوان نیاز فطری برای تشنگانی در آن طرف مرزها بسیار پر جاذبه است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در اندیشه اسلامی و غیراسلامی برجسته ترین نیازشناس اصلی بشر مکتب تشیع است و به واسطه غنای این مکتب امروز دست ما پر است.

وی تصریح کرد: ما نباید گمان کنیم هرکسی که در حوزه علمیه درس خوانده باشد، اسلام شناس است. چرا که امهات دروس حوزه با اسلام شناسی متفاوت است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: ما به دنبال فقیه اسلام شناس هستیم و برای رسیدن به این مهم به امثال شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و ... و ارتباط با اندیشه آن ها نیازمندیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با بیش از ۶۰ سال سابقه مبارزاتی موفق در صحنه‌های گوناگون یک الگوی تمام عیار است و در حقیقت ایشان یک فقیه اسلام شناس واقعی به معنای وسیع کلمه است.

وی با اشاره به شخصیت تحول آفرین رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: این اندیشه، تولید فکر می کند، معیار می دهد و از آنجایی که هدف ما تربیت فقیه اسلام شناس است بینش اسلامی را باید از این ها گرفت.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطر نشان کرد: آخوندی به معنای واقعی کلمه پر جاذبه ترین چیز است به شرطی که آداب آخوندی توسط شخص رعایت شود.

ترجمه و انتشار ۴ هزار کتاب به ۳۰ زبان زنده دنیا

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان هم در این دیدار با ارائه گزارشی، گفت: امروز از المصطفی هم نام و هم ردیف دانشگاه ها و مراکزی همچون الازهر در سراسر جهان یاد می شود.

وی افزود: المصطفی گام های بلندی در حوزه تقریب مذاهب و تبیین معارف بلند اسلام ناب مبتنی بر پیام حیات بخش قرآن کریم در اقصی نقاط عالم برداشته است.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان ادامه داد: بدون شک بزرگترین تبلیغ برای جمهوری اسلامی، حضور و بازدید میهمانان بین المللی از مراکز المصطفی در داخل کشور است و این یک فرصت محسوب می شود.

وی اضافه کرد: بهره‌گیری طلاب از سرچشمه معارف اسلام ناب و اهل بیت علیهم السلام، وجود طلاب علاقمند به اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی، تقویت زبان فارسی در میان طلاب، بهره‌مندی طلاب از غنای معارف تولید شده در کتب فارسی و بهره گیری از زبان مادری طلاب در امر تبلیغ از جمله برکاتی است که حضور و تحصیل طلاب در مراکز المصطفی در داخل کشور داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین صالح عنوان کرد: سیاست المصطفی بر تحصیل مقدماتی طلاب در کشورهای خودشان است.

وی افزود: امروز جامعة المصطفی در حوزه توسعه اندیشه مکتب اهل بیت علیهم السلام چهار هزار کتاب را به ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر کرده و بیش از یک هزار مؤسسه و مدرسه علوم دینی و حوزه علمیه در خارج از کشور با ما در ارتباط هستند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان ادامه داد: دانش آموختگان ما با تأثیرگذاری فراوان در کشورها با تدریس در مراکز آموزش عالی و تدریس رشته های اسلامی در کنار سایر رشته ها در دانشگاه ها با زنده نگه داشتن کرسی های تدریس و مدیریت دارالقرآن ها به عنوان ادامه دهنده و میراث دار حوزه های علمیه چهره‌ای عقلانی و جذاب از شیعه در جهان به تصویر کشیده است.

وی تصریح کرد: ما به عنوان یک نهاد حوزوی به دنبال تقویت مجموعه فرآیندهای علمی میان المصطفی و حوزه علمیه هستیم، چرا که المصطفی یکی از خروجی های تأثیرگذار حوزه علمیه کهن است.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان افزود: امروز ظرفیت های بزرگی همچون تربیت مبلغ، شبهه شناسی و پاسخگویی به شبهات، جهت دهی به تولیدات با توجه نیاز جهان اسلام و ... در دستور کار جدی ما قرار دارد.

وی ادامه داد: در حوزه تبادل استاد با تکیه بر روح تهذیب و تربیت، برخورداری از سطح علمی مطلوب، داشتن روحیه انقلابی گری، تبحر در تدریس و در نهایت طیفی از اساتید انقلابی، رسالت مدار، فعال و با نشاط نیز از جمله مواردی است که می تواند در رأس تعاملات قرار بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین صالح خاطر نشان کرد: در حوزه گفتمان تشیع و انقلاب اسلامی در حوزه کتب تأثیرگذار و همچنین ایجاد مدارس مشترک در زمینه فقه های تخصصی مثل خانواده، حکومتی، اقتصاد و... با همکاری های مشترک می توان به نتایج خوبی دست یافت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha