شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سواد رسانه ای

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: بی شک ارتقای سواد رسانه ای اعضای جامعه، پیش نیاز توفیق در عرصه جهاد تبیین است.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: سواد رسانه ای به ما این نکته را متذکر می شود که باید نظام مصرف رسانه ای ما متناسب با نیازها و احتیاجاتمان باشد و این که به خصوص از پُرخوری در فضای رسانه ای بپرهیزیم، چه آن که ممکن است این پرخوری به نوعی اعتیاد رسانه ای بینجامد که خودش عوارض و آسیب های نامطلوب متعددی به همراه دارد.

وی با اشاره به این که سواد رسانه ای درک و شناختی متکی بر دانش در عرصه رسانه است، افزود: دانش رسانه ای کمک می کند که فرد از یک انسان منفعل در برابر رسانه به انسانی منتقد و واجد قدرت تجزیه و تحلیل برسد که به خوبی می تواند رژیم مصرف رسانه ای خود را کنترل و مدیریت نماید.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه رژیم مصرف رسانه ای بخشی از جامعه ما متاثر از فرهنگ غربی و به خصوص فرهنگ آمریکایی است و در فرهنگ آمریکایی مساله پرخوری وجود دارد و به تبع آن چاقی در میان اعضای آن جامعه بسیار مشهود است و همین چاقی فیزیکی و پرخوری در فرهنگ مصرف رسانه ای آن ها نیز به شکل دیگر وجود دارد.

وی همچنین بیان داشت: در جامعه خودمان نیز جوانانی را مشاهده می کنیم که متاثر از فرهنگ غربی دچار پرخوری رسانه ای هستند به نحوی که حتی اشباع شدن خود را نیز متوجه نیستند و لذا همه زندگی شان تحت الشعاع حضور بیش از حد در فضای مجازی و رسانه ای قرار گرفته است.

وی با بیان این که امروز برای توفیق در عرصه جهاد تبیین نیازمند ارتقای سطح سواد رسانه ای افراد جامعه هستیم، گفت: در سایه سواد رسانه ای می توان به بهبود فرهنگ استفاده از رسانه های نوین و به ویژه شبکه های اجتماعی کمک کرد که خود این مساله زمینه ساز رشد آگاهی و بصیرت عمومی جامعه است و در این صورت می توان تا حدود زیادی به خنثی سازی توطئه های رسانه ای دشمن همت گماشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha