یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام افشاری

حوزه / کارشناس مذهبی گفت: اولین برکت حج، پاک شدن همه گناهان فرد حاجی است، تا آن جا که اگر این فرد بگوید من گناهکار هستم، خداوند می‌فرماید که او به من سو ظن دارد.

حجت الاسلام بیت الله افشاری از کارشناسان دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان با اشاره به آغاز سفر حج و اعزام زائران، اظهار داشت: حج یک عبادت بدنی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که نیازمند درک کامل و توجه دقیق به آن می‌باشد.

وی با بیان اینکه حج دارای ابعاد مختلفی است، گفت: خداوند در سوره مبارکه آل عمران علاوه بر تشریح دو خصوصیت مهم حج، کعبه را اولین خانه هدایت برای انسان‌ها معرفی می‌کند.

حجت الاسلام افشاری با اشاره به این که امام صادق(ع) چهار برکت را برای خانه خدا برشمرده‌اند، خاطر نشان کرد: اولین برکت حج، پاک شدن همه گناهان حاجی می‌باشد، تا آن جا که اگر شخص زائر بگوید من گناه کار هستم، خداوند می‌فرماید که این فرد به من سوء ظن دارد.

وی افزود: مستجاب شدن دعا، برکت در مال و قرار گرفتن شخص حاجی و خانواده‌اش تحت حمایت مخصوص خداوند، از دیگر برکت‌های سفر حج برای زائر بیت الله الحرام است که امام صادق(ع) به آنها اشاره کرده‌اند.

این کارشناس دینی، حج را به عنوان خانه هدایت بشر معرفی کرد و یادآور شد: خصوصیت بعدی حج و این سفر معنوی، قدرتی است که می‌تواند همه عالمیان را هدایت کند و لذا از بین نشانه‌های مهم هدایت، قرآن کریم، از مقام ابراهیم به عنوان خانه امن الهی نام برده است.

حجت الاسلام افشاری با بیان این که هر کس در حج وارد شود، در امنیت خواهد بود، اظهار داشت: خداوند در قرآن، حج را واجب کرده و لذا اگر کسی توانایی رفتن به حج را داشته باشد و این کار را انجام ندهد، از او به عنوان کافر نام برده شده است.

وی خاطر نشان کرد: آیت الله العظمی جوادی آملی در توصیف این کفر این طور اشاره کردند که "کفر بر دو نوع است، یکی کفر اعتقادی که فرد، خدا و پیامبر را منکر باشد که او نجس خواهد بود و نوع دوم در مقابل کسی است که پروردگار را قبول دارد، اما یکی از احکام خداوند را از روی عمد انجام نمی‌دهد، که آن کفر عملی است و او نجس نیست".

این کارشناس دینی با بیان اینکه اگر کسی مرتکب کفر عملی شد، عزراییل در زمان گرفتن جانش به او می‌گوید که "تو مسلمان نیستی و جانت را به عنوان یهودی بگیرم یا مسیحی؟ " گفت: اینکه نماز ستون دین است، مطلبی کاملا درست است، اما اسلام بر ۵ ستون استوار است که یکی از آن‌ها نماز می‌باشد و روزه، زکات، حج و ولایت از ستون‌های دیگر آن می‌باشد.

حجت الاسلام افشاری تأکید کرد: اگر این پنج ستون، جای خودش را پیدا کند دین برای همیشه مستحکم خواهد شد و استوار خواهد ماند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha