پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
رضا برنجکار

حوزه/ استاد حوزه علمیه، بر اهمیت رسمیت شناسی تنوع های معرفتی و درجات ایمان تاکید و خاطرنشان کرد: نباید مسلمانی که عملی را ترک می کند، سریعا او را از دایره ایمان خارج نموده، او را تکفیر کنیم؛ ایمان فعل اختیاری قلبی است که معرفت مقدمه آن است.

حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، مدیر پنل تخصصی «ایمان و چالش های عقلانیت و عمل» همایش ملی «ایمان و چالش های عصر جدید»، که امروز در قم برگزار شد، ضمن اشاره به موضوع ایمان و چالش های عقلانیت و دین، گزارشی از فرایند برگزاری این پنل تخصصی ارائه کرد و اظهار داشت: در این پنل تخصصی چالش های معرفت و عمل گنجانده شده، مقالات مرتبط برگزیده در آن ارائه خواهد گردید.

رئیس مرکز تخصصی معارف اهل بیت(ع) به مهمترین چالش های عرصه معرفت و عمل اشاره کرد و گفت: یکی از ابعاد این بحث مسئله ایمان و عقلانیت بوده، در آن به مقوله هایی چون؛ ایمان مقوله معرفتی است یا معرفت مقدمه ایمان است اشاره می گردد.

وی ضمن اهمیت بازشناسی رابطه ایمان و عمل در ارائه مقالات این پنل تخصصی خاطرنشان کرد: بحث نظر به عنوان مقدمه ایمان و بحث عمل موخره ایمان در فرایند مقالات این پنل تخصصی بررسی خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در ارزشمندی ایمان اگر آن را امری اختیاری بپنداریم، با مسائلی روبرو خواهیم شد، اظهار داشت: نگاهی ایمان را موهبتی می داند که در آن روح القدس کاری می کند که انسان با ایمان شود.

وی بر اهمیت رسمیت شناسی تنوع های معرفتی و درجات ایمان تاکید کرد و خاطرنشان کرد: نباید مسلمانی که عملی را ترک می کند، سریعا او را از دایره ایمان خارج نموده، او را تکفیر کنیم؛ ایمان فعل اختیاری قلبی است که معرفت مقدمه آن است.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با بیان این که بر اساس روایات تمام ایمان، عمل است، خاطرنشان کرد: در احادیث بحثی داریم به نام روح ایمان که همان موهبت الهی است، و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha