پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: از دولت جمهوری آذربایجان انتظار می‌رود به عواطف دینی مردم توجه کند و حوزه قم، ایران و امت اسلام انتظار عذرخواهی از جسارت به مقدسات را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله اعرافی، امروز در مراسم اختتامیه جشنواره هنرهای آسمانی که در سالن بیداری جامعه الزهرا(س) برگزار شد، ضمن اشاره به اعتصاب بعضی برای زندانی شدن طلاب و روحانیون در آذربایجان، گفت: تعدادی از رهبران دینی، روحانیون و طلاب از جمله آقای شیخ طالع در زندان هستند، این اعتراض به خاطر توهین به مقدسات بوده که از دولت جمهوری آذربایجان انتظار می‌رود به عواطف دینی مردم توجه کند و حوزه قم، ایران و امت اسلام انتظار عذرخواهی از جسارت به مقدسات را دارد.

وی افزود: همه بدانند، شخصیت های دینی گرچه برآمده از یک خطه در عالم اسلام اند، اما متعلق به همه عالم اسلام هستند و ما انتظار داریم دولت آذربایجان اشکالات خود را برطرف کند و دوستان ما هم همراهی کنند، چرا که اینها ذخائر و آینده کشور آذربایجان و امت اسلام هستند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه، ضمن تشکر از عوامل و دست اندرکاران جشنواره هنر آسمانی، بیان داشت: هنر، خلاقیت و تخیّل آزاد و ظرافت اندیشی و آمیخته با حس زیبایی است که به دلیل پیچیدگی ابعاد و اضلاع آن تعریف درستی از آن میسر نیست، بدون تردید هنر به معنای خاص قدرت ویژه تخیل و سطح باز پرواز بشر از خیال نقش مهمی دارد.

وی، عنوان کرد: هنر با احساسات و عواطف انسانی آمیخته است و نقش مهمی در آن دارد و هنر یک امر وجودی شگفت انگیز و قابل تحسین است و وقتی به تحسین نهایی راه می یابد که به ارزش های دیگر گره بخورد و عقل و وحی بر آن حاکم باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، بیان کرد: هنر مانند سایر فعالیتهای آدمی، وقتی به خط پایان ارزش گذاری می‌رسد که محتوا و هدف آن در پرتو عقل باشد.

وی در بیان انواع هنر در منظر ارزش شناختی، افزود: هنر منحط و بی هدف که دارای اهداف شیطانی است و در برانگیختن شهوت و قدرت‌های شیطانی باشد و هنری پست است و ارزش والای ذاتی در پرتو اهداف شیطانی است، هنر خنثی و بی تفاوت؛ هنری که اگرچه در خدمت اهریمن نیست، بلکه اهداف انسانی را نیز مد نظر ندارد، هنر سوم هم هنری است که سامان یافته است که در پرتو عقل و وحی و معطوف به آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی است که این هنر هدفمند و متعهد و هنری پسندیده است.

آیت الله اعرافی هنر را یک ارزش وجود شناختی دانست و گفت: هنر، یک ارزش وجود شناختی است وقتی یک اثر ارزش‌های بالای ایثار را نشان دهد و اگر منظر جامع اخلاق و همه ارزشها در نظر بگیریم هنر یک هنر متعالی می‌شود.

مدیر حوزه علمیه ارزش گذاری در طیف‌های هنر را دارای دو شاخص دانست و خاطرنشان کرد: یک ؛ شاخص شکلی و معطوف وجود شناختی که هر نوعی از اقسام هنرها باید ارزیابی شود ،اما گونه دوم ارزیابی محتوا و هدف است و امتداد بشر به سمت اهداف عالی انسانی است که باید مدنظر قرار گیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر لزوم وجود هنر اسلامی در جامعه بیان کرد: هنر وقتی اسلامی می‌شود که تفاوتهایی با مطلق هنر داشته باشد که چند نظریه قابل ارائه است؛ هنر یعنی هنری که مسلمانان و در تاریخ تمدن دینی خلق شده باشد، مفهوم دیگر این است که در چارچوب اخلاق اسلامی و فقه تولید شده، هنری که فراتر از چارچوب ها باشد و محتوای دین در قالب هنر که اشعار توحیدی جزء این مفهوم است، مفهوم سوم هنر اسلامی را می‌رساند و مفهوم چهارم هم هنری است که در جهت دین و تعالی آن باشد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه هنر اسلامی با قید حوزوی بودن دارای بار مضاعف می‌شود، گفت:وقتی هنر اسلامی اگر با قید حوزوی و انقلابی بودن همراه شود طبعا دارای بار مضاعفی بر آن مفهوم می‌شود که آن رعایت شئون و رسالت ما را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم هنرها، اسلامی تر و دینی تر شود، دارای شرایطی است، تاکید کرد: مهمترین شرایط آن، هنر جان سرشار از انگیزه الهی و ذهن مستعد و دریافت کننده معارف و علوم اسلامی است که اگر اینگونه باشد هنر اسلامی تر می‌شود که در تاریخ شیخ بهایی که یک فقیه، فیلسوف و دانشمند اسلامی بود با ذهنی مالامال از اندیشه های اسلامی و الهی برخوردار بوده و توانست خالق اثرهای هنری باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، تصریح کرد: شما هنرمندان حوزوی باید پیشگامان و راهنمایان و راهبران خلق هنری باشید که در آن هم انگیزه های الهی و هم اندیشه و معارف اسلامی تجلی پیدا کند و در تمام عرصه هایی که ورود ما مجاز است باید ورود کنید.

وی، رسالت حوزه را خلق آثار هنری و راهبری هنر در ایران و جهان دانست و افزود:خلق آثار هنری و آسمانی و ورود در میدان‌های هنر متناسب با شرایط و ضوابط حوزوی است و راهبری جریان‌های هنری و رساندن به مقاصد حوزوی، نیاز به رشته، پژوهش، برنامه ریزی و تعامل قوی و اثر بخش در ایران جهان را می‌خواهد.

آیت الله اعرافی در محور بعدی سخنرانی خود چند نکته از جمله، همراهی افراد متخصص در طرح جامع هنر در حوزه ، منشور راهنما برای هنر در حوزه ، شناسایی برجستگان هنری و مورد حمایت قرار دادن آنها، ضرورت پژوهش در حوزه هنری نمونه ای را تاکید کرد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به مخاطبان بی پایان هنرهای حوزوی در جهان، گفت: اگر هنر قدسی و آسمانی تولید شود با استقبال آنها در جهان روبه رو خواهد شد، هنر و انقلاب اسلامی و هنر و جهاد تبیین باید با ابزار هنر انقلاب اسلامی را باید تبیین کنیم و به تمام جهانیان بشناسانیم.

ورود بانوان به هنر در خور تحسین است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ورود بانوان به هنر را مهم قلمداد کرد و گفت: ورود بانوان به هنر در خور تحسین است که می‌توان از آن بهره برد و در ایران و جهان این حضور را باید الگوسازی کرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به سفر اخیر خود به واتیکان و دیدار با پاپ، افزود: در گفتگو با پاپ به چند موضوع موثر و کلان برای بشر معاصر اشاره کردم که اگر هنرهای ما بتواند به آن موضوعات جهان معاصر توجه کند به نظر کار بسیار پر اهمیتی خواهد بود که باید جریانات هنری به آن بپردازند که از تزلزل پایه‌های معنویت و اخلاق و مسائل دیگر جلوگیری خواهد کرد.

وی خطاب به مدیران و دستگاه‌های مسئول، گفت: انتظار می رود حمایت از هنر و تولید فیلم های دینی را افزایش دهند و جریانات هنر متعهد و هنر مندان متعهد مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: از مجلس و دولت خواستاریم در تدوین برنامه هفتم به مقوله هنر قدسی  و دینی توجه بیشتری شود و در مدارس و دانشگاه ها نیز نیاز به حمایت افزون تر هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha