شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مرتضی برگستان

حوزه/ مدیرکل امور دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران کشور با اشاره به تاسیس مزون های عفیفانه با هدف تولید پوشاک اسلامی، گفت: این مجموعه خواهران ظرفیتی بی نظیری هستند که اگر در دریافت مجوز کار آنان تسهیل صورت گیرد، بسیار راهگشا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرتضی برگستان، مدیرکل امور دانش آموختگان حوزه علمیه خواهران کشور در نشست هم اندیشی که در مدیریت حوزه علمیه خواهران استان برگزار شد، گفت: استان سمنان به حمدالله شرایط بسیار خوبی نسبت به سایر استان ها دارد.

وی با اشاره به حضور بالغ بر شش هزار دانش آموخته خواهر در سطح کشور گفت: با وجود بیش از ۸۰۰ مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی، بسیاری از مشکلات را می توان با سیاست های درست و برنامه ریزی صحیح، حل کرده و در این عرصه به شکوفایی و موفقیت برسیم؛ در همین راستا، دانش آموختگان هر مدرسه علمیه با هماهنگی با یکدیگر، NGO و سمن و کانون تاسیس کردند و مدرسه تنها نقش حمایت کننده را در این زمینه دارد. اداره کل امور دانش آموختگان در ستاد مرکزی نیز به دنبال تشکیل کانون ها به عنوان مرکزی مردم نهاد بود. یک کانون موفق می تواند یک مجموعه استانی را تشکیل دهد و باعث هم افزایی مفید شود.

آقای برگستان افزود: این مطالبه از سوی دانش آموختگان مطرح است که چگونه می توانیم اثرگذار و اثرگستر باشیم؟ در اسناد بالادستی اینگونه تصویب شده است که همه ی مراکز و ارگان ها باید به سوی سازمان‌های مردم نهاد بروند و این کانون ها را تشکیل دهند. ما در حوادث مختلف شاهد اثرگذار بودن این نهادهای مردمی مانند حوادثی چون سیل، زلزله و کرونا هستیم.

وی با اشاره به اینکه نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند و نسبت به نیم دیگر جمعیت جامعه، اثرگذارند، تصریح کرد: وظیفه ما و سایر ارگان ها این است که تشکیل کانون ها را تسهیل‌ کنیم تا بتوانیم از ظرفیت آنها به نحو احسن استفاده نماییم. با حمایت آموزشی و هدایت‌گری و پشتیبانی این امر اتفاق می افتد.

آقای برگستان به لوازم موفقیت اشاره کرد و گفت: برای رشد و شکوفایی، دو عنصر لازم است: اراده و پای کار بودن خود افراد و هدایت‌های مجموعه هایی مانند ستاد و مسئولین استانی، تا کانون ها به آن نقطه قوت و صلابت برسند؛ البته ما حمایت هایی پیشاپیش داشتیم و انجام دادیم، به عنوان مثال در خصوص مکان این کانون‌هاست که مدیران مدارس، مکان و امکانات را در اختیار این کانون ها قرار دادند و بنا این هست که به دانش آموختگان، به جای دادن ماهی، ماهیگیری آموزش بدهیم. نهادها و سازمان‌های مختلف کشور، طرح ها و برنامه هایی را دارند که می توان از ظرفیت این خواهران دانش آموخته حوزوی به خوبی استفاده کرد، به خصوص در حوزه امداد فرهنگی.

مدیرکل امور دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران کشور در ادامه افزود: از جمله فعالیت های خواهران دانش آموخته در حوزه عفاف و حجاب، تاسیس مزون های عفیفانه بوده که با هدف تولید پوشاک اسلامی صورت گرفته است. لذا از مسئولین استانی و بویژه آقای مرادی درخواست می‌کنیم اراده این خواهران را ارج نهند و بستری برای انجام فعالیت‌های آنها فراهم نمایند. این مجموعه خواهران ظرفیتی بی نظیری هستند که اگر در دریافت مجوز کار آنان تسهیل صورت گیرد، بسیار راهگشا خواهد بود.

وی بیان داشت: حمایت و سوق دادن برنامه های استانی به صورت موضوعات بومی استان و مسئله خانواده و زن، می‌تواند بسیاری از مشکلات و جامعه را برطرف نماید. کانون ها قرار است بستری برای فعالیت دانش آموختگان باشند، لذا باید مجموعه آموزش‌هایی را بگذرانند. معاونت فرهنگی مدارس، باید برای طلاب در حال تحصیل برنامه داشته باشد، و کانون ها با فعالیت دانش آموختگان، باید برای خدمت و گسترش دستاوردهای انقلاب اسلامی فعالیت کنند.

آقای برگستان در ادامه خاطرنشان کرد: پرداختن به کانون های دانش آموختگان و حمایت از آنها از طرف مدیران مدارس، در واقع سرمایه گذاری بلندمدت است.

وی گفت: طلبه‌های دانش آموخته با حضور اجتماعی خود بهترین مبلغ برای حوزه های علمیه هستند، لذا باید نشان داد که خواهران طلبه دارای کنشگری بالای اجتماعی هستند. امروز در کشور هشتاد کانون دانش آموختگان دارای پرونده فعالیت هستند که سه کانون مربوط به استان سمنان است؛ کانون دانش آموختگان کوثر سمنان، از کانون های فعال کشوری و خانم یوسفیان از دبیران فعال، زحمتکش و موفق در سطح ملی هستند.

 برگستان اظهارداشت: در کانون دانش آموختگان، سه گام "شناسایی و شبکه سازی"، "ظرفیت‌سازی"، و "تحولات اجتماعی" را باید در نظر داشت. دانش آموختگان باید با نیازسنجی بومی، کارهای گروهی و تیمی انجام دهند و هیئت تراز زنانه ایجاد کنند. در این راستا، اداره کل امور دانش آموختگان از هیچ حمایتی دریغ نمی کند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha